Min frågetråd gällande husköp och renovering

För mig är inte kök jätteviktigt. En mikro och en kokplatta skulle jag klara mig med en period. Däremot prioriteras trädgården i den bemärkelsen att den måste gå att näta in "enkelt".
Skogstomt skulle inte funka för mig.
Varför näta in hela trädgården? Blir ju jättemärkligt, ska där vara en dörr in i trädgården? :confused: Eller ska man behöva gå igenom huset för att nå trädgården? Vad händer om trädgården är 2000 kvm, ska du näta in allt? Jag förstår att man vill kunna erbjuda sina innekatter en säker utevistelse, men en kattvoljär kan väl räcka? :confused:
 
Ja, du frågade sedan om de föreslagna punktera verkligen var något som den som svarade kunde tänka sig prioritera bort. Och det behöver det ju nödvändigtvis inte vara, personligen. Du frågade ju vad "man kan" prioritera bort - inte vad man nödvändigtvis personligen kan tänka sig leva med.

Jag hade t ex haft svårt med ett sunkigt 60-talskök under några år, medan andra tycker det är helt OK. Och det går ju klart att prioritera bort. Tycke och smak, helt enkelt.

Ja, det var en dubbelkoll på om det var nått som Vallhund kunde tänka sig att prioritera bort.
Det sista är ju totalt orelevant och i princip en idiotförklaring, så den skippar jag helt.
 
Varför näta in hela trädgården? Blir ju jättemärkligt, ska där vara en dörr in i trädgården? :confused: Eller ska man behöva gå igenom huset för att nå trädgården? Vad händer om trädgården är 2000 kvm, ska du näta in allt? Jag förstår att man vill kunna erbjuda sina innekatter en säker utevistelse, men en kattvoljär kan väl räcka? :confused:

Därför att jag vill kunna ha mina katter i hela trädgården? Större plats och med mig. Man sätter en ingång någonstans med dörr att öppna. Precis som många hundrastgårdar. Så för dig kanske en begränsad rastgård räcker, för mig gör det inte det.
 
Därför att jag vill kunna ha mina katter i hela trädgården? Större plats och med mig. Man sätter en ingång någonstans med dörr att öppna. Precis som många hundrastgårdar. Så för dig kanske en begränsad rastgård räcker, för mig gör det inte det.
Men om du bor ensligt ute på landet, kan inte katterna gå fritt.då?
 
Svar till flera. Min hundgård är ca 70 kvm (+ altan på 20 kvm), den ligger som ett U runt mitt hus, fri sikt i alla väderstreck. Kostnad ca 20 papp, material + arbete. Tomten är en skogstomt på dryga 3800 kvm, inget du har råd med att näta in som vanlig lönearbetare.

Visst kommer man långt med en micro o en spisplatta o i bästa fall en vedeldad köksspis, man lär sig trolla med knäna. Har du levt så någon gång? Torrtoa o sköta hygienen med en badbalja i köket?

Mitt o liknande hus landar på ca 1,4. Egen brunn o enskilt avlopp. Varmvattenberedare o dusch samt frysförbränningstoalett.
 
Svar till flera. Min hundgård är ca 70 kvm (+ altan på 20 kvm), den ligger som ett U runt mitt hus, fri sikt i alla väderstreck. Kostnad ca 20 papp, material + arbete. Tomten är en skogstomt på dryga 3800 kvm, inget du har råd med att näta in som vanlig lönearbetare.

Visst kommer man långt med en micro o en spisplatta o i bästa fall en vedeldad köksspis, man lär sig trolla med knäna. Har du levt så någon gång? Torrtoa o sköta hygienen med en badbalja i köket?

Mitt o liknande hus landar på ca 1,4. Egen brunn o enskilt avlopp. Varmvattenberedare o dusch samt frysförbränningstoalett.

Jag lagar i princip aldrig mat hemma, så det skulle inte vara några problem att leva så. Kyl och frys vill jag ha dock. Hundgårdar brukar vara gjorda av köpta sektioner, dom är dyrare än att bygga själv av trä och nät. Klart det blir dyrt, men jag kan bygga ut i omgångar. Förbränningstoa är inga problem, vatten hoppas jag ha indraget till dusch. Eller får fixa.
 
Jag lagar i princip aldrig mat hemma, så det skulle inte vara några problem att leva så. Kyl och frys vill jag ha dock. Hundgårdar brukar vara gjorda av köpta sektioner, dom är dyrare än att bygga själv av trä och nät. Klart det blir dyrt, men jag kan bygga ut i omgångar. Förbränningstoa är inga problem, vatten hoppas jag ha indraget till dusch. Eller får fixa.

Jag har en hundgård typ 100 kvm, med stolp och nät. Gick på ca 8000kr för bara stängslet. Så det är inte direkt billigt. Tänker på sikt staketa in hela tomten på 3400 kvm, men räknar med att det blir dyrt. Då lär det ju behövas betydligt mycket högre stolp+nät till katt än till hundar, så där lär du behöva lägga många tusenlappar.
 
Jag har en hundgård typ 100 kvm, med stolp och nät. Gick på ca 8000kr för bara stängslet. Så det är inte direkt billigt. Tänker på sikt staketa in hela tomten på 3400 kvm, men räknar med att det blir dyrt. Då lär det ju behövas betydligt mycket högre stolp+nät till katt än till hundar, så där lär du behöva lägga många tusenlappar.

Ja? Och?
 
Ni har inte ens tänkt tanken på att det faktiskt finns priser på webben, så man kan göra en beräkning? Eller att jag kanske faktiskt har kontakter med folk som redan nätat in större partier och kunnat beräkna priser efter det?
 
Ni har inte ens tänkt tanken på att det faktiskt finns priser på webben, så man kan göra en beräkning? Eller att jag kanske faktiskt har kontakter med folk som redan nätat in större partier och kunnat beräkna priser efter det?

Jag gav dig ett exempel ur verkliga livet...och jag har också kollat på nätet innan jag byggde och efter för att kunna stängsla in min tomt. Men om du har tips på billigare lösningar tar jag gärna emot dem (jag är helt ärlig, inte sarkastisk, har som sagt som plan att stängsla in tomten själv).
 
Jag fattar inte varför vissa känner ett behov av att trycka ner andra? Jag har aldrig skrivit att jag tror det blir billigt. Och vad kostnaden blir är väl mitt problem?
Vissa bygger garage, stora fina inglasade altaner, bygger pool osv. För mig är mina djur och deras välmående viktigare. Och det är ju jag som ska bo där och mina pengar som ska betala allt?
Varför tror ni att ni måste berätta för mig att det är dyrt?
 
Jag fattar inte varför vissa känner ett behov av att trycka ner andra? Jag har aldrig skrivit att jag tror det blir billigt. Och vad kostnaden blir är väl mitt problem?
Vissa bygger garage, stora fina inglasade altaner, bygger pool osv. För mig är mina djur och deras välmående viktigare. Och det är ju jag som ska bo där och mina pengar som ska betala allt?
Varför tror ni att ni måste berätta för mig att det är dyrt?
Jag gillar hästar = vi har byggt till hästarna för 300.000:-
Min sambo gillar bilar = vi bygger till bilarna för 300.000:-
Vi köpte ett billigare hus just för att kunna lägga mer pengar på att anpassa fastigheten till våra hobbys.

Och om jag förstått det rätt så tänker du göra likadant, hitta ett billigare hus för att kunna bygga rejält till ditt intresse, dvs katterna?
Hellre flärd till katterna än flådigt hus liksom :love:

Jag tycker det är en kul idé att bygga in en hel tomt till katterna, jag vill gärna se bilder på det sen när det är klart! :)
 
Jag lagar i princip aldrig mat hemma, så det skulle inte vara några problem att leva så. Kyl och frys vill jag ha dock. Hundgårdar brukar vara gjorda av köpta sektioner, dom är dyrare än att bygga själv av trä och nät. Klart det blir dyrt, men jag kan bygga ut i omgångar. Förbränningstoa är inga problem, vatten hoppas jag ha indraget till dusch. Eller får fixa.
Jag har nätat in min trädgård, det är inget tak eftersom jag har hundar och 1,5 m högt staket. Gissar att du behöver näta in tak också så de inte kan klättra ut? Då behöver du högre nät, men mer finmaskigt än det jag har eftersom en katt tar sig igenom rutorna på mitt (synd för annars kunde mammas kisse varit ute här) det har nog kostat runt 15k nu, vi är inte riktigt klara ännu. Men som sagt du kan ju ha ett billigare nät kan jag tänka mig :)
Och jag tänker att det får kosta, vi köpte ju hus får att hundarna skulle få det bättre och vi en enklare daglig skötsel av dom :)
 
Jag gav dig ett exempel ur verkliga livet...och jag har också kollat på nätet innan jag byggde och efter för att kunna stängsla in min tomt. Men om du har tips på billigare lösningar tar jag gärna emot dem (jag är helt ärlig, inte sarkastisk, har som sagt som plan att stängsla in tomten själv).

Färdiga sektioner i metall blir ju klart dyrare än att bygga själv av trä och ex rådjursnät. Men såklart enklare att sätta upp = mindre arbete. 100 m nät kostar ca 2500 iaf.
 
Jag fattar inte varför vissa känner ett behov av att trycka ner andra? Jag har aldrig skrivit att jag tror det blir billigt. Och vad kostnaden blir är väl mitt problem?
Vissa bygger garage, stora fina inglasade altaner, bygger pool osv. För mig är mina djur och deras välmående viktigare. Och det är ju jag som ska bo där och mina pengar som ska betala allt?
Varför tror ni att ni måste berätta för mig att det är dyrt?

Och jag förstår inte varför du automatiskt tror att någon vill trycka ner dig för att du får exempel på vad kostnaden kan landa på? Det var i alla fall absolut inte min mening.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 161
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp