Midsommarens röda guld

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare mandalaki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 009
44:95 tog vi för våra. Ica butik. Dock så fick vi allt för få pga brist så dom tog slut en timme efter vi öppnat butiken

Jag köpte två glassar igår för 45 kr,nej tycker inte jordgubbar är så dyrt det heller. Betalar för det jag vill ha hellre än att låta bli bara för att.
Fast det är väl ett avgörande man gör vid varje köp? Alltså ”är detta värt pengarna för mig eller inte?” Det har ju inget med bara för att att göra.

Vad kostar de svenska jordgubbarna i era butiker nu till midsommar?

På min Ica i går tog de 140 kr/kg, alltså 70 kr kartongen 🙈

(Jag undrar alltså över butikspriser, inte efter egenodlade, självplock eller grannens obesprutade ekologiska schysta frigående jordgubbar)
Jobbar på ett ica, vi tar 49:95 just nu. Skulle behöva ta mer men tycker det blir för dyrt för kunden ;)

Ja, det är bedrövligt. Jag har köpt flera ggr de senaste veckorna, alltid för 50 kr/litern. Redan det är jättedyrt. Och sedan att höja så kraftigt bara för att det är midsommar är sniket. Tillgången på bär har sagts vara god i södra Sverige.
Garanterar att våra för 49:95 asken inte är höjda i pris inför midsommar, vi får dagligen nya inpriser på frukt och grönt och jordgubbarna speciellt har varit dyra senaste tiden...

Runt midsommar ska alla butiker köpa in typ det fyrdubbla i antal jordgubbar, gissar attdet påverkar grossisternas priser då.
Efter midsommar finns alltid risken att det finns jordgubbar kvar på lager, då säljer man gärna ut dessa billigare för att slippa slänga.
Vissa år har vi kört kampanj på jordgubbar direkt efter midsommar, både då vi haft mkt kvar på lager och våra grossister haft det med och kan ge oss bättre pris.

Har inte kollat idag, men de som säljs i små stånd utanför de större mataffärerna har pendlat mellan 40-50 kr /ask, den här säsongen och det hade varit ett ok pris om de faktiskt hade stått sig längre än typ 1-2 dagar efter inköp.

Usel kvalitet på jordgubbarna överlag, för det mesta ganska smaklösa och extremt ofta finns det nån sunkig, möglig gubbe en bit ner i lådan som smittar resten på nolltid, så jag undviker att köpa slika ting.

Inte alltid det lönar sig med höga priser på midsommar. Idag köpte jag hel låda (15 l) av gårdagens för 250 kr. Fanns många lådor kvar...

Vad priset var igår vet jag inte, men för 1 l dagens tog de 45 kr idag.

På Stora Coop i Stockholm tog de 119kr/kg dagen innan midsommar. Svindyrt men alla (inkl vi) verkade köpa ändå.
På midsommarafton på närmaste Ica Supermarket var det två askar för 79 kr så betydligt billigare. Ska till sistnämnda affär en snabbis strax, undrar vad dom kostar idag?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka