Miljövetare

Tink

Trådstartare
Hur ser arbetsmarknaden för miljövetare ut?
Är det lätt att få jobb efter en kandidatexamen inom miljövetenskap eller krävs det att man läser en master/nischar sig inom något speciellt område?
Inom vilka områden finns de flesta jobben?
Ni som har insikt alternativt ni som arbetar inom miljösektorn får gärna dela med er.
 
I min omgivning ser jag skillnader mellan de som läst samhällsvetenskaplig miljövetenskap och de som läst naturvetenskaplig miljövetenskap. De senare får absolut jobb efter tre år, men det är mest miljöinspektörsjobb. De flesta pluggar en master också för att rikta sig mot olika områden, och i och med att de flesta gör det så är det ju dem du konkurrerar med om jobb även om du själv stannar på en kandidatutbildning. Själv fick jag jobb innan jag tagit ut min mastersexamen. I min klass är det nog ingen som inte har studierelaterat arbete idag.

Jag känner några som läst den samhällsvetenskapliga (på Malmö högskola) och i deras klasser är det ytterst få som fått jobb, de andra har sökt i något år utan att få något och därefter pluggat vidare andra inriktningar (t ex energieffektiviseringar i byggnader osv).
 
Hur ser arbetsmarknaden för miljövetare ut?
Är det lätt att få jobb efter en kandidatexamen inom miljövetenskap eller krävs det att man läser en master/nischar sig inom något speciellt område?
Inom vilka områden finns de flesta jobben?
Ni som har insikt alternativt ni som arbetar inom miljösektorn får gärna dela med er.

Beror nog på vart man bor och hur man lägger upp sina studier och arbetsansökningar.

Jag skrev på anställningsavtal två dagar efter examen. Sökte såklart alla miljötjänster som fanns i min hemkommun innan jag ens var färdig, skrev exjobbet mot en av dessa som sökte miljövetare men blev tyvärr petad till andraplats eftersom jag inte var färdig ännu. Dom ville dock ha mig och halade därför fram ett vikariat lite fint åt mig direkt, förhoppningsvis blir jag kvar, men annars har jag två andra ansökningar som jag fortfarande väntar svar från...

Jag är inte nischad eller har högre än en kandidat, men jag vill nog påstå att jag är ganska vass och att det märks.

Miljökonsult, inspektör, handläggare och ingenjör tycker jag är återkommande titlar i platsbanken. Har du inte allt för svårt för matematik skulle jag rekommendera dig att läsa direkt till miljöingenjör, är på 180 hp precis som en vanlig miljövetenskaplig examen. En miljöingenjör kan få miljövetenskapliga arbeten i större utsträckning än vad en miljövetare kan få miljöingenjörsjobb - även om det dock oftast bara handlar om titlar. Vet du med dig att du skulle vilja arbeta inom kommun som inspektör är helt klart en bredare ingång med både livsmedel och hälsoskydd att föredra, många kommuner vill ha mångsidig personal.
 
Jag känner några som läst den samhällsvetenskapliga (på Malmö högskola) och i deras klasser är det ytterst få som fått jobb, de andra har sökt i något år utan att få något och därefter pluggat vidare andra inriktningar (t ex energieffektiviseringar i byggnader osv).

En sak jag dock glömde att tillägga och som VLMF delvis skrivit är att en miljövetare utan gedigen miljövetenskaplig kunskap är piss värd som miljövetare. Ska du därmed läsa t ex miljö- och hälsoskydd får du absolut inte prioritera bort miljökurserna. En miljövetare kan få jobb som hälsoinspektör med lite extra kompetensutveckling och bredvidgång, men en hälsoinspektör kan inte göra samma sak inom miljöområdet. Det är för mycket att lära helt enkelt.
 
Tack för era svar!
Det där med naturvetenskaplig kontra samhällsvetenskaplig inriktning är absolut något att ta i beaktning.
Miljöingenjör hade kunnat vara ett alternativ, kruxet är dock att jag enbart har behörighet från samhällslinjen på gymnasiet och känner väl ingen brinnande iver över att behöva gå ett basår.
Det hade varit så skönt att komma igång med studier på högskolenivå direkt.
Samtidigt vill jag ju att studierna ska leda till ett jobb.
I dagsläget känns det absolut intressant att även läsa en master, men jag vill också ha hyggliga chanser till jobb efter enbart kandidaten om det efter tre år skulle kännas skönt med en paus från pluggandet.
 
Hur ser arbetsmarknaden för miljövetare ut?
Är det lätt att få jobb efter en kandidatexamen inom miljövetenskap eller krävs det att man läser en master/nischar sig inom något speciellt område?
Inom vilka områden finns de flesta jobben?
Ni som har insikt alternativt ni som arbetar inom miljösektorn får gärna dela med er.
Jag har en kandidat från Norrköping, och jobbar som miljöinspektör idag. Hade gärna jobbat med mer strategiska miljöfrågor men har svårt att få jobb då jag gärna vill bo i närhet till Stockholm. Har dock klasskamrater som fick jobb efter kandidatexamen på Sweco och WSP, men de skrev mestadels c-uppsatsen på uppdrag därifrån också. Har några få klasskamrater som jobbar som miljöstrateger/miljösamordnare på landsting eller kommunal nivå också.
 
Jag måste säga att jag har lite svårt att urskilja om de olika programmen har naturvetenskaplig eller samhällsvetenskaplig inrikting. @zarmino jag var inne och kollade på den utbildning du gått vid LiU, där behövdes bara grundläggande behörighet.
Hade ni samhällsvetenskaplig inriktning?
 
Jag måste säga att jag har lite svårt att urskilja om de olika programmen har naturvetenskaplig eller samhällsvetenskaplig inrikting. @zarmino jag var inne och kollade på den utbildning du gått vid LiU, där behövdes bara grundläggande behörighet.
Hade ni samhällsvetenskaplig inriktning?
Den är tvärvetenskaplig, men det var mkt laborationer och provtagningar så helt klart åt det naturvetenskapliga hållet!
 
Kolla på vilka kurser programmen innehåller. Heter kurserna saker som "Miljövetenskap allmän kurs" eller har du riktiga kemi- geologi- biologi- och ekotoxikologiska kurser i de programmen du tvekar över om de är samhällsvetenskapliga eller naturvetenskapliga?

Läser man på fackets hemsida (Saco) så varnar de lite för att ha för lite naturvetenskap i utbildningen: "Vilka krav som ställs på de olika utbildningarna varierar, men du bör vara uppmärksam på att brister i din naturvetenskapliga allmänbildning kan få konsekvenser för dina framtida möjligheter till studier och arbete."
 
Kolla på vilka kurser programmen innehåller. Heter kurserna saker som "Miljövetenskap allmän kurs" eller har du riktiga kemi- geologi- biologi- och ekotoxikologiska kurser i de programmen du tvekar över om de är samhällsvetenskapliga eller naturvetenskapliga?

Jag förstår.
det universitetet jag kikade på (Södertörn) verkade ha lite i tunnaste laget med naturvetenskapliga kurser tyvärr :(
Har även kollat Linnéuniversitetet som har ett miljöprogram på distans och där verkar det vara lite mer av de kurser du beskriver.
Detta är något jag absolut måste väga in i beslutet känner jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 018
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
778
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
580
Senast: niardasp
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 096
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp