Min häst är halt men ej svullen eller varm

Starrider75

Trådstartare
Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter det släpptes han ihop med 3 andra hästar. Allt fungerade bra med alla hästar förutom en. Den hästen fick in en spark på hf på min häst. Han var ej varm eller svullen då jag kände på honom dagarna eferåt. Dagen efter skulle jag rida och longerade honom innan. I traven såg jag hälta hf. Den var ganska tydlig men han snubblade inte fram om ni förstår vad jag menar. Jag avvaktade och red inte på några dagar. Men var ute och gick med honom varje dag. Samt sprang fram och tillbaka efter tre dagar och då fanns ingen hälta (på rakt spår) DOCK kunde jag inte ta ut han på böjt spår då det frös på och paddocken obrukbar, inget ridhus i närheten eller annan möjlig plats osv. Sen dess har jag skrittat ute i skogen och gått promenader, i en månads tid, då jag ej kunnat något annat pga olika anledningar. Han har under hela den här tiden inte haltat i skritt, trav eller galopp (av det jag kunnat se i hagen då ungefär) och han har verkat okej och aldrig varit varm eller svullen i något ben.

Idag, en månad senare, tar jag ut honom i paddocken för att longera (nu när det är plusgrader här) och ser en liiten markering hf i trav på böjt spår. Är helt förfärad då jag måste ha missat detta totalt under denna månad jag bara skrittat runt? Dum nog att tro att han va ok. Tror ni att det här hänger ihop? Att han fått en fraktur eller liknande av sparken? Eller kan det vara en ren slump att han markerar hf i trav igen och att det beror på sträckning eller liknande? (Är väldigt lerigt nu). Han har blivit igenomkollad i rygg av kiropraktor/vet förra veckan. Ska jag ge det ett par dagar innan jag kontaktar vet? Han är inte svullen eller varm! Eller vad hade ni gjort? Har så ont i magen nu vill inte att det ska vara något allvarligt..
 
Ta hästen till klinik för en ordentlig undersökning. Och rid inte förrän veterinär gett tillåtelse till det.
 
Han har ju säker varit halt hela tiden, du har bara inte sett det pga att du endast kollat på rakt spår.

Tycker du ska åka till klinik eller ta ut en veterinär som har röntgen och ultraljud.
 
Min häst hade öiten skada i senföstet i kotan. Ej halt i skritt, knappt synbart vid logering i trav, inte rakt spår trav. Det märktes när kotan utsattes för tryck, vid böjprov av kotan. Inte svullen eller varm. Åk in med hästen
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 317
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Tjockistråden 3
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp