Bukefalos 28 år!

min häst ser arg ut!

M

mi_grandin

Va nere på ängen idag övade lite "ledarskap". Hade honom i lång lina och han fick följa efter, backa och stanna när jag gjorde de. Tycker det gick ganska bra, om det var enligt alla konstens regler har jag ingen aning om men jag fick de svar jag ville ha.

Det jag blev förvånad över va att i slutet så gick han efter mig med bakåtstrukna öron! Inte superarg men dom va inte bara vända bakåt för att det blåser..
När jag kom fram till honom för att berömma va öronen framåt å han glad
Varför??
 
Sv: min häst ser arg ut!

Alla hästar gör så. Det är bara deras natur...
Om du såg Jean Francois Pignon på Globen horse show år 07, han som gjorde frihetsdressyr med sina hästar, alla hans hästar va oxå "sura", men tog fram öronen när dom fick beröm.
Jag tror att dom gör så för att dom koncentrerar sig. Om man kollar på lekande hästar i hagen så har dom oxå öronen bakåt när dom leker.
 
Sv: min häst ser arg ut!

När hästar går på rad; vilket man ju kan säga eftersom du var "ledarhäst" och gick först, så har den bakre hästen ansvaret för att kolla efter faror bakåt. Därför har de ofta öronen bakåt och kan uppfattas som sura.
 
Sv: min häst ser arg ut!

Den försökte nog leka lite ledarskap med dig dvs "valla dig" framför sig

Unghästar kan testa så - sedan när det inte funkar så kommer öronen fram

Sedan så kan hästar göra så om de känner sig osäkra om man är för dominant. De kanske inte känner sig bekväma med situationen, och säger - "sluta härja nu"
 
Senast ändrad:
Sv: min häst ser arg ut!

Det finns en hel del orsaker till detta beteende och vilket som är svaret på just din häst kan ingen avgöra utan att ha sett er tillsammans och det beteendet på hästen.

Det Kan bero på att hästen blir "förolämpad" ur den synvinkeln att den helt enkelt känenr att du inte ännu är berättigad till att begära allt du gör, även om den accepterar det, och att den markerar det genom att lägga bak öronen. Just att den tar fram dom igen när du kommer fram betyder att den inte är "sur".

Ledarskap förtjänar man och får av hästen, det är inget man kan ta. Det tar även väldigt lång tid att förtjäna sig det ledarskapet, och även om hästen snällt gör allt människan frågar om, betyder det inte att den ser människan som Ledare.
Man kan ha dess respekt som högre i rang, eller som någon som är rolig att leka med, men det är inte samma sak som ledarskap.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 908
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp