Bukefalos 28 år!

Min hund fick ett anfall ikväll

Smurfoff

Trådstartare
Min dvärgpinscher fick ett anfall ikväll. Tror jag iallfall.. Helt plösligt springer hon runt i lägenheten helt tom i blicken och in i skåp och börjar skaka. Sen håller jag henne och hon bara stirrar rakt fram med tom blick. Sen ställer jag ner henne på golvet och hon ser ut som bambi på hal is och är helt stel i kroppen. Hon går mycket märkligt och går och lägger sig i buren längt in i sovrummet (där ligger hon ALDRIG annars) sen ligger hon bara där och stirrar.

Efter ca 5-10 min blir hon normal igen och kommer och lägger sig i soffan vid mig och somnar.


Är detta ett epelisi anfall? hon fick ett anfall för ca 2 år sen men då tugga hon fradga och kissa på sig.
Det gjorde hon ju inte nu men det var ju verkligen inte normal. Någon som varit med om liknande?
 
Vår ena hund har epilepsi, men har (tack och lov) långt mellan anfallen. Det kan gå något år, sedan kan han få ett par anfall inom loppet av några månader, sedan ingenting igen under en lång tid.
Jag tycker också det låter som epilepsi. Man kan få ett EP-anfall utan att krampa och tugga fradga.
 
Har du bytt foder nyligen?
En bekant till mig har en teori om att olika foder kan utlösa epilepsi.
I min ras (wachtelhund) är epilepsi till viss del ett problem. Bekanten träffar väldigt många wachtelhundar från olika uppfödare och från hela landet, och en stor del av epilepsihundarna åt samma foder.
Hunden bör (som redan sagt) nog uppsöka vet. ändå.
 
Min dvärgpinscher fick ett anfall ikväll. Tror jag iallfall.. Helt plösligt springer hon runt i lägenheten helt tom i blicken och in i skåp och börjar skaka. Sen håller jag henne och hon bara stirrar rakt fram med tom blick. Sen ställer jag ner henne på golvet och hon ser ut som bambi på hal is och är helt stel i kroppen. Hon går mycket märkligt och går och lägger sig i buren längt in i sovrummet (där ligger hon ALDRIG annars) sen ligger hon bara där och stirrar.

Efter ca 5-10 min blir hon normal igen och kommer och lägger sig i soffan vid mig och somnar.


Är detta ett epelisi anfall? hon fick ett anfall för ca 2 år sen men då tugga hon fradga och kissa på sig.
Det gjorde hon ju inte nu men det var ju verkligen inte normal. Någon som varit med om liknande?


Tycker det låter som en bra idé att kolla upp det hos vet. Anfall behöver inte alltid skyllas idiopatisk epilepsi utan kan också komma från t.ex. leverproblem. Hoppas det går bra :).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Mamma ringde nyss och var lite förtvivlad. Hennes hund (blir 11 år i november) hade fått något slags anfall sent i går kväll. Hade legat...
Svar
4
· Visningar
2 316
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 573
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 955
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp