min häst har ett hål i ryggen..

Nominous

Trådstartare
vette tusan hur jag ska förklara detta.
min nya häst som jag bara haft i 2 månader har haft en låsning i SI leden tidigare innan han kom till mig.
precis innan virveln på länden buktar som ryggraden (inte musklerna) upp lite i ca en dm. sen en bit efter det så blir det som ett hål. som att en kota är mycket lägre. :crazy: svårt att förklara.. det har inte känts innan direkt så jag har tänkt på det. har lagt mycket tid på massage över länd och korsrygg då han haft låsningen där och varit lite öm och stel i musklerna. inte ont så utan lite kantig mest bara.

men nu när jag masserat lös de mesta och han börjar bli riktigt slapp och fin i musklerna så känns det helt plötsligt som ett hål! alltså i ryggraden, inte i musklerna. om man följer ryggraden med fingrarna som är stenhård hela vägen så åker fingrarna ner i en försjunkning på typ 3-4 cm mitt på länden i ryggraden. han har inte ont. reagerar inte.

den överta linjen visar hur ryggen ser ut på en vanligt häst, och den under hur ryggen känns på min. som om en kota sitter lägre ner eller om ett tornutskott är borta. jag vett tusan vad.

31050111.jpg

ska på återbesök från en operation på torsdag så jag ska be vet kolla extra noga där. men tänkte om ni har nån aning om vad de kan vara??

Sv: min häst har ett hål i ryggen..

min ponny har också det :(:(:( har dock inte kollat upp det då han hade det vid köpet också för 10år sedan och inte haft ngt men av det.
(berätta vad vet sa om det!!!! väntar otåligt!)

det ska jag absolut göra!
hoppas det inte är nåt ''farligt'' bara.

Hade hand om en travare som hade sådan rygg. Det som hjälpte var att stretcha ryggen efter varje pass, rida i mycket kuperad terräng, aldrig låta hästen ligga på bettet, försöka ta "ett steg i taget" vid klättring och trav samt mycket galopp i alla farter och terränger... Enbart travträning förvärrade och gjorde hästen ännu mer s-formad på ryggen (om du förstår vad jag menar) men det är ju inte så konstigt. När jag bara galopptränade så blev det bättre och bättre. Hästen ville gärna stödja på bettet så att den slapp använda bakdelen = ond cirkel + behövde stretcha halsen mycket också.

Hästen hade inte ont av det bara man visste hur den skulle göra och det var inget fel på själva ryggraden = ingen gammal skada eller så.

Som du beskriver att det buktar upp lite en bit just där kan det göra på en del hästar, tex såg det ut så på min gamla valack innan han musklade sej, för då syntes det inte och jag glömde helt bort det. Om det blev som ett "hål" efter minns jag inte faktiskt.
Min hade i alla aldrig nånsin några ryggproblem och f ö syntes det som sagt aldrig mera sen han byggt muskler i överlinjen. Be nån veterinär titta bara, för att se om något verkar onormalt.

Hade hand om en travare som hade sådan rygg. Det som hjälpte var att stretcha ryggen efter varje pass, rida i mycket kuperad terräng, aldrig låta hästen ligga på bettet, försöka ta "ett steg i taget" vid klättring och trav samt mycket galopp i alla farter och terränger... Enbart travträning förvärrade och gjorde hästen ännu mer s-formad på ryggen (om du förstår vad jag menar) men det är ju inte så konstigt. När jag bara galopptränade så blev det bättre och bättre. Hästen ville gärna stödja på bettet så att den slapp använda bakdelen = ond cirkel + behövde stretcha halsen mycket också.

Hästen hade inte ont av det bara man visste hur den skulle göra och det var inget fel på själva ryggraden = ingen gammal skada eller så.

okej. men han har inte ont och har inget problem med att inte vilja jobba med rumpan eller bli tung på bettet. fast nu skrittar vi bara så det kan ju bli annat om man skulle rida på vanligt. masserar gör jag redan och brukar stretcha lite. men han skrittas bara för tillfället men i mycket kuperad terräng.

Som du beskriver att det buktar upp lite en bit just där kan det göra på en del hästar, tex såg det ut så på min gamla valack innan han musklade sej, för då syntes det inte och jag glömde helt bort det. Om det blev som ett "hål" efter minns jag inte faktiskt.
Min hade i alla aldrig nånsin några ryggproblem och f ö syntes det som sagt aldrig mera sen han byggt muskler i överlinjen. Be nån veterinär titta bara, för att se om något verkar onormalt.

jo han är fortf väldigt omusklad på överlinjen. har stått mellan feb och maj och har opererats i början av maj och skrittas nu. så det kan nog mycket väl vara så att utbuktningen syns för att han är omusklad, men undra vad ''hålet'' är? blir spännande på torsdag och jag hoppas vetten har svar :)

bli lite rädd att det kan ha med låsningen att göra? kan en låsning påverka ryggen på detta sätt?

min ponny är totalt omusklad nu(28år + gammal host ponny :/) så det kan vara därför jag inte lagt märke till det innan. då vi fick honom så tänkte jag inte på vad det var för ngt, och då det försvann i och med lite mer muskler över baken så glömde jag bort att gropen fanns där efter ett tag.

men om seteching är bra för gropen i ryggen, vad finns det för övningar som jag kan göra med min gubbe? (han blir lite stel i kallare väder ibland :()

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 584
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 191
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈