Bukefalos 28 år!

Min far, kvinnohataren

Nej exakt, det var en åsikt som inte bevisar en sanning. Men det var ett påstående, vilket jag motsade.
Du verkade tro annat eftersom du uppfattade det som att manliga grupper var bla. tuffare och därmed ärligare.

Men det du påstår är ju exakt det jag sa i mina inlägg, så jag förstår inte vad din poäng då är? Jag berättade mina erfarenheter vilka skiljde sig från de som Snow haft. Jag sa även att det inte går att dra generella slutsatser från sådana enstaka erfarenheter eller åsikter. Det håller du ju med mig om, som jag förstår det.

Säger till dig som de andra, det blir faktiskt en del att hålla koll på att svara ca 4-5 olika personer samtidigt i samma tråd...och eftersom det redan frångått ämnet som tråden hamnar om så vad tror du om att köra vidare i PM om du vill diskutera detta mer? Annars tycker jag vi kan nöja oss du och jag, eftersom vi har exakt samma åsikt enligt vad du skrev nu (men som sagt, PM går bra om du inte håller med).
 
Varför är du så fientligt lagd mot mig? Om du är kunnig på det du pratar om så måste du väl inte försöka hitta på saker om vad jag tycker och tänker, det är ju mycket lättare att läsa svart på vitt? Fattar inte din liknelse ang. byggplanelagen, jag har inte i nått av mina inlägg berättat för er kvinnor om hur det är att vara kvinna. Däremot har jag läst rätt mycket om hur män "är" och vad de tycker och tänker (och fortfarande inte läst vad detta baseras på?).

Jag måste bara få fråga, du tycker alltså att allt jag säger är helt ofattbart nu alltså? Kanske är det helt enkelt så att vi borde lägga ner då, om det bara går i cirklar utan att prata om nått specifikt ämne. Eller så får du gärna PMa mig, så kan vi prata mer direkt där. Du får välja :)
Nej, du verkar ha svårt med liknelser.

Jag har inga som helst idéer om vad du tycker och tänker, så intresserad är jag inte alls att jag sitter och tänker ut något om det.

PM är jag absolut inte intresserad av.
 
Nej, du verkar ha svårt med liknelser.

Jag har inga som helst idéer om vad du tycker och tänker, så intresserad är jag inte alls att jag sitter och tänker ut något om det.

PM är jag absolut inte intresserad av.

Det är lugnt, jag bara föreslog det som ett alternativ till en stökig tråd som är svår att hålla koll på :)

Du verkar dock ha väldigt många åsikter om vad jag tror på, vad jag har kunskap om, hur jag är som man och hur min kvinnosyn ser ut utan att varken adressera något av det jag har sagt, eller fråga mig om vad jag tycker om något alls (plus det faktum att du inte vet någonting om vem jag är, vilka mina erfarenheter är eller vad jag kan eller gör).

Ärligt talat vet jag inte hur jag ska svara på det, så tja. Ha det så bra antar jag? :D
 
Alltså den enda liknelsen jag ogillade var när du tycker det är schysst att jämföra män som grupp med nazister som grupp.. annars är det lugnt!

Hmm herregud, "jag var personen som står och ser på när mobbarna kränker någon, därför att jag var rädd för att själv bli utsatt." - och du tyckte de var fantastiska vänner?! :(

Alltså jag får nog lägga av med det här med liknelser. Let's keep it konkret:

Ja, de var fantastiska mot mig och släppte in mig i sin sedan länge etablerade kompiskrets. MEN jag protesterade inte när de uttalade sig negativt gentemot andra kvinnor och kvinnor i allmänhet, därför att jag inte ville att de skulle uppfatta mig som en sådan kvinna. Jag ville vara undantaget.

Jag missförstod inte. Jag sa inte att du likställde män (==) med nazister. Jag sa att du gjorde en oschysst liknelse mellan män som grupp och nazister som grupp (män i grupp agerande mot en kvinna, liknat nazister i grupp agerande mot en invandrare), och det är en oschysst liknelse som jag tror du använder för att agitera eller liksom spetsa argumentet på nått vis..men jag ville bara poängtera att det inte är en schysst argumentering, och jag tänker inte hoppa in i den båten med dig :)

Om du inte anser att jag likställde män och nazister så förstår jag ärligt talat inte vad det är du blir upprörd över? Det är en liknelse för att belysa ett socialt fenomen. Jag ser inte det kontroversiella eller tillspetsade.

Hade skrivit mycket mer här men det kändes som att det är bättre att hålla det kortare..

Det var just detta jag undrade över. Jag har hört det du säger förut, men det förklarar just inte så mycket, IMO. Jag tycker grundproblemet, som jag anser du bara styrker nu, är att i genusdebatten så dyker detta så ofta upp, att det manliga ska vara bättre och det kvinnliga sämre. Och det tycker jag som tror på jämlikhet är helt fel. Jag tycker inte att kvinnor ska behöva sträva efter att passa in som en man, bland män, och behöva göra allt som är traditionellt "manligt" för att vara jämlik. Personligen kan jag som man aldrig göra allt det en kvinna kan göra, och det är sant åt båda håll. Jag tycker det är ett dumt sidospår i en debatt om jämlikhet, som istället borde vara mer fokuserad på att acceptera våra skillnader och värdera våra styrkor lika högt - när vi pratar generellt.

(När vi pratar specifika fall, så ska det förstås ges möjligheter och chanser för både män och kvinnor på lika villkor.)

Nej, det "typiskt manliga" är inte bättre men det värderas i dagsläget högre av samhället i stort. Det är på intet sätt min (eller knappt någon feminists skulle jag tro?) åsikt att världens kvinnor ska anamma "manliga" egenskaper för att uppnå jämställdhet. Det handlar snarare om att "typiskt kvinnliga" egenskaper inte ska nedvärderas, särskilt inte hos män. Det kallas ofta machokultur och det ser jag som ett av det största problemen i vårt samhälle idag.

Det är ju bra att du inte tycker att kvinnor ska behöva trycka ner andra kvinnor för att accepteras av män men det är tyvärr en realitet på många håll. Gudskelov har jag många positiva exempel runt mig också med kvinnor och män som aktivt jobbar emot machokulturen, men det går på tok för långsamt med tanke på den upplysningsnivå vi borde ha idag.
 
Men det du påstår är ju exakt det jag sa i mina inlägg, så jag förstår inte vad din poäng då är? Jag berättade mina erfarenheter vilka skiljde sig från de som Snow haft. Jag sa även att det inte går att dra generella slutsatser från sådana enstaka erfarenheter eller åsikter. Det håller du ju med mig om, som jag förstår det.

Säger till dig som de andra, det blir faktiskt en del att hålla koll på att svara ca 4-5 olika personer samtidigt i samma tråd...och eftersom det redan frångått ämnet som tråden hamnar om så vad tror du om att köra vidare i PM om du vill diskutera detta mer? Annars tycker jag vi kan nöja oss du och jag, eftersom vi har exakt samma åsikt enligt vad du skrev nu (men som sagt, PM går bra om du inte håller med).
Får förklara för dig en gång till.
Du drog upp vanliga fördomar om kvinnliga respektive manliga grupper. Din uppfattning och åsikt var att så är det vanligtvis inom de grupperingarna. Jag motsade, det har inget med kön att göra hur gruppen är. En manlig grupp är inte mer ärlig än en kvinnlig. Vilket du sedan försökte få till något annat.

Sedan undrar jag lite över din förkärlek till Pm? Hur känner du inför det?
 
Jag tycker att det är jättekul (och frustrerande) att det gång på gång dyker upp En Man som alltid följer exakt samma beteendemönster som tidigare Män här på Senior.

Fast det börjar bli ganska tjatigt att de alltid tillåts ta över alla trådar och få som de vill: rampljuset i diskussionerna.
 
Får förklara för dig en gång till.
Du drog upp vanliga fördomar och kvinnliga respektive manliga grupper. Din uppfattning och åsikt var att så är det vanligtvis inom de grupperingarna. Jag motsade, det har inget med kön att göra hur gruppen är. En manlig grupp är inte mer ärlig än en kvinnlig. Vilket du sedan försökte få till något annat.

Sedan undrar jag lite över din förkärlek till Pm? Hur känner du inför det?

Alltså, jag bara föreslog PM för att det blev stökigt i tråden och vi kom ifrån ämnet som tråden hamnade om..jag har ingen specifik åsikt för/mot PM, bara ett förslag då det kan vara lättare att diskutera på så vis om man vill. Bara en vänlig förfrågan!

Kan jag kanske be dig om att inte säga vad mina uppfattningar och åsikter är? Kommentera gärna på det jag sagt, men det blir så svårt om jag varje gång ska känna mig tvungen att påpeka att det är skönt att få förklara sina åsikter själv, och inte hela tiden försvara vad någon säger att mina åsikter är...låter det logiskt? Jag lovar att inte påstå mig veta vad dina åsikter är i gengäld.

Jag tog fram mina erfarenheter angående manliga och kvinnliga gruppers mentalitet. Jag sa att min erfarenhet var att jag har märkt att det är så inom de olika grupperna. Det är du som drar generaliserande slutsatser om mina erfarenheter, vilket jag specifikt sa att jag inte tycker man kan göra. Sen påstår du att jag har gjort det. Det gör mig rätt så förvirrad faktiskt.

"Det har inget med kön att göra hur gruppen är"

Det är ett sätt att se på det. Jag håller inte med, det har absolut något med kön att göra IMO, vilket det även har enligt Snows erfarenheter, vilket var det jag svarade på (fast från den "andra" sidan).
 
Nej. Nej. Nej.

Jag är inte tiondelen så intresserad av vad du tänker etc som du verkar tro.

Ålrajt! Jag visste faktiskt inte hur intresserad du var, därav min fråga. Men då släpper vi det då :)

Jag tycker att det är jättekul (och frustrerande) att det gång på gång dyker upp En Man som alltid följer exakt samma beteendemönster som tidigare Män här på Senior.

Fast det börjar bli ganska tjatigt att de alltid tillåts ta över alla trådar och få som de vill: rampljuset i diskussionerna.



Vad trist att du bara ser mig som "åh en till av de där..suck". Något trist mindset som målar upp mig som nån "tjatig" som "tar över" en tråd där jag som en kille diskuterar med ...7(?) tjejer? Jag vet att jag skriver rätt fort, men vad sjutton? Tar jag verkligen över en tråd för att jag svarar alla som svarar mig?

Jag är ju ny här, men jag har ändå åsikter i mig. Vad jag fattade det som var detta forum och denna forumdel öppen för både män och kvinnor, men om alla ("ni kvinnor") här tycker att det bara är jobbigt och totalt ointressant med åsikter från en man så är jag inte den som ska våldgästa bara för att - så viktigt är det faktiskt inte för mig. Det var faktiskt därför jag föreslog PM för den som ville också, så tråden kunde få komma tillbaks till det den handlade om i så fall.

Vad tycker du om det?
 
Alltså, jag bara föreslog PM för att det blev stökigt i tråden och vi kom ifrån ämnet som tråden hamnade om..jag har ingen specifik åsikt för/mot PM, bara ett förslag då det kan vara lättare att diskutera på så vis om man vill. Bara en vänlig förfrågan!

Kan jag kanske be dig om att inte säga vad mina uppfattningar och åsikter är? Kommentera gärna på det jag sagt, men det blir så svårt om jag varje gång ska känna mig tvungen att påpeka att det är skönt att få förklara sina åsikter själv, och inte hela tiden försvara vad någon säger att mina åsikter är...låter det logiskt? Jag lovar att inte påstå mig veta vad dina åsikter är i gengäld.

Jag tog fram mina erfarenheter angående manliga och kvinnliga gruppers mentalitet. Jag sa att min erfarenhet var att jag har märkt att det är så inom de olika grupperna. Det är du som drar generaliserande slutsatser om mina erfarenheter, vilket jag specifikt sa att jag inte tycker man kan göra. Sen påstår du att jag har gjort det. Det gör mig rätt så förvirrad faktiskt.

"Det har inget med kön att göra hur gruppen är"

Det är ett sätt att se på det. Jag håller inte med, det har absolut något med kön att göra IMO, vilket det även har enligt Snows erfarenheter, vilket var det jag svarade på (fast från den "andra" sidan).[/QUOTE ]

Det går att skapa ny tråd. ;)
En kvinna i en manlig grupp är en sak. En manlig grupp respektive kvinnlig grupp är en annan och hur de förhåller sig mot varandra om den är ärlig eller inte. Tydligen så uppmuntrade inte den manliga gruppen som @snow beskrev särskilt ärlig om personerna i den inte kunde vara ärliga, hur många av dessa killar upplevde samma sak?

Det är kanske en något tuffare mentalitet med en grupp killar än en grupp tjejer, kan jag känna spontant. Men å andra sidan upplever jag den gruppmentaliteten som ärligare, och kan känna att en grupp tjejer å andra sidan håller tillbaka mycket mer med vad de egentligen tycker och tänker vilket jag själv tycker är bara jobbigt som kille i en sån situation.
Vanliga kommentarer som används mot manliga och kvinnliga grupperingar.
Det var inte fördomar, det var anekdoter som inte bevisar någonting, precis som jag också tydligt skrev. Självklart är kön bara en faktor av många, vem tror nått annat?
Så det bör ju vara dina uppfattningar och åsikter?
 
Senast ändrad:
Vad fint och rörande du skriver om din familj!
Tack :)

Vi är alla lite (mycket!) dysfunktionella med ett jäkla vallonskt humör på min mors sida och ett visst humör men med avsevärt längre stubin på min fars sida, dvs ingen är perfekt :D men två av de bästa människor jag någonsin träffat är min morfar och min far. Morfar gav mig humör (på gott och ont) och nyfikenhet, min pappa gav mig stabilitet och godhet (även om jag inte har det sistnämnda i närheten av vad min far hade). Jag har bokstavligen aldrig hör mig far säga något illa om någon, han försökte verkligen se det bästa hos alla. Plus att vi har haft alla vid vårt bord, från miljonärer till de som varit fattigare än oss. Alla har varit lika välkomna på samma villkor.

Jag skaffade mig en man som är en kombination av min morfar och min far så humörmässigt blir det lite intressant ibland :D
 
Vad trist att du bara ser mig som "åh en till av de där..suck". Något trist mindset som målar upp mig som nån "tjatig" som "tar över" en tråd där jag som en kille diskuterar med ...7(?) tjejer?
Ja, det är säkert på grund av något mindset som @Migo ser dina inlägg som hen gör. Absolut. En kognitiv dissonans, helt enkelt. Att inläggen helt enkelt är av mindre unik karaktär, är ju helt uteslutet.
 
Vad jag fattade det som var detta forum och denna forumdel öppen för både män och kvinnor, men om alla ("ni kvinnor") här tycker att det bara är jobbigt och totalt ointressant med åsikter från en man
Det är ju inte din könstillhörighet som folk argumenterar emot och som tar över tråden utan din brist på feministisk insikt och allmän ödmjukhet.

jag har inte i nått av mina inlägg berättat för er kvinnor om hur det är att vara kvinna
Nej men du har berättat för ett gäng skarpa och upplysta feminister som pratar om samhällsstrukturer och vetenskapliga feministiska teorier att "män och kvinnor är olika" och att du kan ge oss ett perspektiv "från andra sidan".
 
@snow du beskriver väldigt bra hur förtryck reproduceras även av dem som tillhör den förtryckta gruppen. Känner så mycket igen mig i den där kvinnoföraktande tjejen som inte kan/vill identifiera sig med andra kvinnor. Jag har fortfarande ofta problem med min könstillhörighet (betraktar mig som cis-kvinna, bör tilläggas) men känner att jag har mycket lättare för kvinnor i allmänhet och min egen kvinnlighet efter att i vuxen ålder ha nördat in mig på feminism. En del av det ligger nog i att kunna ha någon slags nyfiken distans till patriarkatet. Att peta i det, forska i och försöka förstå det, istället för att bara uthärda det.
 
Det blev lite konstigt med citeringen i ditt inlägg va? Hoppas det blev rätt nu.

Det går att skapa ny tråd. ;)
En kvinna i en manlig grupp är en sak. En manlig grupp respektive kvinnlig grupp är en annan och hur de förhåller sig mot varandra om den är ärlig eller inte. Tydligen så uppmuntrade inte den manliga gruppen som @snow beskrev särskilt ärlig om personerna i den inte kunde vara ärliga, hur många av dessa killar upplevde samma sak?

Fattar inte riktigt vad du menar. Jag påstod inget särskilt om den gruppen Snow beskrev.

Vanliga kommentarer som används mot manliga och kvinnliga grupperingar.

Jahapp?

Så det bör ju vara dina uppfattningar och åsikter?

Vad då? Det var exempel som skiljde sig åt från de exempel jag citerade när jag skrev det inlägget. Min poäng (återigen) var att man kan ha olika erfarenheter och upplevelser av grupperingar utan att för den del kunna dra definitiva generaliserande slutsatser. Nu vet jag inte om jag fattar din fråga, så inte heller om svaret blev rätt.
 
Det är ju inte din könstillhörighet som folk argumenterar emot och som tar över tråden utan din brist på feministisk insikt och allmän ödmjukhet.


Nej men du har berättat för ett gäng skarpa och upplysta feminister som pratar om samhällsstrukturer och vetenskapliga feministiska teorier att "män och kvinnor är olika" och att du kan ge oss ett perspektiv "från andra sidan".

Tjahapp nu har jag brist på "feministisk insikt" och ödmjukhet också...

Tja, jag vet inte riktigt hur man argumenterar med nån som beskriver sig själv, helt ärligt, som "skarp och upplyst" haha. Ha en bra dag (natt kanske?)!
 
Ja, det är säkert på grund av något mindset som @Migo ser dina inlägg som hen gör. Absolut. En kognitiv dissonans, helt enkelt. Att inläggen helt enkelt är av mindre unik karaktär, är ju helt uteslutet.

Ja precis, jag som ondskefull, vit, heterosexuell cis-man försökte förstås förtrycka Migo när jag påpekade att jag tyckte det var synd att hon målade ut mig som "åh en sån där MAN igen som bara ska komma och förstöra" det första hon gör :) Jag får nog ta mitt pick och pack och vandra tillbaka till herrklubben, där jag ska röka cigarrer och smida ränkor med patriarkatet så vi kan komma på fler planer att förtrycka dig :heart
 
Det blev lite konstigt med citeringen i ditt inlägg va? Hoppas det blev rätt nu.



Fattar inte riktigt vad du menar. Jag påstod inget särskilt om den gruppen Snow beskrev.



Jahapp?



Vad då? Det var exempel som skiljde sig åt från de exempel jag citerade när jag skrev det inlägget. Min poäng (återigen) var att man kan ha olika erfarenheter och upplevelser av grupperingar utan att för den del kunna dra definitiva generaliserande slutsatser. Nu vet jag inte om jag fattar din fråga, så inte heller om svaret blev rätt.
Du beskrev din uppfattning på kvinnliga och manliga grupper. Du tillskrev den kvinnliga gruppen negativ klang och den manliga positiv och ärlig precis som du är lärd att göra.
Sedan har flera här försökt förklara för dig vad du inte fattar. Det handlar inte om din uppfattning och erfarenhet. Din manliga uppfattning och erfarenhet beskriver inte hur det är att vara kvinna. Det går inte att säga det ena eller det andra om en manlig respektive kvinnlig grupp när det inte går att veta genom erfarenhet. Att den kvinnliga gruppen inte är helt ärlig när du är med betyder inte att de inte är det när du är frånvarande. Det betyder inte heller att den enskilda gruppen är normativ.
 
Du beskrev din uppfattning på kvinnliga och manliga grupper. Du tillskrev den kvinnliga gruppen negativ klang och den manliga positiv och ärlig precis som du är lärd att göra.
Sedan har flera här försökt förklara för dig vad du inte fattar. Det handlar inte om din uppfattning och erfarenhet. Din manliga uppfattning och erfarenhet beskriver inte hur det är att vara kvinna. Det går inte att säga det ena eller det andra om en manlig respektive kvinnlig grupp när det inte går att veta genom erfarenhet. Att den kvinnliga gruppen inte är helt ärlig när du är med betyder inte att de inte är det när du är frånvarande. Det betyder inte heller att den enskilda gruppen är normativ.

Haha. Lärd att göra? Men kan du inte försöka lite mer att idiotförklara mig? Jag kan nämna negativa saker om manliga grupper också, om du vill..säg till i så fall hur många negativa egenskaper du vill ha :)

Jag tror jag får ta detta en mening i taget, så det blir extra tydligt.

"Sedan har flera här försökt förklara för dig vad du inte fattar."
Som är vadå?

"Det handlar inte om din uppfattning och erfarenhet."
Vad är "det" du menar? Mina enda inlägg om min erfarenhet var ett svar på erfarenheter från en annan person, det är fullt logiskt att om man svarar på någons inlägg, så pratar man om det man svarar på. Tex erfarenheter eller uppfattningar.

"Din manliga uppfattning och erfarenhet beskriver inte hur det är att vara kvinna."
Nej, och det har varken jag eller någon annan påstått. Självklart för de flesta, tycker jag. Exakt lika lite som din kvinnliga uppfattning beskriver hur det är att vara man!

"Det går inte att säga det ena eller det andra om en manlig respektive kvinnlig grupp när det inte går att veta genom erfarenhet."
?
Om du menar att man inte kan generalisera om grupperna baserat på någons enstaka erfarenheter så håller jag med dig, och det sa jag förut också.


"Att den kvinnliga gruppen inte är helt ärlig när du är med betyder inte att de inte är det när du är frånvarande.
Absolut, men jag kan heller inte gissa eller hitta på hur ni kvinnor är, eller hur? Återigen säger du en sak som jag redan håller med dig om (ingen har sagt nått annat än det du säger här). Det enda jag kan göra är att beskriva mina erfarenheter. Jag sa inte att du eller nån annan måste hålla med mig, men mina erfarenheter är fortfarande såsom de är. Du gör en höna av en fjäder, det enda inlägget där jag pratade om erfarenheter av grupperingar var ett svar på ett inlägg där exakt såna erfarenheter beskrevs!

"Det betyder inte heller att den enskilda gruppen är normativ."
Nej, den enskilda gruppen säger inte hur saker och ting bör vara. Återigen, ingenting jag sagt något annat än, eller inte håller med om. Ändå verkar det vara någon slags poäng nu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp