Min häst är sjuk...men hur??

W

whackysofie

Det är svårt att beskriva detta men jag ska göra ett försök då jag är lite lätt desperat:confused:!!

Min häst är en "överväxt" svensk ridponny vallack som under sina första 10 levnads år i princip inte gjort nånting.
När jag började rida denna häst en gång i veckan så tyckte väll ägarna att det var skönt så denna "en dag i veckan" vart ganska snart varje dag i veckan..:smirk:
Sedan 2 år tillbaka så har jag honom på "heltid".:)
Det är en mkt speciell häst som många har försökt sig på men nästan ingen klarat av då han är väldigt "valpig"..han bockar å far, kastar sig m.m som en tok imellanåt..:D

Han har stått i samma stall sedan många år och även gått på samma grönbete sedan många år.
Den ända skillnaden jag gjort i hans foder är att jag i takt med mera träning så har jag höjt hans fodergiva..men inte alls mkt..han äter bara 15 dl totalt av krafft groov 125 (detta är kraffts förslag på mat då han är som han är) 9 kg hösilage med bra analys på.
Under betes perioden äter han samma mängd krafft men bara 3-3.5 kg hösilage.

Han tas in äter sitt krafftfoder,dricker vatten,bajsar, vilar några timmar inne i det svala stallet innan han tas ut för en ridtur.
Han jobbar på jätte bra och tycker att allt är jätte roligt men plötsligt när man sitter av så blir han som förbytt...:confused:
Han slår med frambenen ,kastar med huvudet för att kunna klia sig å bitas, han kan inte stå still,skrapar m.m
Vi släpper in honom i boxen där han skrapar å skrapar för att sedan kasta sig ner å rulla upp igen å ner igen (lite kolik likt)
men han har bajsat både före och efter ridturen.
tar ut honom igen då han blir skakig och aningen vinlig i bakdelen..duchar honom varmt och efter ett tag börjar han tugga,gäspa och slappna av.
han får gå in igen där han efter ett tag kissar..sen är det över??:bow:

Är det nån som vart med om detta eller vet nått om detta kan ni väll vara snälla att skriva och berätta då detta är väldigt obehagligt!!:cry:
 
Sv: Min häst är sjuk...men hur??

Lilla vän.

Jag förstår att du är orolig, men det du bör göra är att kontakta ägaren till hästen! Sedan är det dennes ansvar att uppsöka och rådfråga veterinär. Det brukar man alltid göra om hästen får sådana här krampanfall. Det är veterinären som ställer diagnosen.

Jag skulle misstänka (med min ringa kunskap), att det är kan röra sig om för kraftigt foder i samband med plötsigt hårt arbete. Det skulle kunna framkalla sådana här besvär. Men som sagt: jag är inte expert.

Den bästa hjälp du kan ge hästen, är som sagt att vända dig till ägaren eller annan vuxen (hästkunnig) som skall ta ansvaret här.

/cawibe
 
Sv: Min häst är sjuk...men hur??

Har ni många fästingar? Min första tanke är fästingburensjukdom, de kan ofta ha lite konstiga symptom.

Tror inte att det är något med fodret(oj vad lite hösilage han får...) eller ridningen, om jag förstår så har han ju varit igång ett tag.

Mitt råd är att kontakta vetrinär, om inte anns så iaf för att rådfråga.
 
Sv: Min häst är sjuk...men hur??

Det jag tänkte på, när jag nämnde om fodret och träningen, var korsförlamning eller förgiftning. Detta kan ge sådana symtom som du beskrev. Men nu ska jag inte skrämmas eller leka djurdoktor! Däremot vet jag inte hur hästar kan reagera på fästingbett.
/cawibe
 
Sv: Min häst är sjuk...men hur??

hej igen!!
naturligtvis är ägaren och vetrinär redan inblandad i detta men vi har inte kommit närmare ett svar än..:confused:
jag kan inte tänka mig att han är för tidigt/snabbt igångsatt då jag satte igång honom under nästan mer än ett år och under den tiden ökade hans foder med väldigt liten mängd per gång.
ja han äter "bara" 9 kg men han är fin i hullet och har musklat sig fint!!
jo det är ett riktigt fästing år i år men jag har inte hittat några på honom..kan mkt väl ha missat nån som nyligen satt sig..de är ju så små!!:)
 
Sv: Min häst är sjuk...men hur??

Hoppas ni hittar svaet, men tycker absolut att du ska höra med veternären om fästing sjukdomar. Vissa vet. vara lite svårövertalade att ta blodprov och kolla det...
 
Sv: Min häst är sjuk...men hur??

Vänd på dina rutiner i stället.

Ta in honom, låt han vila lite i det sval stallet erbjud hon grovfoder inget annat. Rid honom, och fodra honom efter ridning.

Vissa hästar har problem med att bli svettiga, man kan se det på hingstar. En hingst som tränas ordentligt och blir riktigt svettig, kan bli väldigt hingstig, nästan okontrollerad, då han producera männligt könshormon i samband med svettning. Inte alla hingstar en del kan reagera så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 649
Senast: Desiree2
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 704
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 336
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp