Min bror ska gifta sig och det hänger på mig om det blir av

Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli otroligt långt. Jag är fullt medveten om att jag är långt ifrån anonym här på forumet men ärligt talat känner jag inte att jag har något att dölja, och skulle detta komma fram till personer i min familj eller umgängeskrets vore det nästan bara skönt.

Min storebror planerar att gifta sig i Sverige den 15 augusti. Det blir det första bröllopet inom släkten/familjen och är på många sätt en väldigt stor grej. De räknar med ca 80 gäster och festen går av stapeln på ett spahotell.

Sen kom coronautbrottet, och jag har de senaste veckorna varit helt övertygad om att de kommer att boka om bröllopet till nästa år istället - något de kan göra helt utan extra kostnad. För mig känns det som det enda rätta att göra, på alla sätt och vis. Det är helt enkelt inte genomförbart, varken moraliskt eller rent praktiskt, att ha ett bröllop med 80 gäster sommaren 2020.

Det har dock visat sig att min bror och hans fästmö är av en helt annan uppfattning. “Vi är inte så oroliga” säger de. De är helt inställda på att köra på som planerat, även om de förstår att de kanske förlorar några gäster som inte kan/vill närvara p.g.a coronan (våra nära släktingar i USA och Tyskland, till exempel). På det stora hela resonerar de på ett sätt som får mig att skämmas över att det här är min bror som säger så. Jag frågade till exempel hur de tänker kring att FHM säger att vi bör undvika saker som bröllop och fester och till svar fick jag saker som “Bör betyder inte skall” och “rekommendationerna ger utrymme för att vara pragmatisk”. Han refererade även till att det ju finns barer och restauranger som har öppet och kör på som vanligt, och det är ju mycket värre. Klassisk “men DOM då!”-argumentation, med andra ord. Som sagt: jag skäms.

De skiter med andra ord fullständigt i vad FHM säger, försvarar sig med att “50-personersregeln gäller inte för privata evenemang” (jag har påpekat att viruset skiter högaktningsfullt i huruvida det är 70 personer från 20 olika hushåll eller 70 personer från 20 olika företag, det sprider sig lika bra ändå) och att de oavsett “inte kommer att överskrida den gränsen med mer än 25-30 personer. :banghead::banghead::banghead:

Jag är fruktansvärt obekväm med hela situationen och kan inte för mitt liv förstå hur man är redo att gifta sig under sådana här omständigheter, när man vet att man 1) bryter mot flera mycket tydliga råd och regler (såvida de inte ändras), 2) utsätter alla sina gäster samt deras umgängeskretsar för risker och 3) att det kommer saknas flera viktiga personer p.g.a att de inte vill/kan/vågar ta risken att gå på bröllop när staten avråder från det. För mig hade det kastat en enorm skugga över hela grejen!

Och jag fattar inte riktigt det här resonemanget att “vi är inte så oroliga". Jag är inte heller ett dugg orolig för egen del. Min tvekan har absolut ingenting med personliga risker att göra. Det här är för mig till 110% en fråga om moral och om att vara en ansvarstagande individ. Att inte bryta mot de regler och rekommendationer som världens länder - inklusive Sverige - har skapat för att hålla folk säkra. Att hålla mig till samma regler och rekommendationer som (nästan) alla andra. Att inte låta andra göra enorma uppoffringar samtidigt som jag själv gladeligen reser på bröllop där jag kommer i kontakt med en massa människor. Hela systemet bygger ju trots allt på att massor av människor tar ansvar och undviker dylika situationer.

Som det är just nu så är det enda som skulle kunna få dem att ställa in om jag inte kunde närvara. Eftersom jag bor utomlands skulle min närvaro kräva att jag flög mellan två olika länder, och därmed bröt mot ännu fler regler/rekommendationer. För mig är det alltså en ännu större grej än för någon som har 3 timmars bilväg dit. Men min bror har tydligt sagt att han inte vill gifta sig utan mig.

Det har alltså på många sätt och vis hamnat på mina axlar det här, och jag vet inte vad jag ska göra. Det känns för mig otroligt jobbigt att bli pressad att bryta mot regler och rekommendationer, samt utsätta folk för risker, på det här sättet. Hela själen vrålar NEEEEJJJJ när jag tänker på att ge mig ut och nöjesresa för att gå på en stor fest med massor av folk under en global pandemi, men jag vet inte om jag mäktar med att vara DEN personen som tvingar min bror att skjuta upp ett bröllop som de planerat i nästan ett år. Samtidigt känns det otroligt märkligt för mig att känna som att jag är den som har fel och är besvärlig här, när jag är den enda i som tycker att vi bör följa reglerna.

Det känns som att det enda vi kan hoppas på nu är att saker och ting blir magiskt mycket bättre under den närmaste månaden (de måste ge besked till hotellet senast den 15 juli, efter det är det för sent att ställa in/byta datum) och att de släpper på restriktionerna i både UK och Sverige. Jag vill inget hellre än att det ska ske, och att vi ska kunna genomföra dagen som planerat och njuta av varandras sällskap på riktigt.

Men fy faaan vad trött jag är på att känna mig som familjens pessimistiska drama queen och party pooper, och fy faaan vad jag inte kan förstå hur bror + fästmö tänker. Hade jag inte vetat bättre så hade jag gissat att hon var gravid eller något, med tanke på hur osannolikt envisa de är med att inte skjuta på bröllopet några månader.

Jag vet inte vad jag ska göra, och jag känner att jag verkligen börjat tappa respekten för min bror när jag hör hur förbannat puckat och själviskt han resonerar (det här är för övrigt samma bror som glatt reste, med tåg, mellan tre olika storstadsregioner i Sverige under påskhelgen för att hälsa på vänner, trots att stadsministern bad folk stanna hemma).

Är det någon som orkat läsa ända hit får ni gärna dela med er av tankar och råd, om ni har några. Annars var jag som sagt mest ute efter att skriva av mig innan jag imploderar.
 

Mina föräldrar har försökt att ta bort bördan från mina axlar genom att säga att "Om ni väljer att stå fast vid augusti så måste ni vara beredda på att ni kan behöva köra även om Mineur inte kommer, för att hon inte ska bära avgörandet på sina axlar. Det måste kunna kännas OK för henne (och alla övriga gäster också för den delen) att avstå, och då behöver hon veta att det är OK (om än oändligt synd) för er om hon avstår. Vilken bedömning var och en gör kan och ska ingen sätta sig till doms över. Alla har sina egna skäl att göra sin bedömning."

Min brors svar?

"Såklart är det ok om Mineur inte vill komma, det får vi acceptera, men då kommer vi ställa in för jag vill inte gifta mig utan min syster."

Ooooch så var vi tillbaka på ruta ett igen... :banghead:
Han låter rätt barnslig din bror...
Gå på din och dina föräldrars linje, han får väl helt enkelt ta och växa upp och ta ansvar själv.
 
Han låter rätt barnslig din bror...
Gå på din och dina föräldrars linje, han får väl helt enkelt ta och växa upp och ta ansvar själv.
Ja, jag måste säga att jag inte alls känner igen den här sidan av honom. Jag hade aldrig kunnat ana att han skulle bete sig på ett sådant här sett. Han är en otroligt fin och klok person i övrigt och jag fattar verkligen inte hur det har kunnat bli såhär.
 
Jag tror inte det tyvärr. Jag, och även mina föräldrar, har försökt att få dem att flytta på det i flera veckor nu men de verkar extremt fast beslutna att genomföra det i augusti. De har planer på att flytta utomlands nästa sommar och vill därför inte skjuta fram det tills dess (det är i alla fall förklaringen jag fått). En annan tycker ju att det borde gå utmärkt att gifta sig i maj och flytta utomlands i juli, men av någon anledning är det alternativet otänkbart.

Ja, maj är faktiskt en alldeles utmärkt månad att gifta sig i. Been there, done that :D

För att vara allvarlig igen då - så himla drygt att de biter sig fast vid augusti. Not your responsibility, though.
 
Ja, jag måste säga att jag inte alls känner igen den här sidan av honom. Jag hade aldrig kunnat ana att han skulle bete sig på ett sådant här sett. Han är en otroligt fin och klok person i övrigt och jag fattar verkligen inte hur det har kunnat bli såhär.
Tråkigt att behöva uppleva sidor och bli besviken på personer man tycker om, det förstår jag verkligen! Och jag förstår din oro för relationen också. Men tycker ändå att det är du (och dina föräldrar) som resonerar klokt i det här och din bror med sambo som har fel.
Och lika lite som deras bröllops vara eller inte vara (alls eller i augusti...) har med dig att göra är relationen med din bror enbart ditt ansvar. Tufft läge ändå, pepp- och styrka till dig :heart
 
Ja, maj är faktiskt en alldeles utmärkt månad att gifta sig i. Been there, done that :D

För att vara allvarlig igen då - så himla drygt att de biter sig fast vid augusti. Not your responsibility, though.
Ja personligen hade jag ju föredragit maj alla dagar i veckan - pandemi eller ej! Jag kom på nu att det efter förlovningen var tal om att det nog inte skulle bli bröllop förrän 2021, men sedan blev det visst 2020 istället. Som sagt: hade jag inte vetat bättre skulle jag trott att det låg någon graviditet eller annat pressande bakom hela grejen.
Tråkigt att behöva uppleva sidor och bli besviken på personer man tycker om, det förstår jag verkligen! Och jag förstår din oro för relationen också. Men tycker ändå att det är du (och dina föräldrar) som resonerar klokt i det här och din bror med sambo som har fel.
Och lika lite som deras bröllops vara eller inte vara (alls eller i augusti...) har med dig att göra är relationen med din bror enbart ditt ansvar. Tufft läge ändå, pepp- och styrka till dig :heart
Tack, det betyder väldigt mycket att få råd, stöd och kramar från bukefolket! :heart
 
De har planerat i ett år. Är det så länge?
Kan de inte gifta sig med de närmsta (förstår att du inte vill vara med pga corona) och fira senare? Troligtvis lyssnar han inte om du säger det, men jag tycker att det borde vara lite logiskt om de inte vill flytta fram. De borde tappa många fler om de har det nu.

Oavsett vad inte snällt att vilja lägga skulden på dig för om det inte blir av :down:
 
Jag tycker du resonerar klokt och hade inte åkt. Även om jag verkligen förstår dilemmat. Någonstans måste man ändå lyssna på sin egna magkänsla och ditt inlägg tolkar jag som att du inte vill åka som läget är nu. Alla som jag känner som planerat bröllop den här våren och sommaren har ställt in. Någon har gjort en borglig vigsel (hade de gjort ändå), men själva festen är inställd/uppskjuten. Fruktansvärt fult av din bror att lägga det här ansvaret på dig. Jag tycker det är olämpligt och hade inte gått på någon stor fest mitt i en pandemi. Om det känns okej för dig att eventuellt missa broderns bröllop om de ändå skulle köra utan dig, så hade jag sagt nej och just nu hänvisa till att det inte går några flyg. Om det eventuellt går flyg vid ett senare tillfälle är irrelevant, det är läget just nu du kan ta ett beslut om.
 
Mina föräldrar har försökt att ta bort bördan från mina axlar genom att säga att "Om ni väljer att stå fast vid augusti så måste ni vara beredda på att ni kan behöva köra även om Mineur inte kommer, för att hon inte ska bära avgörandet på sina axlar. Det måste kunna kännas OK för henne (och alla övriga gäster också för den delen) att avstå, och då behöver hon veta att det är OK (om än oändligt synd) för er om hon avstår. Vilken bedömning var och en gör kan och ska ingen sätta sig till doms över. Alla har sina egna skäl att göra sin bedömning."

Min brors svar?

"Såklart är det ok om Mineur inte vill komma, det får vi acceptera, men då kommer vi ställa in för jag vill inte gifta mig utan min syster."

Ooooch så var vi tillbaka på ruta ett igen... :banghead:
Ja, men då får de väl ställa in då? Han VET ju att du inte vill p g a rådande omständigheter, så då får han sluta älta. Jättefult av honom att lägga över allt på dig, tycker jag. Ditt resonemang är klokt och vettigt - inte hans. Det är ju inte så att du INTE VILL komma på hans bröllop - det handlar om att det vore totalt ansvarslöst p g a pågående pandemi. Galet att han inte fattar det.
 
[...] så hade jag sagt nej och just nu hänvisa till att det inte går några flyg. Om det eventuellt går flyg vid ett senare tillfälle är irrelevant, det är läget just nu du kan ta ett beslut om.
Jag håller med om detta ovan. TS, du kan ju inte veta när flygen börjar gå igen och än så länge kan det kanske lätta att säga att flygen går ändå inte och det är ju inte ditt fel.
Om det hinner ändra sig innan början på juli så får man ta det då.
 
Jag förstår att det är lätt att säga "åk inte", och det är naturligtvis det enda rätta rent logiskt sett. Men jag är rädd för att det skulle skada vår relation, som inte är den starkaste, bortom all räddning. Jag är även rädd för ett scenario där de skjuter upp bröllopet för min skull, och sedan när 15 augusti kommer så visar det sig att det hade varit helt fritt fram att ha det då eftersom att läget förbättrats så pass mycket (osannolikt, men ändå).

Jag förstår verkligen dina känslor, det som du är rädd för. Men helt ärligt, en relation som är beroende av att du trotsar allt vett och förnuft, och dina egna starka känslor, är det schysst? Man hade kunnat vända på det och säga att din bror borde vara rädd för att han kan skada er relation bortom all räddning genom att sätta dig i den här grymt taskiga positionen. Tryck inte ner dig själv för relationen! Det gäller alla relationer.

Dina föräldrar verkar klarsynta i det här. Ta stöd från dem, och prata sen med din bror. Du önskar att situationen var annorlunda, men det är den inte och du kan inte delta i det här på plats. Vad din bror och fästmön gör med den informationen är deras beslut. Det går att gifta sig ändå, utan sin syster på plats. Och det går att ställa in eller skjuta upp. De måste fatta beslutet.
 
Mina föräldrar har försökt att ta bort bördan från mina axlar genom att säga att "Om ni väljer att stå fast vid augusti så måste ni vara beredda på att ni kan behöva köra även om Mineur inte kommer, för att hon inte ska bära avgörandet på sina axlar. Det måste kunna kännas OK för henne (och alla övriga gäster också för den delen) att avstå, och då behöver hon veta att det är OK (om än oändligt synd) för er om hon avstår. Vilken bedömning var och en gör kan och ska ingen sätta sig till doms över. Alla har sina egna skäl att göra sin bedömning."

Min brors svar?

"Såklart är det ok om Mineur inte vill komma, det får vi acceptera, men då kommer vi ställa in för jag vill inte gifta mig utan min syster."

Ooooch så var vi tillbaka på ruta ett igen... :banghead:

Fast det är ju suveränt. Tack vare att du inte kommer flyttas bröllopet till ett bättre datum.
Det är aldrig lätt när folk sätter en i en sits som denna, men det är upp till din bror hur han väljer att göra. Precis som det är upp till dig hur du väljer att göra.

Hans bröllop är inte viktigast. Han är inte viktigast.
 
Vad säjer brudparet om alla andra gäster väljer att tacka nej? Eller om bröllopet följs av ett antal begravningar?
En av mina arbetskamrater var hemma med feber i några veckor och kom tillbaka med helt förändrad figur. Från att ha varit en hyggligt vältränad man till att ha blivit en gubbe med uppsvullen mage och pinniga ben, som ett exempel på hur sjukdomen kan påverka även om den inte kräver sjukhusvård.
Jag är en moster som var bjuden på bröllop i sommar men det blev uppskjutet. Vårt unga brudpar resonerar klokt och väntar på bättre tider.
 
De kan behöva vara gifta för att det skall fungera utomlands.

Du bör ställa in.
För smittrisken är farlig för alla.
Att stoppa evenemanget är en bra sak.
De behöver någon att skylla på, därför blir det ditt ansvar.
Så ställ in.
För din skull, för min skull och för alla andras skull.
 
Kan tycka att det är fult att lägga ansvaret på dej, för det är inte ditt ansvar om DERAS bröllop blir av eller ej.

Försök att inte lägga tyngden på dina axlar, du måste ju få tacka nej precis som alla andra gäster i dessa tider. Men jag förstår att det är tufft!

Har en närstående som skulle gifta sej iår, de sköt på det ett år och tänkte att ett bröllop ska vara fest och firande och det är ju kramar och man är ganska nära varandra.
Då vill man väl inte sitta medtvå meter emellan och knappt våga andas åt nån annans håll.. Man vill ju FIRA! Inte vara stel och försiktig liksom.

(Jag hade inte åkt)
 
Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli otroligt långt. Jag är fullt medveten om att jag är långt ifrån anonym här på forumet men ärligt talat känner jag inte att jag har något att dölja, och skulle detta komma fram till personer i min familj eller umgängeskrets vore det nästan bara skönt.

Min storebror planerar att gifta sig i Sverige den 15 augusti. Det blir det första bröllopet inom släkten/familjen och är på många sätt en väldigt stor grej. De räknar med ca 80 gäster och festen går av stapeln på ett spahotell.

Sen kom coronautbrottet, och jag har de senaste veckorna varit helt övertygad om att de kommer att boka om bröllopet till nästa år istället - något de kan göra helt utan extra kostnad. För mig känns det som det enda rätta att göra, på alla sätt och vis. Det är helt enkelt inte genomförbart, varken moraliskt eller rent praktiskt, att ha ett bröllop med 80 gäster sommaren 2020.

Det har dock visat sig att min bror och hans fästmö är av en helt annan uppfattning. “Vi är inte så oroliga” säger de. De är helt inställda på att köra på som planerat, även om de förstår att de kanske förlorar några gäster som inte kan/vill närvara p.g.a coronan (våra nära släktingar i USA och Tyskland, till exempel). På det stora hela resonerar de på ett sätt som får mig att skämmas över att det här är min bror som säger så. Jag frågade till exempel hur de tänker kring att FHM säger att vi bör undvika saker som bröllop och fester och till svar fick jag saker som “Bör betyder inte skall” och “rekommendationerna ger utrymme för att vara pragmatisk”. Han refererade även till att det ju finns barer och restauranger som har öppet och kör på som vanligt, och det är ju mycket värre. Klassisk “men DOM då!”-argumentation, med andra ord. Som sagt: jag skäms.

De skiter med andra ord fullständigt i vad FHM säger, försvarar sig med att “50-personersregeln gäller inte för privata evenemang” (jag har påpekat att viruset skiter högaktningsfullt i huruvida det är 70 personer från 20 olika hushåll eller 70 personer från 20 olika företag, det sprider sig lika bra ändå) och att de oavsett “inte kommer att överskrida den gränsen med mer än 25-30 personer. :banghead::banghead::banghead:

Jag är fruktansvärt obekväm med hela situationen och kan inte för mitt liv förstå hur man är redo att gifta sig under sådana här omständigheter, när man vet att man 1) bryter mot flera mycket tydliga råd och regler (såvida de inte ändras), 2) utsätter alla sina gäster samt deras umgängeskretsar för risker och 3) att det kommer saknas flera viktiga personer p.g.a att de inte vill/kan/vågar ta risken att gå på bröllop när staten avråder från det. För mig hade det kastat en enorm skugga över hela grejen!

Och jag fattar inte riktigt det här resonemanget att “vi är inte så oroliga". Jag är inte heller ett dugg orolig för egen del. Min tvekan har absolut ingenting med personliga risker att göra. Det här är för mig till 110% en fråga om moral och om att vara en ansvarstagande individ. Att inte bryta mot de regler och rekommendationer som världens länder - inklusive Sverige - har skapat för att hålla folk säkra. Att hålla mig till samma regler och rekommendationer som (nästan) alla andra. Att inte låta andra göra enorma uppoffringar samtidigt som jag själv gladeligen reser på bröllop där jag kommer i kontakt med en massa människor. Hela systemet bygger ju trots allt på att massor av människor tar ansvar och undviker dylika situationer.

Som det är just nu så är det enda som skulle kunna få dem att ställa in om jag inte kunde närvara. Eftersom jag bor utomlands skulle min närvaro kräva att jag flög mellan två olika länder, och därmed bröt mot ännu fler regler/rekommendationer. För mig är det alltså en ännu större grej än för någon som har 3 timmars bilväg dit. Men min bror har tydligt sagt att han inte vill gifta sig utan mig.

Det har alltså på många sätt och vis hamnat på mina axlar det här, och jag vet inte vad jag ska göra. Det känns för mig otroligt jobbigt att bli pressad att bryta mot regler och rekommendationer, samt utsätta folk för risker, på det här sättet. Hela själen vrålar NEEEEJJJJ när jag tänker på att ge mig ut och nöjesresa för att gå på en stor fest med massor av folk under en global pandemi, men jag vet inte om jag mäktar med att vara DEN personen som tvingar min bror att skjuta upp ett bröllop som de planerat i nästan ett år. Samtidigt känns det otroligt märkligt för mig att känna som att jag är den som har fel och är besvärlig här, när jag är den enda i som tycker att vi bör följa reglerna.

Det känns som att det enda vi kan hoppas på nu är att saker och ting blir magiskt mycket bättre under den närmaste månaden (de måste ge besked till hotellet senast den 15 juli, efter det är det för sent att ställa in/byta datum) och att de släpper på restriktionerna i både UK och Sverige. Jag vill inget hellre än att det ska ske, och att vi ska kunna genomföra dagen som planerat och njuta av varandras sällskap på riktigt.

Men fy faaan vad trött jag är på att känna mig som familjens pessimistiska drama queen och party pooper, och fy faaan vad jag inte kan förstå hur bror + fästmö tänker. Hade jag inte vetat bättre så hade jag gissat att hon var gravid eller något, med tanke på hur osannolikt envisa de är med att inte skjuta på bröllopet några månader.

Jag vet inte vad jag ska göra, och jag känner att jag verkligen börjat tappa respekten för min bror när jag hör hur förbannat puckat och själviskt han resonerar (det här är för övrigt samma bror som glatt reste, med tåg, mellan tre olika storstadsregioner i Sverige under påskhelgen för att hälsa på vänner, trots att stadsministern bad folk stanna hemma).

Är det någon som orkat läsa ända hit får ni gärna dela med er av tankar och råd, om ni har några. Annars var jag som sagt mest ute efter att skriva av mig innan jag imploderar.

Trådtiteln stämmer inte. Det är din bror och blivande maka som bestämmer om det blir av. Allt annat är kletig familjeutpressning.

Jag förstår verkligen din rädsla och personligen hade jag inte åkt. Sedan... alla mina släktingar är inte sluga men jag tror att de faktiskt hade blåst av det hela. Behöver din bror gifta sig pga utlandsflytt är det ju inga problem, det är ju bara att de gifter sig och har fest senare.

Det finns inget utrymme för att vara pragmatisk, din i övrigt intelligente bror har inte fattat vad rekommendationer betyder när det kommer från en myndighet. Det är inte förhandlingsbart. Jag mår faktiskt lite illa över deras resonemang, jag gissar att de har en välbeställd tillvaro långt ifrån underbetald hemtjänst som just nu riskerar livet när de går till jobbet... det är faktiskt ett hån gentemot dem och alla andra som jobbar inom sjukvården att inte ta rekommendationerna på allvar.

Har du sagt åt din bror rent ut att du uppskattar inte att få det här på dina axlar? Att det är faktiskt upp till dem när, var och hur de gifter sig? Och att det är upp till dig hur du vill förhålla dig till myndigheternas rekommendationer? Plus att jag utgår ifrån att din sambo har släktingar som är äldre och inte helt krya? Säg bara åt din bror att du vill inte riskera dem också.

Personligen anser jag att din bror med blivande fru är egocentrerade puckon som har hål i huvudet men den utgångspunkten är ju inte helt konstruktiv :D Men det är helt ok att tänka det även om man nog bör vakta sin tunga just där :angel:
 
Fy vilken situation. Resande ÄR en riskfaktor, det är så sjukdomen spreds snabbt över hela världen.

Jag hade nog tydligt meddelat att som rekommendationerna är idag, kommer jag inte. Flyger inte över två landsgränser osv. Ändras rekommendationerna, kan ju det beslutet ändras. Kanske ha en deadline för det, typ 10 juli så hinner de ställa in i god tid (om de vill det). Och då ska det vara på den nivån att nöjesresor fortfarande inte avråds från eller liknande.
 
Min kompis skulle haft dop i början på maj. Sen blev det flyttat till juni och bara dom allra närmaste som dom alltid träffar får komma. Hon funderade på att senarelägga dopet för hon vill även kunna bjuda mej och en annan vän. Hon var väldigt ledsen över att vi inte kunna bjuda oss. Så sett så hade jag kunnat komma men jag har en pappa på 80 år som jag inte vill ska få covid. Så jag har redan bestämt mej för att jag går inte på sådant med mycket folk och så vidare. Dessutom är jag glad att faktiskt ha en ursäkt att tacka nej. Avskyr dop och bröllop och liknande. Det är så tråkigt.

Tycker du gör helt rätt. Fult av din bror att skylla på dej. Det är deras jävla ansvarsområde, inte ditt. Så fundera inte mer på det.
 
Jag tycker att det är ett ganska barbsligt/tjurigt resonemang av de blivande makarna.

Min unge fick inte ha något 9-årskalas. Det peps inte om det. För övrigt har inga kompisar heller haft födelsedagskalas och alla verkar nöja sig med det.
Nu är förvisso bröllop och 9-årskalas inte riktigt samma sak men principen är densamma. Inga onödiga folksamlingar och såväl bröllop som kalas är ju onödigt.

Jag håller tummarna för att det löser sig och att brudparet tar sitt förnuft till fånga!
 
Mina föräldrar har försökt att ta bort bördan från mina axlar genom att säga att "Om ni väljer att stå fast vid augusti så måste ni vara beredda på att ni kan behöva köra även om Mineur inte kommer, för att hon inte ska bära avgörandet på sina axlar. Det måste kunna kännas OK för henne (och alla övriga gäster också för den delen) att avstå, och då behöver hon veta att det är OK (om än oändligt synd) för er om hon avstår. Vilken bedömning var och en gör kan och ska ingen sätta sig till doms över. Alla har sina egna skäl att göra sin bedömning."

Min brors svar?

"Såklart är det ok om Mineur inte vill komma, det får vi acceptera, men då kommer vi ställa in för jag vill inte gifta mig utan min syster."

Ooooch så var vi tillbaka på ruta ett igen... :banghead:
Hur gammal är han? 3 år??

Nej men allvarligt om han ska vara på det viset är det upp till honom. Du bestämmer hur DU vill göra. Resten är upp till honom.
 
I motsats till andra här i tråden så skulle jag gärna ta anvaret för att ställa in ett större evenemang nu i Coronatider.
Jag skulle känna att jag kunde förhindra en massa elände på det viset.
Vilken härlig makt helt utan tjafs.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min första dagbokstråd! Jag och sambon ska gifta oss, om en månad och några dagar :heart Vi firar 10 år i höst och det känns så fint...
Svar
19
· Visningar
2 067
Senast: McFlurry
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig velat gifta mig. Jag har aldrig varit den där tjejen som drömt om Prince Charming, bläddrat i bröllopstidningar, spanat...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 266
Senast: Thomasine
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp