Min häst hatar mig!

Martina_m

Trådstartare
Jag känner mig helt hopplös, hjälplös, värdelös:crazy:. Vet inte vad jag ska göra! Vad jag än försöker mig på så tycker min häst att jag är dötrist :cry:! När det gäller allt.

Ska jag rida är han latare än latast. Ibland vill han inte ens trava. Visst, han gör det men då har jag fått sparka igång honom. Han tycker att det är dötrist.

Skulle jag släppa honom i ridhuset så han får springa av sig, är han superlycklig. Han spinger så han tom springer omkull ibland. Bockar och skuttar. Har skitskoj helt enkelt. Hade han kunnat hade han nog sprungit så hela sitt liv igenom.
Så energin finns!

Går jag med honom, så sover han. Släpar fötterna efter sig, halkar i stallgången. Pillar på allt man går förbi. Ser allt, utom mig.

När jag går med honom i ridhuset, innan jag ska rida eller longera eller nåt sånt. Då är det mkt roligare att slicka på underlaget eller bita på sargen (när jag ska sätta igång radion så tar han tillfälle). Och att inte tala om longerlinan. Han bara MÅÅÅSTE hålla i den. Jag säger till honom, det går 1 sek så försöker han igen. För den är såååå go att bita på. Och så känns det som att man kan reta matte lite.


Ja, som ni märker så har jag gett upp. Jag har verkligen försökt. Vara konsekvent. Men nu orkar jag inte mer. Jag försöker vara positiv, men hur ska jag orka?

Vad jag än gör så tycker min häst att jag är det tråkigaste som hänt i hans liv. Han är inte ett dugg intresserad av mig!

Vad gör man? Jag älskar ju min häst, egentligen. Men jag är bara så trött!!

Hur ska jag bli rolig? Hur ska jag hitta orken att vara rolig? Och hur ska jag få tillbaka mitt tålamod?

Vad gör man för att få sin hästs uppmärksamhet?

(jag hoppas att jag lagt tråden rätt? ber annars att gärna flytta den dit den hör bättre hemma, tack!)
 
Sv: Min häst hatar mig!

Det som spontant kom upp i mitt huvud:

Han ser dig inte som en trygg ledare/känner sig osäker med dig
Han har ont någonstans
Utrustningen passar inte
Du är för tung för honom
Han får inte rätt mat vilket inte ger honom kraft nog att bygga "ridmuskler"
Han lever i en oinspirerande miljö

Och om det är en unghäst så kanske han är uttråkad, behöver vila eller helt enkelt inte förstår vad han ska göra eller varför han ska lyda...
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst hatar mig!

Tack för svaret:bow:!

Jag svarar i citatet:
Det som spontant kom upp i mitt huvud:

Han ser dig inte som en trygg ledare/känner sig osäker med dig

Mycket möjligt, jag kämpar verkligen med att vara hans ledare. Han är en stark ledare och jag som person är ingen ledarperson. Så kombinationen är väl inte det bästa, om man ska vara ärlig. Han ifrågasätter mig hela tiden. Och han vill ta kommandot, men jag försöker verkligen vara en ledare. Men jag vet väl helt enkelt inte hur jag ska vara.

Han har ont någonstans

Jag har inte kollat upp honom. Det verkar inte som att han har ont. han är ju pigg och glad, när han slipper mig typ :crazy:.

Utrustningen passar inte

Har också funderat på det. Köpte hans nuvarande sadel i aug. Ska kolla upp det lite noggrannare hur den ligger, men känns inte som att det borde vara problemet. Men jag har också tänkt tanken så ska kolla upp det ordentligt.

Du är för tung för honom

Nej, det tror jag inte. Bild sen i våras.

Han får inte rätt mat vilket inte ger honom kraft nog att bygga "ridmuskler"

Det är mkt möjligt det också. Han får hösilage som förmodligen skulle få ganska dåliga/låga värden vid analys (inte fått svar ännu). Men på lördag ska jag hämta hö till honom istället. Han får 1 kg Hippo Alfa /dag.

Han lever i en tråkig miljö

Det gör han definitivt! För tillfället står han i vatten och lera när han är ute i hagen. Vilket inte blir många timmar vid detta vädret. Han går själv, har bara kompisar som han kan leka med över staketet. Finns inte utrymme (hagar som är tillräckligt stora) för att släppa ihop honom med någon annan vallack. Och ärligt talat så kan jag inte komma på något annat stall att ha honom i :confused:
 
Sv: Min häst hatar mig!

Hur rider du och var rider du? Rider du alltid ensammen eller tillsammans med andra? Rider du ut? Varierar du din ridning och rider ut, tränar dressyr och hoppning? Hoppar du naturhinder med honom? Hur gammal är han och hur länge har du haft honom? Har du testat att tömköra istället för att longera?

De flesta hästar går bättre i skog och mark, blir piggare och tycker det är roligare, likaså att få ridas ut tillsammans med andra hästar och skutta över någon trädstam och galoppera längst stigar och skogsvägar.

Omväxling förnöjer, även för hästar. :idea:
 
Sv: Min häst hatar mig!

Hur är du mot honom när du hanterar honom? När du rider, kräver du trav NU, eller låter du honom skritta halva ridhuset innan du segar igång honom? Jag tycler personligen att det är bättre med en pet i röven av ett spö en gång, än att behöva "tjata" för att få hästen att göra något. Men man får ju självklart göra som man vill. När du leder runt honom, ser du till att det händer något annat än långsam skritt framåt? Min häst var väldigt ointresserad av mig i början när hon kom, hon sprang hellre och skrek efter de andra hästarna. En sak jag gjorde för att hon skulle åtminstone märka att jag faktiskt var där var att ibland stanna helt random. Stanna eller springa eller vända rakt över. Ibland stannade jag flera gånger på raken och till slut lärde hon sig att också hålla koll på vad jag gjorde.
Det låter för mig som du måste göra dig mer intressant för honom. Vissa hästar är ju sävligare än andra, men en häst jag red ett tag var typen att hände det inte något hela tiden så stannade hon och vägrade gå. Hon tyckte det var astråkigt att gå på volt och ibland byta. Hon ville ha action, små volter, stora volter, byta varv, öka steget, korta steget. Det gick inte att bara åka runt, man var tvungen att aktivera henne varenda sekund.

Det Fashionistan säger är också bra ideér, jag spånar bara lite vidare :)
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst hatar mig!

Mycket möjligt, jag kämpar verkligen med att vara hans ledare. Han är en stark ledare och jag som person är ingen ledarperson. Så kombinationen är väl inte det bästa, om man ska vara ärlig. Han ifrågasätter mig hela tiden. Och han vill ta kommandot, men jag försöker verkligen vara en ledare. Men jag vet väl helt enkelt inte hur jag ska vara.

Har du någon förebild eller tränare som du är duktig? Prata med denna om hur den personen brukar göra med starka hästar!? (Någon som har erfarenhet, inte bara någon du tycker om)

Jag har inte kollat upp honom. Det verkar inte som att han har ont. han är ju pigg och glad, när han slipper mig typ .

Han kanske är trött i kroppen? En häst som är 5½ är ju fortfarande unghäst och lär sig!!


Har också funderat på det. Köpte hans nuvarande sadel i aug. Ska kolla upp det lite noggrannare hur den ligger, men känns inte som att det borde vara problemet. Men jag har också tänkt tanken så ska kolla upp det ordentligt.

Ja kolla upp både bett och träns, det får inte skava eller klämma!


Nej, det tror jag inte. Bild sen i våras.

Nej det är du verkligen inte!! Maffig häst btw! :d


Det är mkt möjligt det också. Han får hösilage som förmodligen skulle få ganska dåliga/låga värden vid analys (inte fått svar ännu). Men på lördag ska jag hämta hö till honom istället. Han får 1 kg Hippo Alfa /dag.

Den punkten är riktigt riktigt viktig!! Bra att du tar tag i det!

Det gör han definitivt! För tillfället står han i vatten och lera när han är ute i hagen. Vilket inte blir många timmar vid detta vädret. Han går själv, har bara kompisar som han kan leka med över staketet. Finns inte utrymme (hagar som är tillräckligt stora) för att släppa ihop honom med någon annan vallack. Och ärligt talat så kan jag inte komma på något annat stall att ha honom i

Men då får du se till att variera det för honom! Gör boxen rolig med leksaker och se till att rida mycket varierat! Är du säker på att ingen vill att hästarna ska gå tillsammans? Hör dig för!!
 
Sv: Min häst hatar mig!

Du skriver att han lever i en tråkig miljö och har få små hagar för att kunna släppa ihop dem, men då undrar jag.. kan man inte ta bort "delningen" på hagarna? så att det blir en större hage istället för två små? då kanske dem skulle kunna vara 2-3 individer i en hage istället för att vara ensamma. Varför blir det inte "många timmar i detta väder?". Hästar har mycket lägre "trivsdel temperatur" än vad vi har. Våran ligger på ca 20+ grader, medan hästar (i vinterpäls) mår bäst i +5 till -10 grader (beroende på hur tjock pälsen är)

Annars var min första tanke att hästen kanske behöver en vila? hur mycket har han fått vila sen han blev inriden? Vila är väldigt viktigt, speciellt för unghästar! -vilket många glömmer.. nu när det ändå är såhär kallt och oinspirerande väder och dessutom börjar dra ihop sig till jul och nyår så kanske det passar bra med en vila? Jag själv föredrar att sätta hästen på vila under vintern istället för sommaren -som många andra gör. Dels är jag stressad vid jul, vill träffa släkten, köpa julklappar osv. och dels för att när hästen blir på bete så går den lätt upp i vikt, vilket sliter på ex. benen, och gör risken för fång större, plus att jag älskar att rida på sommaren!
 
Sv: Min häst hatar mig!

Min spontana tanke var att han är ledare över dig.

Även om du försöker med huvudet att vara ledare, så är du inte det med magen. Du måste KÄNNA att du är ledare.

Det finns två sorters människor. Antingen är man en ledare naturligt, eller så är man en följare. Det finns inget där emellan.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Hur rider du och var rider du? Rider du alltid ensammen eller tillsammans med andra? Rider du ut? Varierar du din ridning och rider ut, tränar dressyr och hoppning? Hoppar du naturhinder med honom? Hur gammal är han och hur länge har du haft honom? Har du testat att tömköra istället för att longera?

De flesta hästar går bättre i skog och mark, blir piggare och tycker det är roligare, likaså att få ridas ut tillsammans med andra hästar och skutta över någon trädstam och galoppera längst stigar och skogsvägar.

Omväxling förnöjer, även för hästar. :idea:

Jag har bara ridit honom i 1 ½ vecka nu, för jag trillade av honom ute i skogen i slutet av september och bröt armen uppe i axeln. Har haft en tjej som hjälpt mig när jag inte kunnat. Hon har gjort allt möjligt med honom men hinner inte hjälpa mig längre. Men nu är jag tillräckligt stark och rörlig för att själv kunna rida. Men jag vågar faktiskt inte ut i skogen. Iom att jag har svårt att ta en stabil förhållning. Samma gäller det med hoppning. Men på de här dagarna på 1½ veckorna har jag longerat, löshoppat, släppt honom och ridit vanligt. Så försöker så gott jag kan. senaste 2 gångerna jag ridit har jag bara försökt latja med honom, men inte ens det lyckas jag med. Jag är oftast ensam i ridhuset.

Jag har haft honom sen sep 2008.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Du behöver en BRA tränare och en BRA ridkompis som kan hjälpa dig med självförtroendet!
Hästen känner att du är osäker och iom att han är så ung och behöver riktigt tydliga signaler blir han förmodligen också osäker och så blir det en ond cirkel!
 
Sv: Min häst hatar mig!

Jag ska se om jag kan få lite hjälp.
Och så ska jag pynta boxen lite oxå. Köpa en hink att ha i hagen, han älskar att leka med hinkar.

Funderar om jag ska låta honom vila. Men när det är sånt här slaskväder så känns det bättre att rida honom iom att jag har tillgång till ridhus. Eftersom hans hage står under vatten sådana här dagar och under vattnet är det bara lera. och nu när det regnar och regnar så sjunker det inte undan. Därför är han inte ute så länge, eftersom han bara står stilla i vattnet och skakar till slut. Då kan han lika gärna stå i sin box. Och då vill jag ju motionera honom på något sett.

Sen när vintern kommer, eller snön rättare sagt (om den kommer) så kan han vara ute längre igen och då kan jag tänka mig att vila honom.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Där har du det!! RIDHUS OCH KASSA HAGAR!

Tro det att hästen är ledsen, så ung dessutom! Han vill ut på äventyr! :laugh:
Se till att han får komma ut i skogen, om du inte vågar ännu själv så kanske någon kan rida med dig och hålla dig i grimskaft eller liknande? Eller om någon rider honon? Han behöver komma ut o busa ordentligt!!

Ett bra schema kanske kunde vara:

1. Ut i skogen
2. Löshoppa
3. Ut i skogen
4. Vila
5. Tömköras
6. Promenad/Ledarskapsträning
7. Vila

Då aktiveras han lika många dagar som han är gammal, det brukar vara ett bra koncept! :laugh:
 
Sv: Min häst hatar mig!

Jag kanner igen mig sjalv i vad du skriver har. Jag hade samma problem med min 5arig tuff valack. I mitt fall var det definitivt ledarskapet som saknades. Jag ar ocksa en san manniska som inte ar nagon naturlig ledare, och hasten tyckte inte jag var nagon att folja. Han testade mig hela tiden, och ville inte gora nagonting som jag forslog, bara pa principen. Pillade med allt, helt ouppmarksam. Det forsta som hjalpte mig var att borja med klicker traning- da tyckte hasten att jag var rolig i alla fall, och jag kunde borja fa genom det jag ville. Sen laste jag lite bocker, och fattade att jag inte var lika konsekvent som jag trodde, att jag helt enkelt behovde krava mera och snabbare. Jag behovde trappa upp "trycket" snabbare- om han inte travade nar jag bad om det, la jag till ljudkommando som "varning", om han fortfarande inte fattade, pa med spot, och ingen liten pet heller.. han skulle framat! Och den har principen gallde for all traning, konsekvent och inte 50 chanser att gora det du ber om, forutsatt att han vet vad du vill sa klart.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Du skriver att han lever i en tråkig miljö och har få små hagar för att kunna släppa ihop dem, men då undrar jag.. kan man inte ta bort "delningen" på hagarna? så att det blir en större hage istället för två små? då kanske dem skulle kunna vara 2-3 individer i en hage istället för att vara ensamma. Varför blir det inte "många timmar i detta väder?". Hästar har mycket lägre "trivsdel temperatur" än vad vi har. Våran ligger på ca 20+ grader, medan hästar (i vinterpäls) mår bäst i +5 till -10 grader (beroende på hur tjock pälsen är)

Annars var min första tanke att hästen kanske behöver en vila? hur mycket har han fått vila sen han blev inriden? Vila är väldigt viktigt, speciellt för unghästar! -vilket många glömmer.. nu när det ändå är såhär kallt och oinspirerande väder och dessutom börjar dra ihop sig till jul och nyår så kanske det passar bra med en vila? Jag själv föredrar att sätta hästen på vila under vintern istället för sommaren -som många andra gör. Dels är jag stressad vid jul, vill träffa släkten, köpa julklappar osv. och dels för att när hästen blir på bete så går den lätt upp i vikt, vilket sliter på ex. benen, och gör risken för fång större, plus att jag älskar att rida på sommaren!

Har svarat lite på detta tidigare.
Jag personligen vill ha min häst ute så länge som möjligt, även om det blivit mörkt. (när det börjar bli mörkt = dags att gå in, så är det i stallet där min häst står idag) Även om det regnar och snöar, så klarar de det.
Men, när hästen står i lera och vatten hela dagen, äter sin lunch i vatten. Han rör sig inte för han gillar inte all lera. Han undviker att kissa. Då är det inte roligt att släppa ut honom. De flesta hagar är dåliga, men hans är värst. Stället har varit ridskola i många år, långt innan jag föddes. De tre små hagarna är så små att det fortfarande är för litet att släppa ihop även om det var en hage istället för 3.

Han vilade ganska många veckor under sommaren. 6-8 veckor kanske men inte sammanhängande.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Om jag nu skall vara lite hård så får jag nog lov att säga att du verkligen borde byta stall!
Det är INTE rätt mot en häst att ha det som din har det!
 
Sv: Min häst hatar mig!

För det första, du är inte hopplös, värdelös eller hjälplös. Långt ifrån. Och även om du känner dig så så måste du intala dig att du inte är det!!! Din sinnesstämning smittar av sig på hästen.

Om du är skapligt säker på att han inte har ont någonstans vid ridning så tycker jag att du skall göra precis det motsatta mot att ställa av honom. Rid så gott som varenda dag. Försök göra så omväxlande övningar som möjligt men jobba på att aktiverat HUVUDET på hästen. Skritta inte på fyrkanten - skritta en meter innanför spåret och be honom göra halt på vissa ställen som bara du vet (och byt ställen så fort han börjar lära sig var du kommer att be om halt) och gör små volter då och då etc.

Jobba med tempoväxlingar och liknande.

Träna kring banor du byggt av koner eller något annat lämpligt.

Trava bommar.

Kämpa på och försök bara att hitta olika övningar hela tiden. Jag tror att din häst behöver lite mental stimulans!

Ta med honom på promenader ute och tillåt honom inte att ta kommandot. Ha med ett spö som du markerar med hur långt fram du tillåter honom att gå om han vill gå förbi dig. Vik av från vägen/stigen lite då och då och traska i terrängen. Variera!

Testa ett tag och se om det släpper. Gör det inte det så är det ju svårare men jag tror att han är lite trött av understimulans och dessutom kanske har tappat känslan för att jobb är jobb liksom.

Hur fungerade ni innan din olycka?
Gjorde du illa dig vid avramling? Från honom?
Är du rädd för honom i dag?
Hur mår du? Din häst spegar dig i viss mån, är du håglös så inspirerar du inte honom heller.

Förresten var ni skitsnygga tillsammans och jag hoppas verkligen att du och din häst hittar tillbaks till gläjden i tvåsamhet :love:

Och om det är möjligt, undersök om det finns något annat stall. Miljön låter inte så där stimulerande direkt.
 
Sv: Min häst hatar mig!

Hitta en kompis att rida ut med. Min pålle tycker att det är roligare, och han blir alltid glad när han märker att vi ska möta upp med min kompis. Hennes häst blir likadan. Dom märker att man har ett annat mål än vanligtvis.

Att racea lite mot en annan kan ju också vara peppande :D
 
Sv: Min häst hatar mig!

Om jag nu skall vara lite hård så får jag nog lov att säga att du verkligen borde byta stall!
Det är INTE rätt mot en häst att ha det som din har det!

Usch, jag vet :cry::cry:. Men ärligt talat vet jag verkligen inte vart jag kan ha honom :confused:!

Min största önska är typ att köpa en egen gård, ha en stoor hage som man inte ser slutet på. och kompisar till min häst! Vilken lycka!! Men det känns väldigt overkligt, tyvärr...:cry:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 314
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 842
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 473
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp