Min arab har blvit en fotboll runt magen

L

Lollo25

Hej!
Min arab har gått på bete och gör det fortfarande.. nu är betet rätt näringsfattigt. Hela juni va han fin i hullet och musklerna va rätt fina med (har inte musklats ordentligt ännu) och han var riktigt välmående. Lite sommar-mage, men lagom =) Reds varannan dag ca. Sen i juli månad hände något... jo.. proteinet sjönk antagligen i gräset. Jag stödfodrade nämligen inte med något, och så va jag borta ettt par veckor. När jag kom tillbaka i slutet av juli så vips, han hade börjat falla ur.(? om det nu är rätt att säga så) Tunn om rumpan och lite lite insjuknen vid flanken. Tunnare över hals och nacke. Såg tröttare ut... Och "sommar-magen" va mindre, trots väldigt lite arbete på/med honom.
Så jag satte in lusernpellets (som är en del av hans foderstat normalt under resten av året) och nu har han ätit lusern i 1 och 1/2 månad. (1 kg) Han har nu blivit väldig väldigt rund om magen!! Hela magen hänger som en stor fotboll, han är verkligen inte propitionenlig!!
Så, vad beror det på att han blivit så rund så snabbt? För mkt lusern? Brist på annat ämne? (på vintern får han 1 kg lusern, 7 kg hö ca, mineraler )
Eller är det helt enkelt så att istället för att använda proteinet till att bygga muskler, har det lagt sig på hans fett i stället, bara för jag ridit så himla lite senaste tiden.. eller?
Jag kan ju inte minska igen, för han behöver lusernen..nu ska de börja gå in och sötdfodras lite med hö oxå. Men vad gör jag för att få bort fotbollen? Eftersom han inte är så mkt musklad är den nog rätt tung att bära på oxå (märks vid riding, orkar inte så mkt så länge) och inte så hälsosam?! MIN FRÅGA; Är det motion som behövs eller något annat??
 
Det är en välbalanserad foderstat som behövs.

Det du beskriver (tappat överlinjen men fått stoor mage) är ett väldigt klassiskt tecken på proteinbrist. tyvärr..

Gräset innehåller inte mycket nu, så ställ honom på uträknad vinterfoderstat på en gång, gärna med en lite högre kvot SRP/MJ.

Så ska du se att överlinjen kommer tillbaka och fotbollsmagen försvinner!

Motion hjälper inte alls mot proteinbrist.

Så, vikt på pållen, och höanalysen hitåt =)
 
Okej tack. Nu har vi kvar lite hö sen i vintras som vi tänkte mjukstarta hästarna på, nya höet hämtar vi om tre veckor. På det höet ska jag göra ny analys.
Men ska jag ha förra årets foderstat så blir det 1 kg lusern och 7,5 kg hö. Frågan är hur mkt hö han ska ha av denna mängd när det fortfarnade finns lite gräs kvar ute?
Så det är inte felaktigt av mig att jag gett lusern nu (= mkt protein i)? Hästarna ska börja vara inne om nätterna fr om måndag kväll så då ska jag börja ge kvällshö.
 
Var det analys på förra årets hö?

var han bra musklad och i bra hull av 7.5 kg hö och 1 kg lucern?

I så fall, ge det from nu. Mao, ge honom 7.5 kg hö nu plus 1 kg lucern.

Bry dig inte om gräset, det är mest bukfylla, och du behöver inte ta hänsyn till det.
 
Ja, med tanke på det han utförde va han fin i vintras på den foderstaten!!
Japp, ska bli, fram till nästa höanalys!! (nytt hö då ju)
Hoppas att hänget på magen försvinner så småningom sen..
 
mkt av hänget kan försvinna när du börjar ge hö. Det gjorde en del av hänget på min pålle iaf!
 
Hänget försvinner, ingen fara. Men det kan ta ett tag.

Glömde ju säga. Om han bara gått på gräs nu, så kasta inte på honom 7.5 kg hö direkt. Utan vänj in lite försiktigt, du kan öka lucernet så länge. Det är han van med, så om du ökar lucernet till 2 kg, och så börjar du ge 2 kg hö/dag och så höjer du med ett halvkilo/dag. Samtidigt så sänker du lucernet sakta, så du tillslut når 7.5 kg hö och 1 kg lucern.

kan ni lägga ut hö i hagen förresten? Då kan de äta lite gräs och lite hö och blanda själv, och så behöver han inte proppa i sig så mkt på nätterna.

Egentligen ska du vänja in på hö över två veckor, men när du har en pålle med proteinbrist så blir det lite avigt och man får göra avsteg från det...

Du kan gärna ge magtarmbalans from nu och i två veckor, för att hjälpa magen.
 
Jag är fullt medveten mo att det inteb skall komma för hastigt... byte från gräs till hö är ju stor. Ja, han är ju helt van vid 1 kg lusern nu sen ett tag, så jag kan ju som sagt öka på det (1 kg morgon och 1 kg kväll) och så börja ge honom lite kvällshö och öka stadigt.
Vi ska snart börja stödfodra i hagen, men nu har de nyss blivit översläppta till en av hagarna som har hunnit bli ganska grön och fin igen, så då bryr de sig inte om höet alls... men vi brukar alltid låta de vänja in sina magar själva och bestämma när de vill börja äta av höet ute.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
914
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 793
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp