Bukefalos 28 år!

Min häst är förgiftad

Nalasmatte

Trådstartare
I söndags fick mitt sto komma in i stallet under några timmar som hon brukar, för att vila från värme och insekter.
Jag hade planerat att rida ut i skogen och skulle ta ut henne ur boxen. Hon liksom ramlade ur boxen och stapplade sedan vingligt ut i stallgången. Chockad av vad jag såg försökte jag samla mig, ta puls, feber och andning, sedan ringa veterinären.

Allt var normalt utom att hon var väldigt slö och vinglig. Veterinären ville veta om hon hade aptit. Jag tog försiktigt ut henne utanför stallet och hon åt gräs med god aptit.
Veterinären tyckte att hon skulle gå ut i hagen under natten och att jag skulle kontakta klinik morgonen efter. Jag tyckte inte alls det kändes bra att släppa ut henne, men veterinären förklarade att det är bättre för henne ute, och att om hon vill lägga sig ner är det mycket bättre om hon är ute. Så hon fick gå ut och jag var ute och kollade till henne under natten.

Morgonen efter kontaktade jag kliniken och fick komma in. Där kollades reflexer, syn, känsel och hur hon gick. Blodprover togs och sedan fick vi åka hem. Rådet är att hon ska gå i paddocken och äta enbart hö. Med största sannolikhet är hon förgiftad av något som fanns i hennes hage. Hon är dräktig. Jag har panik. provsvaren kommer imorgon.

Har någon varit med om liknande?
 
Vet du vilka prover som togs?
Vad var resultatet av den fysiska undersökningen?

Min häst hade samma symtom i tillägg till en kort febertopp. Den är dock lätt att missa! Han hade EHV 1, nevrologiska varianten.
 
Vet du vilka prover som togs?
Vad var resultatet av den fysiska undersökningen?

Min häst hade samma symtom i tillägg till en kort febertopp. Den är dock lätt att missa! Han hade EHV 1, nevrologiska varianten.

Å nej!
Vet inte exakt vilka prover som togs, men hon skulle ta det mesta. Tog rätt många rör.
Undersökningen visade inget onormalt, inget med syn eller känsel, kollade även svansen.

Hon är så trött, står bara och hänger mest. Pillar i sig lite hö sen hänger igen. Usch vad orolig jag är, känner mig så otroligt maktlös
 
I söndags fick mitt sto komma in i stallet under några timmar som hon brukar, för att vila från värme och insekter.
Jag hade planerat att rida ut i skogen och skulle ta ut henne ur boxen. Hon liksom ramlade ur boxen och stapplade sedan vingligt ut i stallgången. Chockad av vad jag såg försökte jag samla mig, ta puls, feber och andning, sedan ringa veterinären.

Allt var normalt utom att hon var väldigt slö och vinglig. Veterinären ville veta om hon hade aptit. Jag tog försiktigt ut henne utanför stallet och hon åt gräs med god aptit.
Veterinären tyckte att hon skulle gå ut i hagen under natten och att jag skulle kontakta klinik morgonen efter. Jag tyckte inte alls det kändes bra att släppa ut henne, men veterinären förklarade att det är bättre för henne ute, och att om hon vill lägga sig ner är det mycket bättre om hon är ute. Så hon fick gå ut och jag var ute och kollade till henne under natten.

Morgonen efter kontaktade jag kliniken och fick komma in. Där kollades reflexer, syn, känsel och hur hon gick. Blodprover togs och sedan fick vi åka hem. Rådet är att hon ska gå i paddocken och äta enbart hö. Med största sannolikhet är hon förgiftad av något som fanns i hennes hage. Hon är dräktig. Jag har panik. provsvaren kommer imorgon.

Har någon varit med om liknande?

Hur ser hagen ut, är den hårt nedbetad? Om gräset börjar ta slut så kan de börja äta sånt som de annars ratar. Min ponny fick fång hos sin fodervärd för några år sedan och troligtvis berodde det på att den gick i en hage med för lite mat vilket gjorde att den åt något som utlöste förgiftning och fång. Om din häst verkar hungrig kanske den behöver stödfodras?
 
Hur ser hagen ut, är den hårt nedbetad? Om gräset börjar ta slut så kan de börja äta sånt som de annars ratar. Min ponny fick fång hos sin fodervärd för några år sedan och troligtvis berodde det på att den gick i en hage med för lite mat vilket gjorde att den åt något som utlöste förgiftning och fång. Om din häst verkar hungrig kanske den behöver stödfodras?

Nej det är en jätte stor skogshage och det är bara hon och min gamla valack som går där. Så gräs finns det..

Var ute igår och kollade igenom hagen igår och hittade ormbunke och liljekonvalj.. Kanske har hon ätit av det
 
Nej det är en jätte stor skogshage och det är bara hon och min gamla valack som går där. Så gräs finns det..

Var ute igår och kollade igenom hagen igår och hittade ormbunke och liljekonvalj.. Kanske har hon ätit av det

De brukar inte röra någotdera om det finns annat att äta.

Hoppas din häst mår bra igen snart!
 
Nu har provsvaren kommit och det visar inget onormalt. Gud så skönt. Och pålla mår mycket bättre idag, mycket piggare och ett annat uttryck i ansiktet.
Veterinären tror, med tanke på symptom och att inget syns på prover, plus att hon är bättre, att hon har pillat i sig liljekonvalj.

Nu återstår dr koll, så håll tummarna att det inte har tagit skada
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 751
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp