Midsommarens röda guld

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare mandalaki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 009
Jag luktar och klämmer lite försiktigt på det mesta i frukt/grönsaksväg, men det skulle aldrig falla mig in att ta en "smakbit". Dels tycker jag det hör till allmän hyfs att man inte går och småäter av butiksvaror och sen är det faktiskt olagligt. Räknas som snatteri nämligen och kan ge skapliga böter och till och med fängelse i upp till 6 månader.

Givetvis, men jag har faktiskt frågat vid ett fåtal tillfällen och då har det varit ok. Det har varit när de är extremt dyra.

20 kr/låda? "Förr" var väl 20 kr betydligt mer än det är idag...
Någon ska odla, det ska planteras, vattnas, rensas, gödslas... Någon ska ha betalt för att odla, helt enkelt. Sen ska någon ha betalt för att plocka. Någon ska ha betalt för att förpacka (eventuellt även rensa?). Sen ska någon ha betalt för att frakta jordgubbarna och till sist ska någon ha betalt för att sälja jordgubbarna, med såpass marginal att man även har råd med spill. För 20 kr får folk knappast betalt för sitt jobb, det kanske inte är rimligt att jordgubbar ska vara så billiga att man har råd att äta dagligen?
Jag vet inte om du förutsätter att jag är dum i huvudet eller om du bara har en dålig dag och inte läst hela tråden innan du kastade dig på svaraknappen, men jag har tidigare i tråden nämnt några andra realistiska anledningar till varför jordgubbar kostar mer möney idag än vad de gjorde 'förr'.

Sen finns det mer beräknande modeller för att kräma ur så mycket pengar som möjligt ur gubbarna, man tar betalt per kilo om gubbarna är stora, och per kilo om gubbarna är små. Man tar mer betalt när efterfrågan är som störst och man sänker priset för attt sälja mer när mognadsgraden hög och tiden knapp. Ganska logiskt det också.

Så här: https://kit.se/2016/06/22/52452/jordgubbspriset/

Jag vet inte om du förutsätter att jag är dum i huvudet eller om du bara har en dålig dag och inte läst hela tråden innan du kastade dig på svaraknappen, men jag har tidigare i tråden nämnt några andra realistiska anledningar till varför jordgubbar kostar mer möney idag än vad de gjorde 'förr'.

Sen finns det mer beräknande modeller för att kräma ur så mycket pengar som möjligt ur gubbarna, man tar betalt per kilo om gubbarna är stora, och per kilo om gubbarna är små. Man tar mer betalt när efterfrågan är som störst och man sänker priset för attt sälja mer när mognadsgraden hög och tiden knapp. Ganska logiskt det också.

Så här: https://kit.se/2016/06/22/52452/jordgubbspriset/
Jag skrev "per kilo" en gång för mycket, avsåg naturligtvis att skriva "per liter" där men det torde vara en logisk feltypo. Skyller på att jag är nyvaken

vi betalade 45 kr/litern igår och då är de närodlade typ 3 km bort så det betalar vi gärna
De står alltid utanför ICA och det är alltid fina jordgubbar i lådorna och som smakar gott

Hos oss kostade de 41kr för en sån där ask innan midsommar.

Köpte världens godaste jordgubbar för några veckor sedan i Hunnebostrand från någon halvlokal odlare. Sörjer lite att jag inte kommer uppleva de igen.

Säkert Rödsgubben! De har självplock i Dingle också så är du i närheten igen får du åka dit 🍓😊

32091

Ekologiska, närodlade och självplockade. 120kr/kg och det var fullt av plockare. Sommar!

Ekologiska, närodlade och självplockade. 120kr/kg och det var fullt av plockare. Sommar!
Oj! Dyrt! Kollade just apropå ditt inlägg vad priset är på ett självplock utanför norrköping. På Ringstad gård, en av de största iområdet - förvisso inte eko men där är priset 50 kr/kg (1 kg = 2 liter) .

Oj! Dyrt! Kollade just apropå ditt inlägg vad priset är på ett självplock utanför norrköping. På Ringstad gård, en av de största iområdet - förvisso inte eko men där är priset 50 kr/kg (1 kg = 2 liter) .
I mina butiker som kag har längre stt åka till ligger priset för icke ekologiska, icke närodlade på 100kr/kg. Känner att jag då gärna betalar mer för fördelarna dessa självplockade gav. Att jag dessutom fick med mig lika närodlade och ekologiska blandade småtomater som var ljuvligt goda var en bonus. :love:

Stannade till på hemväg i em då de sålde jordgubbar för 20 kr/litern. Jag plockade ut två askar och får frågan om jag ville köpa tre för 100 kr? Först höll jag nästan på nappa, men så kom jag ju på att det stod ju 20 kr/l och ifrågasatte priset. Till svar fick jag ett mummel att jag fick köpa de två askarna för 40 kr som det var skyltat.

Jag kan inte riktigt släppa känslan att det inte var ett misstag att jag skulle fått köpa tre för 100. :meh:

På min närmaste Willys kostade svenska jordgubbar 59,90/l för ett par dagar sedan, en sänkning med 20 kr sedan midsommar. En Coop i inlandet tog 109 kr/l dagen före midsommar.
Idag var jag på Kvantum och köpte Finnerödja-gubbar för en tjuga per låda. 😋

Jag ska ta en runda till stan på måndag - min första arbetslösa dag. Kanske en tur till grannkommunne för att köpa från odlingen där.

På stan säljs lådor för 30 nu. Få se om jag kan få ner priset om jag köper en hel back eller mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka