Bukefalos 28 år!

Min hund blev plötsligt halt i fredags.

M

mellon

Hon var inte halt på morgonen. Var med mig inne på en mörk vind och befann sig bakom en vägg en längre stund så jag såg inte var hon gjorde, jag märkte inget speciellt. Sen la hon sig att sova som hon brukar, och när hon vaknade så var hon halt.
Har känt över benet flera gånger men det finns ingen svullnad, ingen värme och hon visar inte att det gör ont någonstand.
Har sökt igenom tassarna noga tom med ficklampa.
Hältan är värst när hon varit stilla en stund, blir bättre när hon rör sig, men inte helt bra. Är annars pigg och glad.
Är en golden retriever på ett år.
Har aldrig varit sjuk förut. Tänkte se om det blir bättre till i morgon, annars får jag ringa vet.
Finns det någon som varit med om något liknande?
 
Sv: Min hund blev plötsligt halt i fredags.

Hej hej!

Nej, jag har inte varit med om något liknande - tack och lov.

På vilket sätt är hon halt? Sitter det i tassen eller högre upp? Det låter som om hon är lite stel? Har hon stått på något underligt sätt bakom väggen och blivit lite öm efter det (som jag när jag setat framför datorn i samma ställning länge)?

Hoppas hon blir bra snart!!
Pinglan
 
Sv: Min hund blev plötsligt halt i fredags.

Jag har varit med om liknande.

Mitt röda yrväder visade samma symtom som din; hälta som var värst efter vila för att sedan mest vara en markering, sa inte ett pip fastän jag klämde och kände över hela benet inklusive tass och tår. Hos vet. var det precis samma sak. Inte förrän hon röntgades kom orsaken fram, en inflamerad tåled.

Hon blev ordinerad 14 dagars vila, vilket hon tyckte var pest, antiinflamatoriskt och koppelrastning. Jag tejpade även samman tassen för att den inte skulle röra sig så fort hon belastade den.

Efter de 2 veckorna var hon helt frisk igen, och det har inte kommit tillbaka.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Min hund blev plötsligt halt i fredags.

Det hände min hund också, för inte alls länge sedan.

Det var precis som du beskrev, värst när hon hade vilat. Ibland syntes det inte alls. Hon hade inte ont när man klämde och tryckte, kollade också med ficklampa mellan tårna men såg inget. Det blev bättre efter någon dag, sedan sämre igen så då ringde jag veterinären. Hon sa att det antagligen var en liten vrickning. Det kan hända så lätt, utan att man märker det. Så hon sa att vi skulle ta det lugnt, bara gå koppelpromenader och inte busa med andra hundar. Och efter bara ett par dagar hade det gått över helt :)

Det låter ju inte som att det är något allvarligare med din hund. Men är du orolig så ring veterinären iaf. :)
 
Sv: Min hund blev plötsligt halt i fredags.

Tack för era lugnande svar.
Min hund vilade hela förmiddagen igår.
Och som genom ett under var hon nästan hel bra på em.
Och idag går hon helt som vanligt igen!
Helt otroligt vad det gick över fort. Men jag är glad att det är bra
och att jag slapp veterinären.
 
Sv: Min hund blev plötsligt halt i fredags.

Låter som en vrickning, om jag vore Du skulle jag låta hunden ta det lugnt några dagar (4-5) . Har det inte blivit en positiv förbättring så är det nog dags att åka in.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund åkte ner med benet mellan två plankor i lördags. Det gjorde väldigt ont och hon skrek till ordentligt. Ville inte ställa ner...
Svar
9
· Visningar
1 204
Senast: LuckyMe
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 821
Senast: Sleepy
·
Hästvård Jag ska göra en lång historia kort... I onsdags märkte jag att hästen gick lite orent, inte mycket, knappt synbart, men i alla fall så...
Svar
2
· Visningar
626
Hästvård Hej! Jag håller på att oroa ihjäl mig just nu tack vare en mystisk hälta som kommer och går. Det har bara pågått i en vecka, men under...
Svar
8
· Visningar
4 521
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp