Min frågetråd gällande husköp och renovering


Då förstår jag att det inte skrämmer dig, för det borde det göra.

Det blir för det första oftast väldigt mycket dyrare än man tror och räknar på, det är slitsamt att kombinera med med heltidsjobb och om man inte kan leja bort arbetet så får man bo i ett projekt under skapligt lång tid. Vilket i sig är slitsamt, fast på ett annat sätt.

Jag är inte främmande för renoveringar. Tvärtom, men jag skulle aldrig köpa ett fritidshus och konvertera till permanentboende om inte pengar fanns för att leja bort den biten och sen fixa det mer kosmetiska själv.
 
Då förstår jag att det inte skrämmer dig, för det borde det göra.

Det blir för det första oftast väldigt mycket dyrare än man tror och räknar på, det är slitsamt att kombinera med med heltidsjobb och om man inte kan leja bort arbetet så får man bo i ett projekt under skapligt lång tid. Vilket i sig är slitsamt, fast på ett annat sätt.

Jag är inte främmande för renoveringar. Tvärtom, men jag skulle aldrig köpa ett fritidshus och konvertera till permanentboende om inte pengar fanns för att leja bort den biten och sen fixa det mer kosmetiska själv.
I mitt område är fritidshusen av åretrunt kvalité o inflyttningsklara, just nu ligger det inga ute på hemnet dock.
 
Då förstår jag att det inte skrämmer dig, för det borde det göra.

Det blir för det första oftast väldigt mycket dyrare än man tror och räknar på, det är slitsamt att kombinera med med heltidsjobb och om man inte kan leja bort arbetet så får man bo i ett projekt under skapligt lång tid. Vilket i sig är slitsamt, fast på ett annat sätt.

Jag är inte främmande för renoveringar. Tvärtom, men jag skulle aldrig köpa ett fritidshus och konvertera till permanentboende om inte pengar fanns för att leja bort den biten och sen fixa det mer kosmetiska själv.

Jag kommer leja bort de saker jag inte klarar själv och ta hjälp av bekanta till annat. Anledningen till att jag lägger mig lågt i inköpspris är just för att jag ska ha råd med att renovera också. Huruvida det borde skrämmas är väl en helt individuell fråga och huruvida jag kommer ångra mig är ju en risk jag får ta. Svårt att veta utan att testa liksom.
 
Jag bor under viss inflygning nu också. Föredrar flyg framför bilar, även om jag såklart skulle föredra helt tyst.
Tänk på att buller upplevs mer störande i en i övrigt tyst miljö, man måste nästan bo in sig lite för att kunna bedöma riktigt.
 
Tänk på att buller upplevs mer störande i en i övrigt tyst miljö, man måste nästan bo in sig lite för att kunna bedöma riktigt.

Och det vet jag ju inte förrän jag köpt huset och bott där ett tag? Jag kan liksom inte undvika köpa hus för att jag kanske kommer misstrivas med nått i det sen.
 
Jag har liksom bott 20 och 50 m från järnvägen, mitt inne i en större stad och nu under inflyget till Arlanda samt under en "motorväg" för bl.a polishelikoptern som flyger rätt lågt. Jag är personligen inte rädd för att bli störd av ljud och har hittills vant mig.
 
Och det vet jag ju inte förrän jag köpt huset och bott där ett tag? Jag kan liksom inte undvika köpa hus för att jag kanske kommer misstrivas med nått i det sen.
Bara en erfarenhet jag själv gjort jag ville dela med mig av. Jag fick bygga om min bärbara så att den är nu är helt ljudlös för jag stördes för mycket av fläkt och hårddisk, innan när jag bodde i en (ganska tyst) lägenhet hörde jag aldrig datorn.
 
Bara en erfarenhet jag själv gjort jag ville dela med mig av. Jag fick bygga om min bärbara så att den är nu är helt ljudlös för jag stördes för mycket av fläkt och hårddisk, innan när jag bodde i en (ganska tyst) lägenhet hörde jag aldrig datorn.

Tack, men det är ju som sagt svårt att "testa". Som ägare till 4 katter är jag inte direkt ovan vid ljud. Och vaknar jag så har jag oftast väldigt lätt för att somna om igen.
 
Du är inte bullerkänslig hoppas jag @MissFideli. Områdena du spanar på ligger ju väldigt nära Arlanda. Det har du säkert koll på men ville ändå skriva det. Vi bor i västerort (typ) och nära/under inflygningen till Arlanda. Det bullrar rätt mycket här.
Ligger Rånäs väldigt nära Arlanda? :confused: Vad räknar du som nära i så fall?
 
Funderar lite.
Vad kan man prioritera bort vid köp som man "enkelt" och "billigt" kan fixa själv sen? Eller som man kan leva utan nått år för att sen fixa?

Rykten säger att Norrtälje kommun tänker försöka ansluta typ alla hus i hela kommunen till kommunalt avlopp åtminstone. Det kostar ju inte småpengar direkt, läste nånstans att dom då löser in det befintliga avloppet? Inte kul om man måste lägga ner ett enskilt avlopp för 100' och några år senare betala 150-200' till för att man måste ansluta sig till det kommunala.
 
Funderar lite.
Vad kan man prioritera bort vid köp som man "enkelt" och "billigt" kan fixa själv sen? Eller som man kan leva utan nått år för att sen fixa?

Rykten säger att Norrtälje kommun tänker försöka ansluta typ alla hus i hela kommunen till kommunalt avlopp åtminstone. Det kostar ju inte småpengar direkt, läste nånstans att dom då löser in det befintliga avloppet? Inte kul om man måste lägga ner ett enskilt avlopp för 100' och några år senare betala 150-200' till för att man måste ansluta sig till det kommunala.
Man kan prioritera bort allt "ytligt". Fula tapeter, kantstötta dörrkarmar, trasiga gamla plastmattor, en vanskött trädgård, osv...allt sådant kan man fixa själv efter hand. Och det behöver inte alls bli jättedyrt heller.
 
Man kan prioritera bort allt "ytligt". Fula tapeter, kantstötta dörrkarmar, trasiga gamla plastmattor, en vanskött trädgård, osv...allt sådant kan man fixa själv efter hand. Och det behöver inte alls bli jättedyrt heller.

Tänkte på mer ingående saker än ytskikt. Ytskikt kommer jag troligen göra om ändå, så det är helt borträknat.
 
Kök o badrum, tak o vindskivor, fasadmålning samt ev altaner/balkonger. Samt ev sotning/provtryckning av skorsten. Utgår från mitt hus.
Har stor hundgård, men vet inte om den skulle vara kattsäker.
hD2554DDC
 
Senast ändrad:
Kök o badrum, tak o vindskivor, fasadmålning samt ev altaner/balkonger. Samt ev sotning/provtryckning av skorsten. Utgår från mitt hus.
Har stor hundgård, men vet inte om den skulle vara kattsäker.
hD2554DDC

Dessa skulle du kunna tänka dig prioritera bort vid köp för att göra om/nytt senare?

Jag planerar näta in hela trädgården, så trädgården måste vara "lättnätad" :p
 
Ja, jag frågade vad man kunde tänkas prioritera bort? Dvs inte lägga så stor vikt på. Var det nått otydligt med det tyckte du?
 
För mig är inte kök jätteviktigt. En mikro och en kokplatta skulle jag klara mig med en period. Däremot prioriteras trädgården i den bemärkelsen att den måste gå att näta in "enkelt".
Skogstomt skulle inte funka för mig.
 
Ja, jag frågade vad man kunde tänkas prioritera bort? Dvs inte lägga så stor vikt på. Var det nått otydligt med det tyckte du?

Ja, du frågade sedan om de föreslagna punktera verkligen var något som den som svarade kunde tänka sig prioritera bort. Och det behöver det ju nödvändigtvis inte vara, personligen. Du frågade ju vad "man kan" prioritera bort - inte vad man nödvändigtvis personligen kan tänka sig leva med.

Jag hade t ex haft svårt med ett sunkigt 60-talskök under några år, medan andra tycker det är helt OK. Och det går ju klart att prioritera bort. Tycke och smak, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 265
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp