Vart vänder jag mig nu? Halt hund

Kanske att han är något bättre idag. Han tog ett par travsteg och stödde lite på benet. Men i morgon är det slut på smärtstillande… Provar min vanliga veterinär i morgon och hoppas att hon inte har hunnit gå på semester!

Det är alltså denna som är min vanliga veterinär… Väldigt meriterad om man säger så. Men hon har inte hittat något fel än, mer än prostatan då.
http://kavlinge.lokaltidningen.se/i...nssons-patienter-/20100501/artikler/100439971
 
Tyvärr tror jag på korsbandsskada igen. Har rehabiliterat ett par dylika, och vet hur otroligt ömtåliga de är efter första gången.

Hoppas du får en veterinärtid.
 
Har fått en tid hos en Öresunds veterinärklinik på fredag, min vanliga vet har semester. De ska tydligen vara väldigt bra på TTA, fast när jag läser på så verkar det som om TPLO är att föredra även för lite mindre hundar? Om det nu är så att det är korsbandet, förhoppningsvis är det något simplare.
 
Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp enligt konstens alla regler med koppelpromenad i några minuter, sedan fick de gå lösa. Efter en bit började hundarna leka lite men underlaget var bra och det var inga hårda tacklingar precis. Sedan gick Rio och bajjade och jag går i förväg. När han kommer mot mig så hör jag ett högt pip och Rio går på tre ben :(. Kollar igenom, inget i tassen, inget verkar brutet. Ingen smärta i ryggen, hittar inget särskilt i benet. Fick Rimadyl direkt när vi kom hem, men senare på kvällen vill han inte stödja på benet alls. Dagen efter stödjer han på benet i skritt men inte trav och idag söndag är det inte bättre än igår. Ätit Rimadyl hela tiden. Jag tycker det går för långsamt för att vara en vanlig sträckning?

Historien är att han har sträckt sig flera gånger i det andra bakbenet (höger). Blivit behandlad med massage och laser för detta. Röntgad i hela ryggen två gånger, varav en under full narkos. UA i skelettet, man upptäckte en förstorad prostata som han är behandlad för två gånger, senast med hormoner. Höger bakknä röntgat UA. Har HD grad A. Har haft en korsbandsskada vänster bak (där han är halt nu), men den skadan ska vara utläkt sedan några år.

Har i våras varit uppe hos Annika Falkenberg och hon trodde att han var sned och spänd pga spänningar i musklerna runt det opererade knäet. Två behandlingar senare fick vi ok till att sätta igång försiktigt. Har varit igång under 2,5 månader. Planerat återbesök i augusti, då ska han vara i full gång.

Men nu vet jag inte vad jag ska göra :(. Kontakta vet i morgon? Vilken då? Har varit hos Prima Liv, veterinären där har rykte om sig att vara bra på rörelseapparaten. Men det finns kanske någon bättre i Skåne? Steg 2? Just nu är jag ordentligt deprimerad och rädd för att hunden inte kommer hålla ens för lättare träning :cry:

Vet inte om jag hängt med dåligt, var det denna hunden du beskrivit haft ischias-liknande symtom? ; är CT gjord? Kollat tålederna? Blodprov för ev autoimmuna grejer?
 
Vet inte om jag hängt med dåligt, var det denna hunden du beskrivit haft ischias-liknande symtom? ; är CT gjord? Kollat tålederna? Blodprov för ev autoimmuna grejer?

Ja samma hund. Ichiassymptomen förklarades av att prostatan låg och tryckte mot ryggen, och han har inte haft några nya smärtanfall sedan han behandlades för detta i slutet på mars.

Det som är gjort är röntgen av hela ryggen 2 ggr (varav en under full narkos), samt röntgen av höger knä då det var höger bakben som krånglade i vintras. Så inget av det andra, vi trodde ju att vi hittat var det felade.
 
Ja samma hund. Ichiassymptomen förklarades av att prostatan låg och tryckte mot ryggen, och han har inte haft några nya smärtanfall sedan han behandlades för detta i slutet på mars.

Det som är gjort är röntgen av hela ryggen 2 ggr (varav en under full narkos), samt röntgen av höger knä då det var höger bakben som krånglade i vintras. Så inget av det andra, vi trodde ju att vi hittat var det felade.

Ok! Min ena bc har haft problem med "jättehälta" till och från i 2 år, och diagnosen har varit allt från sträckning, till HD till ryggskada. Hon har ömmat främst i ryggen. Rehabat järnet, satt igång - blivit halt osv. Men hon har iof främst haltat då hon pausats i träning, alltså träning - 3 min paus - superhalt. Tröttnade iaf och fick tid hos ny veterinär, chefsvet på blå stjärnan, g Svensson. Han klämde igenom och hittade smärta i rygg, tålederna samt ena armbågen. Hon fick gå på en tryckmatta där man hittade rörelsestörning höger bak trots ca 4 veckors vila samt ingen hälta att se för ögat. Bokade CT som visade en förkalkad disk i ländryggen (hon är också röntgad 2 gånger i rygg och knän, samt 3 gånger i höfterna). Vidare tog han blodprov då inget förklarade ömmandet i tålederna. Det visade sig att hon är just autoimmun och hennes smärta kommer alltså ifrån inflammationer i tålederna, som då leder till ont i rygg etc. Kanske kan vara värt att kolla upp tänker jag!
 
Ok! Min ena bc har haft problem med "jättehälta" till och från i 2 år, och diagnosen har varit allt från sträckning, till HD till ryggskada. Hon har ömmat främst i ryggen. Rehabat järnet, satt igång - blivit halt osv. Men hon har iof främst haltat då hon pausats i träning, alltså träning - 3 min paus - superhalt. Tröttnade iaf och fick tid hos ny veterinär, chefsvet på blå stjärnan, g Svensson. Han klämde igenom och hittade smärta i rygg, tålederna samt ena armbågen. Hon fick gå på en tryckmatta där man hittade rörelsestörning höger bak trots ca 4 veckors vila samt ingen hälta att se för ögat. Bokade CT som visade en förkalkad disk i ländryggen (hon är också röntgad 2 gånger i rygg och knän, samt 3 gånger i höfterna). Vidare tog han blodprov då inget förklarade ömmandet i tålederna. Det visade sig att hon är just autoimmun och hennes smärta kommer alltså ifrån inflammationer i tålederna, som då leder till ont i rygg etc. Kanske kan vara värt att kolla upp tänker jag!
Absolut! Rio har förvisso varit helt frisk mellan varven, nu i sommar har han verkligen varit riktigt mjuk och fin och kunnat köra lite sök utan problem. Men hittar de inget i knät så kommer jag gå vidare. Det är liksom inte normalt att en hund skadar sig så ofta som min gör, även om han är lite oförsiktig.

ÄR det knät så hade det kanske kunnat förklara en del och prostatan resten. Vi har ju hela tiden utgått från att korsbandet är helt och fint, men har det varit lite stök där så har han kanske gått och avlastat lite = förklarar problemen med sträckningar i andra benet och ojämnt musklad rygg. Fast jag begriper ju inte hur de kan sabba korsbandet igen efter operation, om det är någon av de nya operationsmetoderna som använts...
 
Absolut! Rio har förvisso varit helt frisk mellan varven, nu i sommar har han verkligen varit riktigt mjuk och fin och kunnat köra lite sök utan problem. Men hittar de inget i knät så kommer jag gå vidare. Det är liksom inte normalt att en hund skadar sig så ofta som min gör, även om han är lite oförsiktig.

ÄR det knät så hade det kanske kunnat förklara en del och prostatan resten. Vi har ju hela tiden utgått från att korsbandet är helt och fint, men har det varit lite stök där så har han kanske gått och avlastat lite = förklarar problemen med sträckningar i andra benet och ojämnt musklad rygg. Fast jag begriper ju inte hur de kan sabba korsbandet igen efter operation, om det är någon av de nya operationsmetoderna som använts...

Hoppas ni hittar felet, det är för jävla ledsamt när de ska behöva ha ont så ofta! Min har också varit helt hältfri i perioder, inflammationerna går ju i skov så för hennes del blev allt väldigt logiskt när vi äntligen hittade förklaringen...
 
Har fått en tid hos en Öresunds veterinärklinik på fredag, min vanliga vet har semester. De ska tydligen vara väldigt bra på TTA, fast när jag läser på så verkar det som om TPLO är att föredra även för lite mindre hundar? Om det nu är så att det är korsbandet, förhoppningsvis är det något simplare.
Har du fått tid hos Dragan? Många i min sport går till honom och jag valde att gå till honom med Milla nu när hon blev dålig igen och jag fick bra förtroende för honom.
 
Har du fått tid hos Dragan? Många i min sport går till honom och jag valde att gå till honom med Milla nu när hon blev dålig igen och jag fick bra förtroende för honom.
Håller med ang Dragan. Han röntgade min unghunds höfter, gick till honom eftersom jag fick så mycket rekommendationer att gå dit.
 
Ring dit och boka tid direkt hos honom. Dumt att slösa pengar på en allmänveterinär med tanke på Rios historia.
Jag har sagt att han har en lång historia med hältor så förhoppningsvis kommer vi till någon som är duktig på det. Just nu så vill jag bara få honom röntgad asap för att få reda på hur det ser ut i knät (så att inte något är helt trasigt), och att det kollar om det är korsbandet. Sedan får vi se vad man kan göra åt det, och då kommer jag pressa på för att det ska vara en expert. Jag vet ju inte vilken operationsmetod som är använd på Rio tidigare, och det påverkar nog också valet av veterinär om det måste göras om.
 
Korsbandet är helt av... . Väntar på röntgenplåtarna nu. Det blev i alla fall Dragan som undersökte honom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
784
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 412
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 441
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp