Bukefalos 28 år!

MIN hund är MIN hund! ....eller?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag blir så trött på svärföräldrarna ibland.
Jag tycker jättemycket om dem men de verkar inte förstå vissa saker (trots att jag sagt till snällt!)

Jag bor ju på deras gård, fast med min sambo och jag har dagtid hunden ett par hundra meter bort på hunddagis. Min vovve vill ha rutiner för att vara lugn där och jag vill hämta honom själv varje dag, runt kl 5. (Jag tror iaf det är bra för honom att ha den rutinen).

Men ändå har svärfar vart där och hämtat honom ibland för att han är hemma lite tidigare. Jag har sagt till och det verkade som de förstått.

Men idag så ringer sambon och säger att svärfar vart och hämtat hunden. :mad:
Han skulle tydligen dit och prata med en av hunddagis ägarna ang vägföreningen och gick då in och hälsade på xerox (det får han INTE, tänk er hur tokig xerox blir då!) som blev gladgalen och tog sen med honom hem, utan att ens fråga.

Det är inte ok.
Vissa kanske tycker att jag överreagerar men jag känner att det är min hund och jag vill att han ska kunna slappna av på hunddagis.


Jag är väldigt tacksam över att de vill ta långpromenader med honom på kvällen, trots att han blivit riktigt ouppfostrad sedan det började, men det är ändå min hund..

Jag har iaf sagt till svärfar igen att jag vill hämta honom själv osv.. vi får se om det sitter.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Varför inte säga till de på hunddagiset att de INTE får låta någon annan än dig och din sambo hämta hunden?
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

oj va jobbigt att hunden blir så stressad av det, vad kan det ligga för något bakom hans hyperaktivitet och oro?

innan det är löst bör din svärfar acceptera rutinen du lärt hunden att vara tillfreds med och undvika att hälsa på hunden och hämta den tidigare..

vad är det för hund du har?
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Han är inte så van vid att vara borta.
Han är inte så orolig av sig och inte hyperaktiv, men han blir tokglad när han ser någon han känner, som mig, sambon, svärföräldrarna eller mina föräldrar.
På dagiset äter han dåligt, fast det har börjat bli bättre nu!

Rec_Chili: Vi har fått 2 nycklar, man hämtar och lämnar hunden när man vill.
Hängde en här till nödsituationer..
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Han är inte så van vid att vara borta.
Han är inte så orolig av sig och inte hyperaktiv, men han blir tokglad när han ser någon han känner, som mig, sambon, svärföräldrarna eller mina föräldrar.
På dagiset äter han dåligt, fast det har börjat bli bättre nu!

Rec_Chili: Vi har fått 2 nycklar, man hämtar och lämnar hunden när man vill.
Hängde en här till nödsituationer..

:eek: min första tanke var, har de olika nycklar till alla hundar eller kan man komma över en nyckel och sno allihop? :eek:
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Alla som har hund där har 2 nycklar var till byggnaden med hundar.
Ägarna är alltid där såklart, men de har inga fasta tider för hämtning/lämning.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Alla som har hund där har 2 nycklar var till byggnaden med hundar.
Ägarna är alltid där såklart, men de har inga fasta tider för hämtning/lämning.


Men de måste väl ha koll så rätt matte/husse hämtar rätt hund?
Låter de folk bara gå rakt in i dagiset?
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Men de måste väl ha koll så rätt matte/husse hämtar rätt hund?
Låter de folk bara gå rakt in i dagiset?

Mjae, vem som helst kan ju inte komma, dels har man ju nyckel.
Men de antar väl att det är ok att de hämtar, de vet mycket väl vilka det är och att jag bor hos dem med deras son så att säga.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Förr hade jag säkert reagerat som du. Då var jag så himla noga med regler mm.
I dag hade jag kanske tänkt annorlunda, att vad skönt att nån hämtade så min hund slapp vara där så länge.
Men då ska det kännas ok och jag ska veta att de tar hand om hunden och inte låter den göra saker som jag inte tillåter mm.

Men känns det inte ok för dig, så är det så du känner och du ska kunna säga att du vill hämta hunden själv.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Hemma hos er? Går han bara in hos er?
Nej vi bor i sambons rum just nu, vårt hus är snart färdigrenoverat för inflyttning. Så nyckeln hänger här hos föräldrarna men det är till nödfall, om jag blir fast i kö hela kvällen tex osv.

Förr hade jag säkert reagerat som du. Då var jag så himla noga med regler mm.
I dag hade jag kanske tänkt annorlunda, att vad skönt att nån hämtade så min hund slapp vara där så länge.
Men då ska det kännas ok och jag ska veta att de tar hand om hunden och inte låter den göra saker som jag inte tillåter mm.

Men känns det inte ok för dig, så är det så du känner och du ska kunna säga att du vill hämta hunden själv.
Jag tycker inte det är skönt.. jag ser framåt emot att hämta min hund efter skolan :love: ta en promenad.

Jag har sagt det, får hoppas de förstår det nu iaf.
Jag vågar inte bli arg, svärfar kan bli väldigt barnslig då..
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

jag har jättesvårt att förstå problemet.

Blir din hund konstig eller mår dålig av att vara med svärfar - i så fall är det ju inte okej.
Annars fattar jag inte grejen. Jag hade tyckt det var utmärkt om hunden slapp vara på dagiset fler timmar än nödvändigt.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Bor ni i samma hus, som en enda familj, eller i separata lägenheter på gården...? Jag har bott med mina svärföräldrar under ett antal år, och det ... eh, gör jag inte om... Hur snälla och rara dom än kan vara. Jag hoppas du snart kan få ett eget liv med din sambo och din hund, detta är som uppgjort för kollisioner på alla tänkbara plan.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

jag har jättesvårt att förstå problemet.

Blir din hund konstig eller mår dålig av att vara med svärfar - i så fall är det ju inte okej.
Annars fattar jag inte grejen. Jag hade tyckt det var utmärkt om hunden slapp vara på dagiset fler timmar än nödvändigt.
Det handlar inte om några timmar, utan om kanske en halvtimma, och som idag, samtidigt som jag kommer hem! Det känns väldigt onödigt. Däremot slutar svärmor ibland mitt på dagen och kan då få hämta honom om hon vill, då det handlar om 4-5 timmars skillnad.

Han mår inte dåligt av att umgås med dem men de vet inte alls hur man gör, jag har försökt säga till..

Bor ni i samma hus, som en enda familj, eller i separata lägenheter på gården...? Jag har bott med mina svärföräldrar under ett antal år, och det ... eh, gör jag inte om... Hur snälla och rara dom än kan vara. Jag hoppas du snart kan få ett eget liv med din sambo och din hund, detta är som uppgjort för kollisioner på alla tänkbara plan.
Ja just nu bor vi i sambons rum i deras hus.
MEN huset vi ska bo i ligger 30 meter bort.... :crazy: Jag börjar få ångest om det verkligen kommer att funka. De är så nyfikna på ALLT vi gör/köper osv osv.. Man orkar liksom inte.
Men sambon säger att det kommer inte vara så när vi bor där.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Deja Vu säger jag... Bind dig inte vid en lösning som inte känns helt okej för dig! Detta är ditt liv också! Har sambon kanske svårt att släppa taget om föräldrarna? Menar inget elakt, men det är ofta så med män, fakatiskt, att dom tycker det är så skönt att ha morsan och farsan nära inpå. Dom ser inte alltid sambons vinkling... Jag skulle - INTE! Inte en gång till! Lycka till!!!
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Inte helt omöjligt att det är så!
Samtidigt har ju gården gått i flera generationer.. så förstår honom också.

Men har har sagt att OM det inte funkar så får vi väl flytta någon annanstans. :)
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Gäller de en halvtimme så kan jag förstå att då vill du hämta hunden själv.. Vi är nog alla lite ego när de kommer till våra älskade djur. :laugh:
Men de kan väl inte skada hunden om den får komma "hem" några timmar tidigare.
Tänk om du kom hem tidigt en dag skulle du då vänta tills kl blev fem för att kunna hämta hunden, de måste ju gå att ha en flexibel hund också.

Fast du känner ju din hund bäst själv, men jag skulle nog inte haka upp mej så mkt på att avhämtningstiden måste vara densamma varje dag.

Sen tycker jag att du kan sätta upp regler för vad man får o inte får göra med din hund o visa hur.. Så om dina svärföräldrar fortsätter hämta hunden så vet dom iaf vad som gäller.
O följs inte de skulle jag sätta tvärstopp för jag skulle inte vilja att nånting blev fel, lr att hunden får en dålig vana.
Har själv varit med om de.. :grin:
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Ah, om det bara handlar om en kort stund så förstår jag att det inte är någon vits !

Vad är det de gör som är så tokigt ? Du kan ju försöka att förklara för dem om de gör fel saker med hunden och vilka konsekvenser det har för själva hunden.
 
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Tex när de ska kalla på honom så står de bara och ropar, och ropar, och ropar och ropar! Han har lärt sig att han inte behöver komma då.

Jag själv ropar och han kommer direkt, annars går jag och tar honom och det har funkat bra.

De låter honom göra som han vill och matar honom från bordet HELA tiden, något jag vart tydlig med att aldrig göra.

Dessutom är det ju min hund, jag vill hämta honom själv.
Bara för att de bor nära betyder det inte att de har rätt att göra som de vill med honom.
 
Senast ändrad:
Sv: MIN hund är MIN hund! ....eller?

Jag tycker det är respektlöst till tusen av dem, fast förmodligen inte avsiktligt och medvetet. Du får försöka lägga fram din åsikt på ett diplomatiskt och smart sätt, för man vill ju inte stöta sig med svärföräldrarna ...
Det är som om det vore ditt barn - då är dina regler de som gäller och det ska dom respektera.
Men jag misstänker att det är väl ment och allmänt tanklöst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 780
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 674
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp