Fler med halvblinda hästar?

Eliza

Trådstartare
Jag äger själv en ponny som jag haft i 2 månader som när jag fick hem upptäckte var blind på ett öga.

Hon är 5 år och var då oinriden, jag märkte redan första dagen att något inte riktigt stämde på vänster öga. Hade på känn redan när jag kikade på henne men eftersom hon har en trasslig bakgrund så kunde flera faktorer spela in.

Veterinären kikade på henne och jodå vänster öga är nattsvart.

Inridningen har gått jättebra och hon älskar att jobba!
Har haft kontakt med flera hästar tidigare genom åren som varit blinda på ett öga men dessa har förlorat synen efter inridning, nu vet vi ju inte riktigt när Bella blev blind och mest troligen blev hon det genom trauma.
Någon har alltså troligen slagit henne blind..

Nej hon har inte haft det så kul i sitt liv.
Idag är hon en mycket nyfiken och glad ponny och älskar jobba men också mycket speciell, man måste tänka på att inte komma på hennes vänster öra exempelvis för då blir hon väldigt ledsen.
Något har troligen hänt i samband med skadan på ögat. ( inget finns i örat detta är kollat )

Hon är stencool i trafik även på blinda sidan och jag sadlar henne från höger, är noga med att prata med henne när jag går över till vänster sida så hon vet att jag är där osv, avsittning och uppsittningar går fint på vänster men väljer att sadla på höger.

Vill gärna höra era erfarenheter av halvblinda hästar :)

Må väl :)
 
Sv: Fler med halvblinda hästar?

Jag har en som varit blind på höger öga i hela sitt liv (dvs över 20 år). Ska jag vara helt ärlig tänker jag sällan på det, märks sällan, mer än om man hoppar i riktigt skarp högerkurva - då måste man trycka av henne.
Sen gillar hon inte att ha hästar på sin högra sida (box, transport, när man rider). Fast hon gillar å andra sidan inte o ha hästar i närheten oavsett sida...
 
Sv: Fler med halvblinda hästar?

Min ena är det och det är ytterst sällan det märks och jag specialbehandlar henne inte. Nån gång kan hon hoppa till om hon tex är i boxen och äter och man kommer fr v.sida, men det får hon väl göra då.

Hon är stencool med allt och så trafiksäker som en häst kan bli. I tex ridhus kan hon vilja titta om det kommer in nån ny häst, men det tar några sekunder sen är det bra. När man klipper henne vill hon ha koll på var man står bara, står still men tittar upprepat på en, men en hand på henne så är det inget tittande med andra ögat :)
 
Sv: Fler med halvblinda hästar?

Det verkar rätt vanligt med halvblinda hästar. Jag tänker på Minna Teldes Santana som ändå gått OS och på Quite Easy och på Tornesch som båda tävlar/tävlat hoppning på hög nivå trots att de bara har ett öga.
 
Sv: Fler med halvblinda hästar?

Vi har två ridskolehästar som är blinda på vänster öga, den ena har varit det i några år den andra blev nu iår, märks inget särskilt, funkar bra!
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Linda_A
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 862
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 096
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp