Bukefalos 28 år!

Min Häst vägrar trava i paddocken

H

hastebast

Hej !
Min Häst vägrar trava i paddocken , han är en liten storhäst på 5 år .
Han kan trava ute på paddocken och han har haft sommarvila litfältet , men ikke så nikke i paddocken , jag tränar inte såå mke ie så har mest ridit ut , men nu så tänkte jag sätta gång honom igen för vi ska på ridläger om 2 veckor.. men som sagt så travar inte i paddocken .. Han känns även lite kanske möjligtvis öm i ryggen .. men inget säkert .. hur ska jag göra ? Ge mig tips !!!! :confused:

Tål konstruktiv kretik ..:bow:
 
Sv: Min Häst vägrar trava i paddocken

Först; kolla upp ryggen. Begär inget av hästen om du inte är 110% sker på att den är frisk.

Sen: Vad gör han när du ber om trav? Hur ber du om trav? Etc.
 
Sv: Min Häst vägrar trava i paddocken

Ta ut en veterinär för att kolla igenom honom. Det är inte helt ovanligt att hästar som har ont rör sig mer när man rider ut just för att de tycker det är kul och springer även om de har ont, men när man hamnar i paddocken där det kanske inte är lika kul att springa tar smärtan över igen och de blir motvilliga.
 
Sv: Min Häst vägrar trava i paddocken

säger som de andra, kolla ryggen, kolla sadeln, kolla tänderna, kolla allt! Om det nu inte skulle vara något fel på honom jävlas han väl bara, spö på rumpan och ge inte upp!
 
Sv: Min Häst vägrar trava i paddocken

Ja han skrittar , men när jag ber om trav så går han bara i en ökad skritt...:(
 
Sv: Min Häst vägrar trava i paddocken

Ska ut till stallet imorgon , är det samma igen så kallar jag ut veterinären .. :(

Tack för alla tips ! kom gärna med förslag vad man ska göra om han har nått i ryggen ?
 
Sv: Min Häst vägrar trava i paddocken

massör, kiropraktor, akupunktur! Gäller att testa sig fram, alla hästar funkar bäst på olika behandlingar! och det är ju oftast från sadeln som de får problem med ryggen! Men behöver ju inte vara ryggen, kan lika väl vara tänderna :) Fråga veterinären!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 470
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 897
Senast: Happimess
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp