Mikmar kombinations-bett

Inna

Trådstartare
Igår var jag i en hästaffär och råkade då få syn på en för mig ny typ av bett. Det var ett Mikmar kombinationsbett och min första tanke var att hur sjutton får en häst plats med det i munnen.. :confused: Den andra tanken är vad sjutton är det bra för..? Sen så undrade jag ju lite över hur många som lägger över tvåtusen på ett enstaka bett. :crazy:

Är det någon här som har provat detta bett eller bara vet lite mer om vad det skall vara bra för?

combo_10.gif

Sv: Mikmar kombinations-bett

Det finns gamla trådar om detta bett om du söker på forumet.

Detta bett används främst av hoppryttare.

Jag har ingen egen erfarenhet av detta bett men jag tycker att det ser rätt groteskt ut.

Jo, det är väl vad jag tycker att det ser ut som också.. *ryser*

Senast ändrad:

Ok.. Gjorde lite sökningar och det fanns ju en del skrivet, ja.. :smirk: Verkar som att de flesta står lika frågande till detta som jag.

Malin B rider/red väl Flippan med ett sånt ungefär ?

Jag har ingen aning.. Har för mig att jag har sett henne gå med kombinationsbett, men det finns ju några sorter som är lite mindre extrema än detta.

Nej, Flippan rids inte på Mikmar.

Hon rids på ett bett av denna typ:
TVR3.jpg

Se här:
malin_sonntag.jpg

Nej, men Linda Heed rider (har ridit i a f.) Rex på ett sådant bett.

Ludger Beerbaum rider på Mikmar:

0313-2.jpg

Otto Becker också:

ottoandhorse.jpg

Här är Mikmars hemsida för er som vill läsa mer om detta "fantastiska" bett. :smirk:

Jag har för mig att Peter Eriksson red Cardento med ett sådant bett för ett tag sedan.

peder rider magic bengtsson på ett sånt

själv tycker jag att hästarna ser ut att gå och krulla ihop sig något fruktansvärt på detta bett!

kollade deras hemsida, och det "fantastiska" The training bit såg ju ännu värre ut.........hoppas vi slipper se hästar med detta!

slice skrev:
Nej, men Linda Heed rider (har ridit i a f.) Rex på ett sådant bett.

Ja, och den hästen ser verkligen ut att TRIVAS också... :(
Usch.

men flippan har gått på ett sånt för nåt år sen då mikmar tydligen sponsrade flera ryttare o plötsligt på en av tävlingarna hade jättemånga det :) det går ju mode i allt, speciellt bett. Kollade på ridsports ponnyer och såg att de flesta återgått till tränsbett istället för pessoa. såg inte ett endaste! Glaaad*

/jenny

Det jag tänkte på när jag tittade på en del av de videorna som ligger på deras hemsida är att nästan alla håller på med western och rider på långa tyglar. Det borde ju också innebära en stor skillnad i bettets funktion?! Ett bett som "bara ligger där" eller ett som sitter på en hopphäst i världseliten där ryttaren rider på korta tyglar och verkligen har "kontakt" hela tiden..

Precis. Samma med Myler betten som var så poppis för nåt år sen. Jag anser att om man inte kan rida sin häst på ett vanligt tränsbett (evt hack om hästen har problem i munnen) så får man skola den bättre...
Inte konstigt att hästarna knäcker av i nacken med mikmar, snöret som går över nosryggen är tunnt och stel ----> ont när man tar i tyglarna.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 616
Senast: Ragdoll
·
Hemmet Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i... 6 7 8
Svar
154
· Visningar
11 610
Senast: sthu
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 944
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 151
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025