Bukefalos 28 år!

Min häst har blivit konstig...

scizofren

Trådstartare
Jag har en valack som ganska nyligen har fyllt fyra år.
Han blev inriden för ganska exakt ett år sedan och jag har ridit in och utbildat honom med mycket lätta hjälper.
Han är välriden, otroligt snäll och helt fantastisk att rida trots sin låga ålder.
Men idag, när jag red dressyr blev jag rent ut sagt förskräckt över hur han betedde sig.:eek:
Han hade jättebråttom hela tiden och bara rusade i traven, kastade med huvudet, försökte slita tygeln ur handen på mig och sprang ut ur volten.
Han ignorerade helt och hållet min broms om jag inte tog honom i munnen vilket jag vanligtvis inte behöver göra.
Han ignorerade även mina skänklar då jag försökte hålla honom på voltspåret och rama in honon.
När jag fattade galopp drog han flera gånger bara iväg i slängtrav.
Denna häst går vanligtvis som en klocka i alla gångarter och är lyhörd och lugn.
Han är jättemjuk i både munnen och kroppen och jag rider vanligtvis nästan helt utan att ta honom i munnen..
Efter dagens misslyckade dressyrpass har jag övervägt massor av olika anledningar till att han skulle göra som han gjorde...

För några veckor sedan blev han konstig i galoppen och då tog jag ut en equiterapeut som knäckte till honom och efter det blev han som vanligt. På återbesök veckan efter hittade inte equiterapeuten någonting alls så jag är tveksam till att det skulle bero på något liknande.
Underlaget funderar jag mest på.
Kan det vara så att han är rädd för att halka och därför blir helt konstig?
(vi har ingen ridbana så jag red på en grusparkering)
Är det någon plötslig unghäst-trots?
Jag känner mig bara väldigt uppgiven just nu.:confused:
Finns det någon som har varit med om liknande saker eller kanske har förslag eller tips ang mitt problem?
Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Det funderade jag också lite på, men han har inte ont i ryggen och har väl anpassade sadlar.
Så det kan inte bero på ryggproblem...
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Fast det är inte säkert att du märker när du trycker på ryggen. Unghästar förändrar sin rygg fort och om sadeln trycker på en punkt eller nerv så märks det ju bara när du rider.

Prova att rida på samma ställe igen så märker du ju om det var nåt tillfälligt. Om den gör likadant o du har möjlighet, så ta av sadeln o rid barbacka. Då utesluter du ju det också.
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Kolla munstatus med så det inte har hänt nått nytt och irriterande där.
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Jag tror inte att det måste ha med rygg eller mun att göra. Kolla det för säkerhets skull, men det finns annat som kan vara problem.

Min femåring är lite så som du beskriver din häst, men så gör han bara när vi har ridit en längre period och tragglat på ridbana och i skogen. Brukar ställa av min pålle någon vecka, ge honom lite vila så brukar det bli bättre. Unghästar behöver vila och det ofta, för att orka med. Dem behöver vila för att få tänka igenom saker som hänt, för att få återhämta sig mentalt och fysiskt. Precis som barnen i skolan behöver ha ledigt ifrån skolan. Kanske ska du bara ta det lugnt med din häst, ta en promenad då och då, borsta och kela och ta det lugnt. Kan vara värt att tänka på.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst har blivit konstig...

Kan ju vara något yttre som påverkat honom också, tänker jag, som har en häst som kan variera aväldigt i sättet från dag till dag? Orastad, altlså stått i hagen och hägnt istället för att röra sig? Kyla och blåst? Något som skrämde honom? Brukar du vanligtvis rida på det stället?
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Sånt där kan ju vara allt och inget. Det måste man nästan se, vad gjorde hästen och vad gjorde du då?

Hur har träningen lagts upp, vila?

Jag skulle börja med att låta nån erfaren titta när du rider, te x din tränare och diskutera med h*n hur ni går vidare. Eller så var det bara en engångsföreteelse.

Sen vet inte jag vilket typ av ridning du rider, men jag ser det inte som ett plus att inte ta i hästens mun, som ryttare vill jag erbjuda stöd, extra viktigt på en unghäst. I övrigt tillhör jag dem som inte tror på "trots", hästar reagerar, punkt slut.
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Känns inte som om att du kan vara helt säker på att han inte har ont bara för att han är kollad av ET. Kolla igenom honom först helt ordentligt överallt så alla fysiska besvär verkligen kan uteslutas?
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

hur länge vila han efter du red han sist ? flög av min arabvalack efter att han ståt 2 dagar, inriden i 2 månader, hoppad , uteritter osv.. allt. Men så satte jag mig upp och det ända han gjorde var bockrodeo till ridhusväggen, så nu sitter jag hemma med en bruten fot (y) ångrar att jag inte longera av honom innan jag red...
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Som sagt, det finns ju massor av olika orsaker som skulle förändra min hästs beteende och det är intressant att se vad andra har för funderingar och förslag.
Jag vet att han inte har ont i ryggen, men tänderna har jag ju aldrig låtit undersöka så det är absolut något jag planerar att göra om detta fortsätter.

Han går 4-5 dagar i veckan och max 3 dagar i rad med mycket uteritter och vi rider nästan alltid på olika ställen när vi tränar dressyr, så just platsen tror jag inte att han reagerade på.

Han har alltid varit väldigt lugn och jag har aldrig märkt av att han skulle bli piggare eller mer bångstyrig på grund av att han har stått 2-3 dagar..

Vill också påpeka att jag vill ha en häst som klarar av att bära sig själv och som man kan rida i stort sett endast med säte och vikthjälper.
En unghäst behöver inte ha ett stöd om den från början har lärt sig att den ska arbeta och bära sig utan stödet.
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Vill också påpeka att jag vill ha en häst som klarar av att bära sig själv och som man kan rida i stort sett endast med säte och vikthjälper.
En unghäst behöver inte ha ett stöd om den från början har lärt sig att den ska arbeta och bära sig utan stödet.
Hur definierar du stöd?

Alla hästar ska ju bära sig själva och det gör dom även med detta stödet om det är stöd i rätt bemärkelse och inte stöd som i att hänga sig på bettet.

Sen tror jag att det beror på överskottsenergi som kan leda till stress och hets. Det är svårt för dom att röra sig i hagen nu när det fruset och rör sig inte lika mycket där, samtidigt som dom inte riktigt kan ta för sig likadant under ridningen när underlaget är som det är ute. Här iallafall är det väldigt hårt och buckligt ute nu.

Sen är ju givetvis tänder viktiga att kolla på unghästar så man vet vilket bett som passar hästens mun, vad den kan tänkas trivas med, vargtänder etc. Mycket som kan hända där.
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Jag skulle kolla korset och lederna i det området.
Nu kommer jag inte ihåg vad leden i korset heter. Det är inte SI.leden jag menar nu.

Min blev väldigt springig, vill inte samla sig eller trampa under sig ordentligt. Traven blev slängig, i galoppe rusade han ur volten, samt krurvorna, kraftlös utan påskjut bakifrån.
Uppstod även spänningar i ländryggen p.g.a detta.
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

prova igen och se om det är samma visa. Många hästar blir ju vildhästar när första snön eller kylan kommer, brukar lugna ner sig på ett par dagar.
 
Sv: Min häst har blivit konstig...

Det kan som sagt vara allt och inget. Han kan ha sträckt sig i hagen och har kanske ont, han kanske har frusit och blivit spänd, han kanske har växt mycket och känner sig obalanserad, kanske sovit dåligt osv.
Jag skulle nog börja med att anta att det var något tillfälligt, typ älg i skogen, och prova och se om det fortsätter.

Oavsett skulle jag dock ta ut en vet som är bra på tänder, hästar byter tänder vid 2,5 3,5 och 4,5 års ålder, det är lätt värt att ta en enkel genomgång för att se att allt är som det skall och att det inte är några vargtänder på gång. Tänk på att en vargtand kan ligga dold under huden, och den kan göra rejält ont även om man inte tar i bettet. Du kanske kunde testa att rida i bara grimma/hackamore eller så om beteendet fortsätter.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 663
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 767
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp