Min hund bits!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare xAmberx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 928
X

xAmberx

Hej, jag har en omplacerings hund som är ca 4år. Vi har haft honom i 2 år. Vi fick veta att han hade haft det jätte svårt och blivit slagen av tidigare ägare och han hade inte varit rumsren. Sen när vi väl hade kommit hem så hade han legat i mitt knä påvägen hem från det stället vi hämtade honom. Och då så "vaktade" han mig. Ifall jag t.ex gick ut kunde ingen annan gå ut förrens jag kom hem för då vaktade han dörren. Nu har han vaktat alla i familjen förutom min lillebror. Just nu vaktar han min pappa vilket han har gjort det senaste året och kommer antagligen fortsätta med det om vi inte gör ngt nu!
Man kan t.ex inte gå nära honom om han är vid en dörr om pappa har gått ut då biter han en. Man kan inte komma till honom i sängen för då biter han. Men vi kom på ett sätt att ändra det. I våran källare har vi ett "varmt" rum där vi bäddad upp och fixat så där sover han nu. Men detta är jätte jobbigt att han ständigt vaktar pappa och man kan inte gå ut med honom när pappa är med heller. Men ifall pappa inte är hemma är han världens underbaraste!

HJÄLP! vad ska vi göra?!
Han har bitit alla i våran familj och vi vill försöka att göra ngt innan han biter ngn allvarligt ! Vi funderar på att ta bort honom.. men det är så himla svårt beslut!

TACKSAM FÖR SNABBAST SVAR!

Sv: Min hund bits!

Skaffa hjälp från någon som kan arbeta med er tillsammans med hunden!
Problemet är för komplicerat och pågått alldeles för länge för att lite tips på ett forum ska fungera.

Jo, jag vet. Men vi gör allt som skulle kunna hjälpa + att vi har hittat en tjej som kanske ska hjälpa oss

Du får ursäkta men en sån hund hade nog mått bättre om den fått sluta sina dagar, inte omplaceras. Har hunden haft det liv du beskriver och mår så dåligt att den ständigt vaktar och biter i ren ångest då är det inte någon god gärning eller särskilt snällt att hålla den vid liv.

Dags att omplacera pappa? :idea::D

Skämt o sidor...
Innan ni tar ett beslut som ni inte kan ta tillbaka (avlivning) så tycker jag att ni ska kontakta en tränare eller utbildad hundpsykolog, IMMI har jag goda erfarenheter av.

Jättebra att ni har hittat någon som kanske kan hjälpa :)

Vad är det för ras/raser i honom?

Hoppas verkligen att ni får ordning på problemet!

Ja, men det har faktiskt gått lite bättre nu, fast han är fortfarande lite "störd".
Det är en tax och det känns förlåt men det känns JÄVLIGT konstigt att en så liten korv kan styra ens liv :O :D

Känner en jätteduktig tjej som jobbar med sånt här, tänkte att jag kunde tipsa dig om henne, men bor du inte närheten av henne är det ju inte aktuellt!!
Därav frågan vart du bor;)

Låter precis som våran Douglas som vi hade förut, han vaktade vår mamma och i viss mån pappa mot allt och alla, ffa mot syster...en jätteknepig hund. Man fick sig ett och ett annat bett!

Det jag kan rekommendera att ni gör, och nu faller huvudansvaret på din pappa-är att ni är extremt konsekventa med reglerna i huset.
Eftersom att det är pappsen som är vaktad, måste han vara mån om att varenda gång hunden tenderar att morra/spänner upp sig, ja rentav är minsta hotfull ska din pappa bestämt be hunden att lämna honom och lägga sig på en viss plats. Lägg tex en filt i ett hörn av rummet och be hunden att "gå och lägga sig" genom att din pappa visar hunden dit och kommenderar att den lägger sig. Jag tror att ni måste komma åt honom genom att göra saker på ren lydnad! Ledarskapet kommer komma lite mer automatiskt då..

Har din pappa gått ut och hunden vaktar dörren-säg åt honom att gå och lägga sig på sin plats. Det behöver inte vara argt eller bestämt, det kan likväl vara att du bara visar honom dit och ber honom stanna (och han ska stanna).
Gör det så fort han visar ett oönskat beteende. Summan av kardemumman är att "han får inte vara med". Jag menar inte att ni ska frysa ut honom..men han ska ligga i sitt hörn och ha "tråkigt". Han får aldrig tjäna på att bete sig illa.

Varenda människa som jag rådfrågade när vi hade Douglas bad oss endera avliva hunden eller ge honom stryk, sistnämnda provades vilket bara fick hunden men framförallt oss att må ännu sämre. På slutet tog jag saker och ting i ena händer och gjorde som ovanstående, bad honom att "dra nånstans" när han var dum. Lugnt men bestämt och sakta trillade en enkrona ner i huvudet. Det man ska vara medveten om är att det inte är normalt att en hund beter sig så överdrivet som vår tax gjorde eller er hund för den delen, men man kan få dom att funka i vardagen ändå. Det är påfrestande ibland, men det man när sig på är just som du sa "när personen hunden inte vaktar är i närheten är dom helt underbara". Samma sak gällde vår tax.

Det som är påfrestande med att ha en sån här hund är att man inte får ha några luckor öppna i uppfostran, varenda regel ska vara solklar. Svart på vitt.
Det viktigaste är att din pappa visar hunden att det är NI som är av störst värde för honom och INTE hunden och att han abolsut inte accepterar att hunden ger sig på er . Samtliga familjemedlemmar måste givetvis bete sig likadant. Så fort hunden gör något oönskat ska den till sin plats.

Obs!!! Låt inte platsen ni hänvisar hunden till när den varit dum vara densamma som hundens sovplats! Sovplatsen ska vara positiv och trygg och inte kopplas med något negativt.

Det här var jättesvårt att förklara, trots att jag känner igen mig så väl.
Kom gärna med något mer konkret om vad som händer så ska jag försöka svara på det med. :)

Du får ursäkta men en sån hund hade nog mått bättre om den fått sluta sina dagar, inte omplaceras. Har hunden haft det liv du beskriver och mår så dåligt att den ständigt vaktar och biter i ren ångest då är det inte någon god gärning eller särskilt snällt att hålla den vid liv.

Om inte råden jag gav fungerar hålle rjag med Jeeves om att avlivning nog är det bästa. Tänk också på att inte gå och ha ångest över att hundar har haft det dåligt,det är ingen ursäkt för dåligt beteende. Hunden har det bra nu och det är det viktigaste.

Aha okej, vi testade det men han lyssnar lixsom inte :/
Han bara försöker gå till anfall när man ska "hänvisa" honom till att lägga sig ner, det är det som är problemet, om vi ska säga till honom att lägga sig ned när pappa är i ett annat rum eller liknande då flyger han på oss nästan, vet verkligen inte vad vi ska göra :(
tacksam för ett till svar! :)

OM ni ska ha kvar honom, munkorg och koppel inomhus, så att ni åtminstone kan flytta hunden dit ni vill.

Vi har nästan jämt på honom koppel, men han har något knep så han får jämt av sig munkorgen :S
Men tack ändå!, Jo vi tänkte ha på honom munkorg i början av "behandlingen" som MrsScabtree sa, för då kan han ju iaf inte bitas.

Finns ett x antal munkorgar så han borde inte kunna få av sig varenda en.
Lyssna på personen som har gett er råd i denna tråd annars kontakta en duktig tränare.
Avlivning är ju det sista alternativet men ni måste vara mer konsektventa låter det som.
Spelar ingen roll vad det är för ras.

Jag tycker du ska prova att belöna, med exempelvis godis (om hunden gillar det) när den inte visar tecken på ängslighet eller osäkerhet. Om de belönar tillfällen när hunden är glad och trevlig, så kommer det med ganska stor säkerhet att öka stunderna hunden är glad och trevlig. Den måste veta att ni inte vill den illa (vilket den tidigare ägaren inte visade väl?) Gör roliga saker med den, ta lite godbitar och belöna när den gör något ni tycker om.... Kan ju ta tid, men jag tycker verkligen det är värt ett försök, och det ska vara jättejättegott godis. Den ska ju tycka att det är kul när ni är nära! :)

Jag tycker du ska prova att belöna, med exempelvis godis (om hunden gillar det) när den inte visar tecken på ängslighet eller osäkerhet. Om de belönar tillfällen när hunden är glad och trevlig, så kommer det med ganska stor säkerhet att öka stunderna hunden är glad och trevlig. Den måste veta att ni inte vill den illa (vilket den tidigare ägaren inte visade väl?) Gör roliga saker med den, ta lite godbitar och belöna när den gör något ni tycker om.... Kan ju ta tid, men jag tycker verkligen det är värt ett försök, och det ska vara jättejättegott godis. Den ska ju tycka att det är kul när ni är nära! :)

En fullkomligt idiotisk idé som jag med hela min själ hoppas att TS inte väljer att gå efter om hon läser detta. Ska hon belöna ska hon göra det när hunden utfört något bra, när den varit duktig. Hon kan även belöna med klapp och smek när hunden är lugn och harmonisk. Jag förstår allvarligt talat inte vad du får allt detta med godis ifrån, allt går inte att muta bort!!

Jag är tämligen övertygad om att ihärdigt matande med godis i tid och otid kommer att leda till en tiggig hund som beter sig väldigt illa för att få sin godbit. Vad händer när man i dom fallen behöver säga ifrån och att "nu räcker det?". Är TS hund som in var lär den svara upp.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 430
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 614
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka