Midsommarens röda guld

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare mandalaki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 009
Ja, det är bedrövligt. Jag har köpt flera ggr de senaste veckorna, alltid för 50 kr/litern. Redan det är jättedyrt. Och sedan att höja så kraftigt bara för att det är midsommar är sniket. Tillgången på bär har sagts vara god i södra Sverige.
Ja, priset borde sänkas istället inför en sån här helg. Tror de flesta skulle handla betydligt mer då.

Sen finns det väl orsaker trots god tillgång. Det är en ekonomisk risk att vara jordgubbsodlare och numera finns det i alla fall i mitt område inte lika många jordgubbsodlingar som förr. Idag är det andra anställningsvillkor, förr sommarjobbade massor av ungdomar med jordgubbsplockning på ackord, idag är det kollektivavtalade löner osv osv. Jag fattar att det är dyrare idag att driva jordgubbsbusiness men jag ogillar det här med att det är ett handlarpris på gubbarna - det är samma pris överallt oavsett god tillgång eller inte.

Ja, priset borde sänkas istället inför en sån här helg. Tror de flesta skulle handla betydligt mer då.

Sen finns det väl orsaker trots god tillgång. Det är en ekonomisk risk att vara jordgubbsodlare och numera finns det i alla fall i mitt område inte lika många jordgubbsodlingar som förr. Idag är det andra anställningsvillkor, förr sommarjobbade massor av ungdomar med jordgubbsplockning på ackord, idag är det kollektivavtalade löner osv osv. Jag fattar att det är dyrare idag att driva jordgubbsbusiness men jag ogillar det här med att det är ett handlarpris på gubbarna - det är samma pris överallt oavsett god tillgång eller inte.
Exakt. Det är helt klart handlarpris.

55 kronor asken, någon icke-söt historia från Skåne. :(
Också en aspekt: de är ju inte GODA? Jag frossar alltid under jordgubbssäsongen, förra året hittade jag inte många som var riktigt bra.

I början av veckan fick jag några jättefina, de hette Rumba. Annars har det varit ganska slätstruket.

Också en aspekt: de är ju inte GODA? Jag frossar alltid under jordgubbssäsongen, förra året hittade jag inte många som var riktigt bra.

I början av veckan fick jag några jättefina, de hette Rumba. Annars har det varit ganska slätstruket.

Nä och då blir man så gruvligt besviken! Jag har några gårdar i närområdet som jag vet brukar ha goda jordgubbar och håller mig till dem (men nu fanns det inga härifrån).

Jag köpte två glassar igår för 45 kr,nej tycker inte jordgubbar är så dyrt det heller. Betalar för det jag vill ha hellre än att låta bli bara för att.

Förra veckan 25kr (svenska)

Idag hos lokala Ica 50kr för närproducerade obesprutade jättefina jordgubbar.
40kr för skånegubbar (bor i Värmland)

I närmsta stan tog man 60kr.

Jag har jobbat på ICA och varit ansvarig för frukt och grönt- avdelningen. Kan meddela att de inte är gratis i inköp dessa jordgubbar. Man brukar satsa på en viss % påslag på alla varor. På jordgubbarna kunde man aldrig hålla denna procent utan fick ligga långt under. Är ni med på hur jag menar? Tex om man ligger på ett mål att ha tex 30% på påslag på sina varor så låg man på tex 15% på dessa.
Nu minns jag inte exakta siffror, detta var bara ett exempel.

Vi höjde aldrig priset på dem inför storhelgerna. I såfall om odlaren höjde inpriset på dem i samband med detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka