Bukefalos 28 år!

MIN hund är MIN hund! ....eller?

Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Låter besvärligt att komma tillrätta med eftertsom ni bor på samma gård samt att svärföräldrarna brukar gå långprommenader med hunden. Troligtvis känner de sig delaktiga i uppfostran av hunden eftersom de brukar gå långpromenader och eftersom ni bor på samma gård så är det naturligt för svärfar att hämta hunden om han kommer hem tidigare. Alternativtet är att du själv går långpromenderna med hunden så att svärföräldrna blir mindre delaktiga och dessutom slipper du då få en ouppfostrad hund. De olater som hunden lär sig av svärföräldrna kommer du inte att kunna träna bort så länge som de får vara delaktiga i hundens uppfostran.

Att dela gård med svärföräldrarna innebär naturligtvis både glädje och irritation så jag förstår om du har det jobbigt. Själv skulle jag aldrig klara av det trots att mina svärföräldra är både trevliga och vettiga.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Få se om jag kan bena ut det här.

-Ni bor i ett rum i dina svärföräldrars hus, alltså ser hunden hela familjen som sin flock.
-Det är OK att svärmor hämtar hunden men inte din svärfar, eller har det bara med tiderna att göra, eller när det passar dig för att du blivit försenad?
-Det är OK att de går långpromenader med hunden, men inte att de matar den från bordet, det sistnämnda torde inte vara något problem om du är med vid bordet, bara att lägga hunden o lära den att det är TABU att ta emot mat från bordet.
-Du förhindrar aktivt att de kan kalla in hunden, hur skall de då göra när de med din tillåtelse, hämtar hunden eller är ute med den på långpromenad?

Har jag missuppfattat något?
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

- Ja för tillfället gör vi det. Dock bara någon vecka eller två till!! :banana::bump:
- Jo båda får hämta hunden OM de slutar flera timmar tidigare än mig, aldrig annars! Pappan slutar ungefär samtidigt som mig jämt, men mamman slutar mitt på dagen 1-2 dagar i veckan. Samma gäller väl om någon skulle hända mig så jag blir riktigt sen, fast jag ser helst att sambon hämtar hunden.
- De lockar honom till bordet och matar honom. Jag äter inte med dem nu eftersom jag äter på jobbet. Men jag får väl stänga in honom i rummet sålänge eller något... fast nu flyttar vi ju snart till vårt hus.
- De får ALDRIG ALDRIG ha honom lös, trots det har de honom lös av någon anledning ibland. Men har sagt till dem om detta. De får självklart kalla in honom om det skulle krävas, men de förstår ju inte hur de ska göra detta.

Jag vågar inte tjata på dem, de kanske blir griniga eller något.
Men nu flyttar vi snart iaf, ska bli SÅ skönt!
 
Senast ändrad:
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Jag kämpar vidare och börjar ta över min hund igen bit för bit, men än är inte huset klart att flytta in i. *suckar*

Ville ta in min hund förut men det "fick jag inte" verkade det som..
Nähä? :crazy:
Skam på mig som är för mesig för att säga ifrån.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Jag tror att dina svärföräldrar ser hunden som familjens hund men att det kanske är du som har det största intresset.
Om jag har rätt i mina tankegångar så är det inte konstigt att svärfar tar med hunden hem utan han skulle nog snarare tycka att det vore konstigt om han inte tog med honom hem, typ som att ta in posten till sig och frugan men låta eran vara kvar i brevlådan.

Jag tror att han ser er alla som en familj, inte att det är du och din sambo som bildar en familj och han och frugan som bildar en familj utan hans familj består av dej, din sambo, frun och han själv eftersom ni bor i samma hus.

Du kan bara hoppas att han förstår skillnaden när ni flyttar in i ert egna hus och jag håller verkligen tummarna för er.
Jag hade mått illa i din sits, jag har 5 km till svärmor och det är absolut nära nog även om jag tycker bra om henne.
Jag skulle inte vilja ha bara några meter emellan våra hus:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Monimaker
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp