Bukefalos 28 år!

Miljöombyte

S

Sara87

Nån som har en solskenshistoria om nåt miljöombyte som har gett underverk, att dela med sig?

Behöver bli lite glad såhär i regnet...
 
Sv: Miljöombyte

Tja solskenshistoria vet jag inte om jag kan kalla det, men vi köpte enval för drygt ett år sedan och flyttade honom hem tilll oss, och här fick han gå och skrota 1 mån, för att sedan sättas i träning igen hos en annan tränare.
Och efter lite pyssel ocg massaga samt en hel del beh, så vann han sin första start åp 3 år, detta följdes av en 2:a plats och sedan en orättvis galopp.
Nu har vi sålt honom, men visst funkar det på många med miljöombyte, det är toppen. Så skin upp vet ja, det vänder snart. Tålamod....:banana::banana:
 
Sv: Miljöombyte

För många år sedan (typ 16 eller nåt) fick jag en förfrågan från min mammas chef om att ta emot hans travhäst, som inte funkade i proffsträning. Detta för att ridträna honom (ffa dressyrridning) och få honom att muskla sig lite annorlunda, på order från nån alternativbehandlare av nåt slag. Han hade startat 2 gånger, varav han blivit rapporterad andra för att han travade fruktansvärt illa.
Hem till mig kom en stor omusklad 4-åring i underhull, med ett alldeles snett bakparti... :eek: Men han var en väldigt snäll och lugn häst.
Hade jag inte tagit emot honom så hade alternativet varit slakt.

Han släpptes på bete och ridutbildningen av honom påbörjades (inkluderat skritt bland stubbar, stenar och rötter i skogen, för att han skulle lära sig var han satte sina fötter). 1½ månad efter att han kommit till mig körde vi in till travet (ägaren hade dammat av sin B-licens) för att testa om det blivit någon skillnad på honom. Och väl därinne kände jag inte igen hästen, som blev ett stressmonster utan like :eek:. Men kusken - samma som i loppet då han blivit rapporterad - var nära nog lyrisk...
När han varit in till banan några gånger till efter detta tillfälle så insåg han att han skulle slippa bli lämnad kvar där och stress-symptomen försvann efterhand. Han ääälskade att gå på bete...
Jag jobbade med hästen ifråga i 3-4 månader nånting, sen tog ägaren över träningen, med hästen uppstallad i ett mindre privat travstall på landet.

Han startade totalt 35 ggr, var ganska ofta prisplacerad, men vann aldrig - han ville inte vara först... :rofl: - och sprang in nära 50.000 efter detta. Ingen stjärna på något sätt, men en väldigt trevlig häst som fick en andra chans och tog den!
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
750
Senast: Halcyon
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: skiesabove
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 317
Senast: Rie
·
Hästvård Är det någon som vet vad detta är? Ser ut som nåt svart, smuligt klet på baksidan av ponnyns örontippar. Hon har haft så sen vi köpte...
Svar
2
· Visningar
1 110
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp