Min bästa vän och vägen tillbaka

Jag har ett enormt behov av motion och rörelse så det här med barnvagnen är verkligen vår räddning. Semlon får frisk luft och intryck och jag får komma ut och röra mig.
Att skjuta barnvagn med 16 kg västgötaspets uppför oplogad brant backe ger en allsidig träning kan jag lova:D

Pratade med veterinären idag då Semlon är så onormalt törstig och fick veta att det var en biverkan av kortisonet han får. Hoppas vi får börja sätta ut det efter återbesöket som är om en vecka.
Visa bifogad fil 10811
Omstoppad och redo för tur
Kortison kan ge galen törst. När min Mini stod på megahög dos en period fick jag släppa ut henne 3 gånger per natt då hon var så kissnödig att hon kissade floder :meh:
 
Om han blir tills sig av att leta godis så skulle jag testa på annan typ av doft diskriminering. Just nosework avser ju att söka efter hydrolat (tex. eukalyptus hydrolat), men man kan lika väl använda tex. tepåsar (om man nu inte tänkt tävla). Ni behöver så klart lära in doften först så välj ett sorts te och lägg påsen i tex. en tesil och berör så fort han luktar på den. Beröm och ge godiset precis vid tesilen så att han tydligare kopplar lukten med godis. Det brukar gå rätt snabbt för dom att lära in en doft. Därefter så gömmer du tepåsen (med tesilen eller tex i en metall eller glasburk där locket har håll, tex ett saltkar) antingen i en urvalsbana med tex. sex tesilar/burkar där endast en har en tepåse i (bra i detta fall eftersom han ska ta det lugnt) eller så gömmer du den i ett rum (förslagsvis på låg nivå).

Min hund Ascot älskar nosework så rekommenderar det varmt!
Tack för bra tips! Visste faktiskt inte att nosework endast rörde sig om hydrolat men har läst på lite nu. Tyvärr är han för vild just nu och godis triggar ännu så vi ligger lite lågt mer men så fort vi får göra lite mer så låter det som nåt för oss:)
 
Kortison kan ge galen törst. När min Mini stod på megahög dos en period fick jag släppa ut henne 3 gånger per natt då hon var så kissnödig att hon kissade floder :meh:
Hade önskat att jag fått den infon när vi tog hem honom men det stod rätt klart vad det handlade om efter ett par dagar. Nu har vi sänkt dosen och märker stor skillnad och hoppas på att få bort både Gabapentinet och kortisonet vid nästa återbesök.
 
Lite märkliga bakslag här men jag tror att läget är under kontroll iallafall.
I lördags natt hördes en massa smask och slick och på morgonen blev han helt vild och började slicka och bita i tassarna. Jag satt med honom och lugnade och masserade och efter ett tag gav det med sig. Husse som haft två diskbråck och brutit nacken är ju lite proffs på det här med nervsmärta och han trodde bestämt att det rörde sig om just det eller ännu troligare domningar och nervpirr. Tack och lov har det inte återkommit mer sedan dess.
MEN i morse när vi kom efter vår lilla promenad märkte jag att Semlon var alldeles svullen kring ögonen! Som påsar under och runt ögonen. Han är pigg, glad och hungrig som vanligt.
Efter konsultation med Ultuna avvaktar vi och hörs under eftermiddagen och blir det värre åker vi in. Själv funderar jag på (och det gjorde nog Ultuna också) om detta kan vara en reaktion på gabapentinet eller kortisonet. Är det inte vanligt att man sväller upp av kortison? Han skulle ju kunna vara svullen på andra ställen på kroppen också men det är omöjligt för mig att känna eller se då han har så tät och tjock päls.
Återbesök om en vecka om det inte blir något akutbesök innan detta, spännande detta.
 
Lite märkliga bakslag här men jag tror att läget är under kontroll iallafall.
I lördags natt hördes en massa smask och slick och på morgonen blev han helt vild och började slicka och bita i tassarna. Jag satt med honom och lugnade och masserade och efter ett tag gav det med sig. Husse som haft två diskbråck och brutit nacken är ju lite proffs på det här med nervsmärta och han trodde bestämt att det rörde sig om just det eller ännu troligare domningar och nervpirr. Tack och lov har det inte återkommit mer sedan dess.
MEN i morse när vi kom efter vår lilla promenad märkte jag att Semlon var alldeles svullen kring ögonen! Som påsar under och runt ögonen. Han är pigg, glad och hungrig som vanligt.
Efter konsultation med Ultuna avvaktar vi och hörs under eftermiddagen och blir det värre åker vi in. Själv funderar jag på (och det gjorde nog Ultuna också) om detta kan vara en reaktion på gabapentinet eller kortisonet. Är det inte vanligt att man sväller upp av kortison? Han skulle ju kunna vara svullen på andra ställen på kroppen också men det är omöjligt för mig att känna eller se då han har så tät och tjock päls.
Återbesök om en vecka om det inte blir något akutbesök innan detta, spännande detta.
Tänk om han skulle rakas för att kunna se svullnad, så oerhört konstigt det skulle bli! :D (Vi rakade syrrans ena långhåriga katt en sommar för att hitta fästingar bättre. Aldrig mer! :angel: :rofl:)
 
Människor som äter kortison blir ofta svullna.
Törsten beror på att blodsockervärderna ofta blir högre med kortison.

Håller tummarna för att allt går väl för er! Jag har själv en hund som har haft diskbråck, av mildare slaget. Det var en mardröm. Men han var fyra år då, är nio nu och har inte haft problem med diskarna sen dess :).
 
Jag har inte skrivit i tråden innan men jag följer den samt på instagram med. Vilket jättejobb ni gör :heart

(min sambo har varit ur funktion med diskbråck sedan jul plus att jag fick ett meddelande för 2v sedan att min gamla hund, en cc, har tagits bort pga diskbråck samt ålder)
 
Jag har inte skrivit i tråden innan men jag följer den samt på instagram med. Vilket jättejobb ni gör :heart

(min sambo har varit ur funktion med diskbråck sedan jul plus att jag fick ett meddelande för 2v sedan att min gamla hund, en cc, har tagits bort pga diskbråck samt ålder)
Åh fy, dessa jäkla diskbråck vad de ställer till! Hoppas din man får bra hjälp och lindring!
 
Då har vi varit på återbesök igen och allt har gått jättebra!
Vi träffade både ortopeden som opererade och sjukgymnasten som också peppade och berömde Semlons framgångar. Sammanlagt tror vi var där i två timmar och visade upp oss och lärde oss nya saker! Jag är så glad att de tar sig den tiden och alla är så otroligt proffsiga och hjälpsamma.
Vi håller nu på och sätter ut kortisonet vilket är skönt med tanke på de otäcka reaktioner han fått och nästa vecka börjar vi fasa ut Gabapentinet och då börjar även den långsamma upptrappningen av promenaderna vilket vi verkligen ser fram emot:) Vi har även fått fler övningar, både balans, rörlighet och styrka.
Och så dagens höjdpunkt: Semlon fick gnaga 5 minuter på sitt älskade ben, vilken lycka!
20180228_182915.jpg
 
Här kommer en liten uppdatering från Semlons familj.

Det har varit en lång och svår period att ha diskbråck i. Isigt, djupsnö och skare om vartannat, allt som inte är bra om man är skör hund och har svårt att få koll på tassarna.
Men trots allt har vi nog lyckats parera detta så gott det går och Semlon verkar inte ha tagit skada och får nu gå 1-2 30-minuterspromenader om dagen. Han sätter ner alla tassar i rätt ordning och kan växla mellan gångarterna. Ibland blir det lite tokigt och nån slags taktfel som jag känner igen från min islänning och nån enstaka gång kan han snubbla till (det är tur det inte är långt till marken) men annars skulle man inte kunna se att han för drygt två månader sedan var helt förlamad.
Nästa vecka är det återbesök hos sjukgymnasten igen och det ser vi fram emot, det är så roligt att få nya övningar och att få göra lite mer och gå lite längre för varje gång.
Vi längtar så innerligt efter att bara få gå, utan att se på klockan eller bry oss om tempo och underlag. Men vem vet, en vacker dag inte allt för långt bort kanske...
 
Sista återbesöket avklarat:)
Allt ser bra ut och och om vi fortsätter att sköta rehaben och inte förhastar oss beräknas vi ha en fullt fungerande hund till slutet av sommaren!
Jag måste faktiskt gråta en stund av lycka och lättnad tror jag. För drygt två månader sen var Semlon helt förlamad och jag fick frågan om vi skulle avsluta här och nu men vi valde att kämpa istället. Jag är också så glad och tacksam över att vi gjorde rätt val när vi valde att operera för med facit i hand vet vi nu att han inte hade överlevt utan operation. Vi vet nu också att Semlon tillhör de hundar som överlevt operationen och att han är en av de 85% som blir helt återställda.
Och för att fortsätta vara tacksam så känner jag mig så lyckligt lottad som bor i ett land där det finns fantastisk djursjukvård, kunskaper om rehab, bra hundförsäkringar och massor av människor som bryr sig om något så smått som en förtvivlad och rädd matte med sin lilla hund. Tack till alla er för pepp och otroligt fina ord och för att jag fick skriva av mig i en svår stund i livet:heart.
 
Sista återbesöket avklarat:)
Allt ser bra ut och och om vi fortsätter att sköta rehaben och inte förhastar oss beräknas vi ha en fullt fungerande hund till slutet av sommaren!
Jag måste faktiskt gråta en stund av lycka och lättnad tror jag. För drygt två månader sen var Semlon helt förlamad och jag fick frågan om vi skulle avsluta här och nu men vi valde att kämpa istället. Jag är också så glad och tacksam över att vi gjorde rätt val när vi valde att operera för med facit i hand vet vi nu att han inte hade överlevt utan operation. Vi vet nu också att Semlon tillhör de hundar som överlevt operationen och att han är en av de 85% som blir helt återställda.
Och för att fortsätta vara tacksam så känner jag mig så lyckligt lottad som bor i ett land där det finns fantastisk djursjukvård, kunskaper om rehab, bra hundförsäkringar och massor av människor som bryr sig om något så smått som en förtvivlad och rädd matte med sin lilla hund. Tack till alla er för pepp och otroligt fina ord och för att jag fick skriva av mig i en svår stund i livet:heart.

Underbart att läsa :heart!!
 
Sista återbesöket avklarat:)
Allt ser bra ut och och om vi fortsätter att sköta rehaben och inte förhastar oss beräknas vi ha en fullt fungerande hund till slutet av sommaren!
Jag måste faktiskt gråta en stund av lycka och lättnad tror jag. För drygt två månader sen var Semlon helt förlamad och jag fick frågan om vi skulle avsluta här och nu men vi valde att kämpa istället. Jag är också så glad och tacksam över att vi gjorde rätt val när vi valde att operera för med facit i hand vet vi nu att han inte hade överlevt utan operation. Vi vet nu också att Semlon tillhör de hundar som överlevt operationen och att han är en av de 85% som blir helt återställda.
Och för att fortsätta vara tacksam så känner jag mig så lyckligt lottad som bor i ett land där det finns fantastisk djursjukvård, kunskaper om rehab, bra hundförsäkringar och massor av människor som bryr sig om något så smått som en förtvivlad och rädd matte med sin lilla hund. Tack till alla er för pepp och otroligt fina ord och för att jag fick skriva av mig i en svår stund i livet:heart.
Vad härligt att höra! :love:
 
Hej! fortsätter det att gå bra med Semlon? :)
Det går jättebra för Semlon:). Vi går nästintill normala promenader nu, leker försiktigt i trädgården och hittar på små äventyr tillsammans. Till det yttre märker man inte av att han varit så illa däran men det märks när det kommer till vissa balansövningar vi gör, finmotoriken saknas, men vi jobbar på det.
Vi kommer nog alltid att behandla honom som en diskbråckspatient och t ex vara extra noga med uppvärmning och inte låta honom hoppa ur bilen eller andra höga ställen. Vi kommer också alltid hålla ett vakande öga på hans rörelser och jämnhet i kroppen.
Även vårt hem är och förblir handikappsanpassat, Semlon har små trappor utplacerade för att slippa hoppa upp på sina favoritställen och vi har fula antiglidmattor på golven men vad spelar det för roll när vi får ha en frisk och glad vovve i våra liv:heart
20180515_152024.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 269
Hundhälsa För ganska exakt två år sedan drabbades min bästa vän Semlon av ett allvarligt diskbråck i nacken. Han blev i stort sett helt förlamad...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 864
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp