Min bästa vän och vägen tillbaka

Jag har ett enormt behov av motion och rörelse så det här med barnvagnen är verkligen vår räddning. Semlon får frisk luft och intryck och jag får komma ut och röra mig.
Att skjuta barnvagn med 16 kg västgötaspets uppför oplogad brant backe ger en allsidig träning kan jag lova:D

Pratade med veterinären idag då Semlon är så onormalt törstig och fick veta att det var en biverkan av kortisonet han får. Hoppas vi får börja sätta ut det efter återbesöket som är om en vecka.
20180131_095131.jpg

Omstoppad och redo för tur
 
I natt satt Semlon och smaskade i sin bur och vi misstänkte illamående, törst eller smärta och tog ut honom. Han ville inte ha vatten men kräktes inget och somnade och sov gott på min madrass resten av natten. Det är så svårt att veta om han har ont och jag går konstant och sneglar på honom funderar:crazy:
I morse tyckte jag att han gick lite mindre passtaktigt och släpspåren efter baktassarna var mindre. Lite mindre full grävling, det är iallafall positivt
 
Jag blir så glad av alla snälla lyckönskningar, tack:heart
Det är lite deppigt med detta gråa, kalla och HALA väder som gör allt lite svårare men idag har vi piggat upp oss med att gå på hundrestaurang. Med barnvagn och allt. Helt fantastisk miljö, god mat, trevlig personal och massor av hundar överallt, typ himmelriket:D Semlon satt så fint i sin vagn och spanade in alla vovvar och käkade torkad blodpudding:heart
20180203_174834.jpg


En märklig vändning för lilla familjen som är vana att hållas på landet och långt ut till skogs på milslånga turer och som nu promenerar med hunden i barnvagn längs Stockholms gator och går på restaurang på Östermalm:D
 
Återbesök hos sjukgymnasten på Ultuna idag. Semlon fick höga betyg, mycket beröm för sina framsteg och fick utökade rättigheter! Vi får nu gå 10 minutersturer 6 ggr om dagen och han får även ta några travsteg. Dessutom behöver han inte vara alls lika mycket i bur! Vi ska även börja dra ner på kortisonet men behåller Gabapentinet på tidigare nivå.
Lite fler massagegrepp lades till till Semlons stora förtjusning:D
Jag var lite nervös inför besöket men detta blev en sån bra dag!
 
Semlon har det jobbigt just nu:( Han tycker att han är frisk, återställd och kurant och är sjövild. Jag riktigt ser hur det kryper i kroppen på honom emellanåt och jag gör allt för att lugna och dämpa.
Jag försöker komma på sätt att stimulera honom mentalt men nu tryter idéerna så jag tar gärna emot förslag.
Åka barnvagnen går bra där det inte finns folk eftersom han skäller och tjoar högt av lycka.
10-minuterspromenader -- lika där och det är halt överallt så vi måste vara jätteförsiktiga.
Leta godis och liknande lekar är kul men vi får inte göra det för mycket och i för långa stunder.
Han får inte gnaga, inte springa, hoppa, studsa eller dyl.
Massage och beröring funkar bra och jag sitter många och långa stunder med honom hos mig och bara är stilla tillsammans och då lugnar han sig.
Om han inte har försämrats på återbesöket om två veckor kommer han förhoppningsvis få gå 30-45-minuterspromenader och jag hoppas vi kan få börja spåra lite då också vilket borde göra stor skillnad.
 
Jag blir så glad av alla snälla lyckönskningar, tack:heart
Det är lite deppigt med detta gråa, kalla och HALA väder som gör allt lite svårare men idag har vi piggat upp oss med att gå på hundrestaurang. Med barnvagn och allt. Helt fantastisk miljö, god mat, trevlig personal och massor av hundar överallt, typ himmelriket:D Semlon satt så fint i sin vagn och spanade in alla vovvar och käkade torkad blodpudding:heart
Visa bifogad fil 10901

En märklig vändning för lilla familjen som är vana att hållas på landet och långt ut till skogs på milslånga turer och som nu promenerar med hunden i barnvagn längs Stockholms gator och går på restaurang på Östermalm:D

Åh, jag ser att ni varit på mitt gamla jobb :D

Angående ditt senare inlägg: kanske kan du lära honom lugna tricks? Titta höger/vänster, slicka sig om nosen, vacker tass höger/vänster, lyfta bakbenen ett och ett osv?
 
Jag är sjukgymnast och jobbar med just hundar här i Stockholm, stöter på många diskbråckspatienter bland annat. Det är så fantastiskt att läsa hur du lägger ner din själ i rehaben av Semlon, det är verkligen inte alla som gör det så seriöst. :love:
 
Tack för bra tips och som alltid snälla ord:heart. Det är verkligen till stor hjälp att få lite pepp ibland.

Provade lite nosework idag (hitta godis i rätt mugg av tre
bl a) men han blir för vild tyvärr så det får nog vänta lite.
Körde också lite vacker tass, sitt, ligg och upp och stå, typ sånt som inte blir för fysiskt. Det var roligt sa Semlon och körde alla tricksen oavbrutet i svindlande hastighet utan att hinna lyssna så mycket till mina kommandon. Med andra ord en jättebra övning i koncentration!
Eftersom han går bättre och bättre nu och nästan helt utan stöd tänkte jag försöka testa lite sånt på promenaderna också.
Det krävs tyvärr så himla lite för att han ska fara i luften i nått glädjefnatt och jag känner mig som en himla polis och fångvaktare här:crazy:
 
Tack för bra tips och som alltid snälla ord:heart. Det är verkligen till stor hjälp att få lite pepp ibland.

Provade lite nosework idag (hitta godis i rätt mugg av tre
bl a) men han blir för vild tyvärr så det får nog vänta lite.
Körde också lite vacker tass, sitt, ligg och upp och stå, typ sånt som inte blir för fysiskt. Det var roligt sa Semlon och körde alla tricksen oavbrutet i svindlande hastighet utan att hinna lyssna så mycket till mina kommandon. Med andra ord en jättebra övning i koncentration!
Eftersom han går bättre och bättre nu och nästan helt utan stöd tänkte jag försöka testa lite sånt på promenaderna också.
Det krävs tyvärr så himla lite för att han ska fara i luften i nått glädjefnatt och jag känner mig som en himla polis och fångvaktare här:crazy:


Jag skulle bita ihop och hålla honom så lugn som möjligt i två veckor. Aptrist men överskådlig tid. Att öva på att vänta kör jag ofta, det kan man öva läääänge.
 
Tack för bra tips och som alltid snälla ord:heart. Det är verkligen till stor hjälp att få lite pepp ibland.

Provade lite nosework idag (hitta godis i rätt mugg av tre
bl a) men han blir för vild tyvärr så det får nog vänta lite.
Körde också lite vacker tass, sitt, ligg och upp och stå, typ sånt som inte blir för fysiskt. Det var roligt sa Semlon och körde alla tricksen oavbrutet i svindlande hastighet utan att hinna lyssna så mycket till mina kommandon. Med andra ord en jättebra övning i koncentration!
Eftersom han går bättre och bättre nu och nästan helt utan stöd tänkte jag försöka testa lite sånt på promenaderna också.
Det krävs tyvärr så himla lite för att han ska fara i luften i nått glädjefnatt och jag känner mig som en himla polis och fångvaktare här:crazy:
Om han blir tills sig av att leta godis så skulle jag testa på annan typ av doft diskriminering. Just nosework avser ju att söka efter hydrolat (tex. eukalyptus hydrolat), men man kan lika väl använda tex. tepåsar (om man nu inte tänkt tävla). Ni behöver så klart lära in doften först så välj ett sorts te och lägg påsen i tex. en tesil och berör så fort han luktar på den. Beröm och ge godiset precis vid tesilen så att han tydligare kopplar lukten med godis. Det brukar gå rätt snabbt för dom att lära in en doft. Därefter så gömmer du tepåsen (med tesilen eller tex i en metall eller glasburk där locket har håll, tex ett saltkar) antingen i en urvalsbana med tex. sex tesilar/burkar där endast en har en tepåse i (bra i detta fall eftersom han ska ta det lugnt) eller så gömmer du den i ett rum (förslagsvis på låg nivå).

Min hund Ascot älskar nosework så rekommenderar det varmt!
 
Men ååhh @ASKAPLASKA jag som typ sträckläste din kamelblogg när jag hittade den för några år sen. Jag blev sjukt ledsen när bloggen tog slut.
Jag hoppas att Semlon kommer bli helt frisk igen och får vara den busiga och nyfikna lilla hunden han är :heart Jag älskar hur engagerad och hängiven du är till hans rehab och jag håller alla tummar, tassar och tår som finns i detta hushållet :love:
 
@ASKAPLASKA får alltid en liten tår i ögonvrån när jag läser den här tråden, blir så rörd av er kärlek och engagemang till Semlon :heart Så härligt att läsa att han är på bättringsvägen!

Ang aktivera hjärnan, får han hålla saker i munnen (utan gnag)? I så fall kan jag tipsa om att lära honom lägga i klossar av olika form i låda, sådan för bebisar där man sätter rund kloss i runt hål, trekantig kloss i tekantigt hål och fyrkantig kloss i fyrkantigt hål, om du förstår vad jag menar? Det innehåller många moment att lära in så borde ge rejält med hjärngympa, och han kan sitta ner eller tom ligga ner hela tiden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 282
Hundhälsa För ganska exakt två år sedan drabbades min bästa vän Semlon av ett allvarligt diskbråck i nacken. Han blev i stort sett helt förlamad...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 869
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp