Min hund biter mig när vi möter främmande hund på promenad

Bukefalos 30 år!

BoKEJ

Trådstartare
Finns det någon som har tips på hur jag kan få henne att nonchalera mötande hundar.
När hon går lös på promenad nonchalerar hon vilt, som hjort och rådjur. Men med jaktvästen på så är hon en bra jakthund.

När hon möter hundar då hon är lös, utan koppel, så har alla möten gått bra.
Idag bet hon mig i benet när vi mötte en främmad hund i koppel. Vi kom på varsin sida av vägen och jag tog ut ytterligare avstånd in på en uppfart till en villa. Jag försökte att inte hålla för hårt i kopplet, vi "gick fot" och jag var placerad mellan henne, en tik på 8 år, och de vi mötte.

Det brukar gå bra om vi går ifatt en främmande hund men inte då vi möter.

Någon som har ett eller flera tips på hur jag ska göra för att slippa bli biten av min egen hund (slovensk copov).

1000011341.webp

Det låter som omriktat beteende. SKK beskriver detta så här;
"Omriktat beteende – ett beteende som startar men som sedan, på grund av inre konflikt, riktas om. En hund som visar aggression mot en mötande hund på
promenaden men hindras från att göra utfall, kan rikta sin aggressivitet mot personen som håller i kopplet."

Omriktat beteende kan även enligt mig skapas/orsakas av stress, rädsla och frustration. En slags överslagshandling.

Kan vara så att när din hund är löss så känner den sig inte lås (såsom när den är kopplad) och därmed känner att den kan, om behov finns, ta sig från den mötande hunden.
Dock såklart svårt att uttala sig om din hund utan att veta mer bakgrund.

Hur du kan komma tillrätta med det beror till vias del på vad som orsaker beteender, dvs är det rädsla, aggressivt, eller frustration att din hund vill hälsa men inte riktigt kan hantera det.

Som första steg skulle jag dock öka avståndet vid hundmöten. Jag vet att du skrev att du tog ut avståndet men jag skulle säga att din hund synes behöva mer avstånd.

Skvallerträning kan även vara ett metod för hunden att hantera hundmöten.

För en del hundar passar det att de får en uppgift vid hundmöten, tex hålla i en kamplek där du ev håller i andra änden. Hunden kan då ta ut känslorna på leksaken.

Finns det någon som har tips på hur jag kan få henne att nonchalera mötande hundar.
När hon går lös på promenad nonchalerar hon vilt, som hjort och rådjur. Men med jaktvästen på så är hon en bra jakthund.

När hon möter hundar då hon är lös, utan koppel, så har alla möten gått bra.
Idag bet hon mig i benet när vi mötte en främmad hund i koppel. Vi kom på varsin sida av vägen och jag tog ut ytterligare avstånd in på en uppfart till en villa. Jag försökte att inte hålla för hårt i kopplet, vi "gick fot" och jag var placerad mellan henne, en tik på 8 år, och de vi mötte.

Det brukar gå bra om vi går ifatt en främmande hund men inte då vi möter.

Någon som har ett eller flera tips på hur jag ska göra för att slippa bli biten av min egen hund (slovensk copov).

Visa bifogad fil 186081
Prova ge henne en kampleksak hon älskar (kanske en med äkta päls eftersom hon är jakthund) när ni ser en annan hund och se om hon vill kampa ut sin frustration istället. Fungerar på vissa men inte alla, förutsättningen är att hunden bryr sig om leksaken. Boll med eller utan pip i munnen kan också fungera. Och fortsätt med att ta ut rejäla avstånd.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka