Bukefalos 28 år!

Min häst får hybris när han blir ensam i stallet!

zannahgirl

Trådstartare
Har haft min Islandskille nu strax över en månad, han har aldrig haft problem att vara ensam i stallet hos förra ägaren och inte heller hos mig i början, men nu!!
Blir han själv så irrar han omkring i boxen, jättenervös, uppspärrade ögon, skrapar med hoven, försöker hoppa över boxdörren ..

Nån som har något tips? :confused:
 
Sv: Min häst får hybris när han blir ensam i stallet!

* Hybris = övermod

Iaf, träna långsamt. Ge hästen mat inomhus, ha den en inne en stund varje dag. Ta in hästen själv så att ni inte tar in 2 hästar och sedan tar ut en häst.
 
Sv: Min häst får hybris när han blir ensam i stallet!

Skit i ordet :D Det är nåt vi använder hemma för skojs skull, skulle använt nervös självklart ;)
 
Sv: Min häst får hybris när han blir ensam i stallet!

Min häst var likadan tills jag började ta in henne och bara låta henne stå korta stunder med mat i boxen ensam. Borstade pysslade och tog sen ut henne igen. Just det där med att hon går ifrån dom andra och inte att dom går ifrån henne.
Nu för tiden står hon som ett ljus ensam i boxen.
 
Sv: Min häst får hybris när han blir ensam i stallet!

Han får alltid mat inne i box! Ska försöka ta in honom själv då så får vi se hur det går, svårt att styra ibland bara då de andra hästarna kommer och går :/
 
Sv: Min häst får hybris när han blir ensam i stallet!

Det är bättre o sämre dagar, igår va iofs hela han en flipperkula ;) Det blåste och det va spöken överallt, hopp och skutt hela tiden, valde att inte ha honom ensam inne då utan vi gick ut en stund efter den andra hästen gått!
Sen är det två stall där vi står och "vår" box är i det lilla stallet, tyvärr kommer vi inte alltid in där pga renovering så det blir lite olika boxar, kanske det kan påverka också?
 
Sv: Min häst får hybris när han blir ensam i stallet!

Min får stå i boxen max 15 min per dag, jag borstar och pysslar aldrig i box utan uppbunden antingen ute eller i gången, då funkar han kanon :) Han är van det från sitt förra hem, alltid uppbunden vid rykt o dyl.
Kanske måste vara mer rutin för honom åxå med HANS box och inte olika, rutiner ger ju trygghet :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 043
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 073
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp