Min frågetråd gällande husköp och renovering

Färdiga sektioner i metall blir ju klart dyrare än att bygga själv av trä och ex rådjursnät. Men såklart enklare att sätta upp = mindre arbete. 100 m nät kostar ca 2500 iaf.
Det blir ju enklare att bygga själv också om tomten är ojämn. Med såna hundgårdssektioner måste du ju jämna till marken för annars står de ju inte plant och då kan väl missarna ta sig ut. Låter helt klart vettigast att satsa på att bygga själv :)
 
Jag har nätat in min trädgård, det är inget tak eftersom jag har hundar och 1,5 m högt staket. Gissar att du behöver näta in tak också så de inte kan klättra ut? Då behöver du högre nät, men mer finmaskigt än det jag har eftersom en katt tar sig igenom rutorna på mitt (synd för annars kunde mammas kisse varit ute här) det har nog kostat runt 15k nu, vi är inte riktigt klara ännu. Men som sagt du kan ju ha ett billigare nät kan jag tänka mig :)
Och jag tänker att det får kosta, vi köpte ju hus får att hundarna skulle få det bättre och vi en enklare daglig skötsel av dom :)

Behöver inte taka in men man lägger som ett tak på nätet så det inte går att klättra över.
Så här
http://www.kattstatus.se/sida45.html

Jag har bara tittat lite på nät och det finns för 2500/100 m. Kanske går att få tag på billigare eller begagnat, men detta räknar jag på. Då är det 2 m högt.
 
Och jag förstår inte varför du automatiskt tror att någon vill trycka ner dig för att du får exempel på vad kostnaden kan landa på? Det var i alla fall absolut inte min mening.

Nej, jag känner så mot dom som bara berättar för mig att det är dyrt. Inga exempel, bara att det blir dyrt.
 
Jag gillar hästar = vi har byggt till hästarna för 300.000:-
Min sambo gillar bilar = vi bygger till bilarna för 300.000:-
Vi köpte ett billigare hus just för att kunna lägga mer pengar på att anpassa fastigheten till våra hobbys.

Och om jag förstått det rätt så tänker du göra likadant, hitta ett billigare hus för att kunna bygga rejält till ditt intresse, dvs katterna?
Hellre flärd till katterna än flådigt hus liksom :love:

Jag tycker det är en kul idé att bygga in en hel tomt till katterna, jag vill gärna se bilder på det sen när det är klart! :)

:love:
Ja, ofta är ju hobbyn det som får styra resten liksom :angel:
Jag ska bara hitta rätt hus och bestämma mig för hur det ska se ut nätmässigt. Men planen är ju att katterna ska få ordentligt stor yta att springa på när dom vill. Och en kattlucka så jag slipper sitta med vinterjacka och vantar bara för att dörren "måste" stå öppen.
 
:love:
Ja, ofta är ju hobbyn det som får styra resten liksom :angel:
Jag ska bara hitta rätt hus och bestämma mig för hur det ska se ut nätmässigt. Men planen är ju att katterna ska få ordentligt stor yta att springa på när dom vill. Och en kattlucka så jag slipper sitta med vinterjacka och vantar bara för att dörren "måste" stå öppen.
Tänk på att ett så högt nät runt tomten kan kräva bygglov.
 
Även utanför planlagt område utan grannar?

Ja, om det inte är en jordbruksfastighet. Dock borde det vara enklare att få om det ser ut så. Ring och kolla med aktuella kommuner om vad som gäller, jag har faktiskt fått väldigt bra service från min kommuns byggnadsavdelning när jag ringt och undrat om saker.
 
Även utanför planlagt område utan grannar?
Om det inte finns särskilda bestämmelser för området krävs inte bygglov om staketet är i närhet av byggnader, hur långt ifrån som är ok är dock lite osäkert.

Kan inte tänka mig att det normalt skulle vara några problem att få lov att sätta upp ett nätstängsel som på bilderna du länkade till.
 
Ja när det gäller runt hela tomten,är det bara på del av tomten så kan det räknas som hundgård (i mitt fall)
Och sen är det speciella regler vid utfarter ,sen finns det säkert regler för annat oxå

Generellt behövs inget bygglov eftersom det är genomskinligt. Typ spalje. Och generellt krävs inget utanför detaljplanerat område. Så troligen inte. Men får kolla upp det med Norrtälje kommun.
 
Generellt behövs inget bygglov eftersom det är genomskinligt. Typ spalje. Och generellt krävs inget utanför detaljplanerat område. Så troligen inte. Men får kolla upp det med Norrtälje kommun.
Det är höjden som avgör,upp till 1,30 finns inga mer krav än grannen och har man ingen så är ju det inget problem.
 
Det är höjden som avgör,upp till 1,30 finns inga mer krav än grannen och har man ingen så är ju det inget problem.
Bor ni i samma kommun? Eftersom det verkar vara olika i olika kommuner tänker jag. För oss står det tex. att stängsel eller spalje inte kräver bygglov, men att det kanske inte är lämpligt i bostadsområden med tanke på utseendet.
 
Generellt behövs inget bygglov eftersom det är genomskinligt. Typ spalje. Och generellt krävs inget utanför detaljplanerat område. Så troligen inte. Men får kolla upp det med Norrtälje kommun.
Så länge det är nätstängsel är det ok oavsett höjd och nu kan jag inte alla kommuners regler men skulle tro det gäller hela landet... inte ens ovanligt inom Stockholm med 2m höga nätstängsel
 
Även utanför planlagt område utan grannar?
Om kommunen eller grannar skulle konstra så behöver inte stängslet stå i tomtgränsen. Tomterna på landet brukar vara tillräckligt stora för en gigantisk kattrastgård ändå. Och som nämnts, stängsel med mest luft i som nät, brukar gå att sätta upp hur som helst ändå, så oroa dig inte.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 162
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp