Min kaffe/te-mugg

626E636F-D725-4107-89F7-CB095EB4C277.jpeg

Jag dricker enbart ur muminmuggar, men så har jag en 50-60 stycken också så det är ingen risk att alla är i diskmaskinen samtidigt 😅

I min mening är dessa koppar perfekta. Lagom stora för att kaffet inte ska hinna bli kallt innan man druckit upp det, inte för tunna och inte för tjocka, bra utformat öra som rymmer två fingrar utan att bli för trångt. De söta motiven är en bonus 😍
 
Jag har ett par muggar som en lokal keramiker gjort med vassen från närmaste sjön som motiv. Jag köpte en först, den största för jag tyckte de andra var för små. Så hon måttgjorde en till åt mig. Jag har små dessert-/frukostskålar i samma serie (present och startskott). De ligger så skönt i handen och värmer precis lagom. Att de inte är helt lika gillar jag också. Tar den som passar bäst just då.
58C93048-83D8-4F77-9202-3174F466AECD.jpeg
58C93048-83D8-4F77-9202-3174F466AECD.jpeg
 
Jag varierar något beroende på tillfälle. Har fyra koppar från Åhléns (höger i bild) när jag vill ha mycket te utan att plocka fram kannan. Kopparna är rätt så intetsägande men rejäla och trevliga att hålla i.

Favoritmuggen är Iitalas Ego (vänster i bild). Den slutade, till min stora sorg, produceras för ett antal år sedan och figurerar numera som sällsynta dyrgripar på Tradera. Är väldigt förtjust i det rejäla örat och den lätt assymetriska formen på koppen. Då koppen är i minsta laget så kombineras så den gott som alltid med min älskade tekanna. Kannan var något av det första (och dyraste) jag köpte när jag som 26-årig student flyttade in i min första egna lägenhet.
20220529_112615.jpg


På jobbet har jag en "muminmugg" med fladdermusmotiv från någon av Elsa Beskows sagor. Muggen kom som en lämplig julklapp ett par månader innan jag fick nuvarande anställning. Den är ingen favorit vare sig ergonomiskt eller estetiskt men den är min jobbmugg och har varit så de senaste fyra åren.
 
IMG_2323.jpg

Livselixiret* läppjas, sveps eller rent av inhaleras via Gefle Agneta.
I stort sett det enda jag ärvde efter farsan när han dog, men efter förrättad bouppteckning tog jag hela Agneta-servisen och sprang. Hade eventuellt tankarna på hrrm... okonventionella övertalningsmetoder för att lägga rabarber på porslinet. Hade fan haft sikte på pjäserna i nästan 40 år! Redan innan skolåldern hade jag konstaterat att det där skulle bli mitt en dag om föräldrahemmet blev tomt.

Och porslin fick jag.
Lösöre jag inte trådde efter: bil, snöskoter, maskin för tomtskötsel, avancerat hemelektronik inklusive fullskalig digital väderstation(!), etc... Dukade veckan efter begravningen upp en sentimental gravöl hemma med ärtsoppa/pannkaka med punsch, falu rågrut och kryddost. Sedan en 7 sorters kakor (fast egentligen 5: gifflar, Mariekex, pepparkakor, ballerina och singoalla) tillsammans med Gevalia E-brygg. Precis som pappa brukade duka.
Då hade Agneta värdigt trätt över generationsgränsen och saken var biff.

Så det här är bland det käraste jag har, som numera boendes i Gävle - vilket jag nog får konstatera är HEMMA efter 20 år.

* det där kaffet en vardagsdricker för att i över huvud taget fortsätta vara männska. Företrädesvis Gevalias snabbkaffe, upplagt med darrig hand. Kan ev. vara ekologiskt E-brygg ur gammal knallröd melittatratt i plast. Söndagskaffe med eftertanke kan vara uppslaget/draget/droppat i vad för tjusigt som helst. Men ELIXIRET, vardagstryggheten... det kräver sin trotjänare.
 
Jag varierar något beroende på tillfälle. Har fyra koppar från Åhléns (höger i bild) när jag vill ha mycket te utan att plocka fram kannan. Kopparna är rätt så intetsägande men rejäla och trevliga att hålla i.

Favoritmuggen är Iitalas Ego (vänster i bild). Den slutade, till min stora sorg, produceras för ett antal år sedan och figurerar numera som sällsynta dyrgripar på Tradera. Är väldigt förtjust i det rejäla örat och den lätt assymetriska formen på koppen. Då koppen är i minsta laget så kombineras så den gott som alltid med min älskade tekanna. Kannan var något av det första (och dyraste) jag köpte när jag som 26-årig student flyttade in i min första egna lägenhet.
Visa bifogad fil 91797

På jobbet har jag en "muminmugg" med fladdermusmotiv från någon av Elsa Beskows sagor. Muggen kom som en lämplig julklapp ett par månader innan jag fick nuvarande anställning. Den är ingen favorit vare sig ergonomiskt eller estetiskt men den är min jobbmugg och har varit så de senaste fyra åren.
Vilken ljuvlig tekanna!
 
Jag dricker alltid te i mina jumbo-muggar från Höganäs. Perfekt öra för att kunna hålla den halvliter te som får rum :love:
1653824249565.png


Kaffet dricks ur Arabias Uhtua (det är min vardagsporslinsserie) eller ur en handmålad mugg med mitt namn på ena sidan och en av mina tervar och vår förra katt på andra sidan :love:
 
Iitala taika. Rymmer totalt 2 dl, näst intill perfekt storlek (hade kunnat vara något mindre). Hellre två mindre koppar än en stor balja!
Var länge för snål för att köpa flera så hade en assiett och en kopp med fat som diskades dagligen. Har numera totalt sex koppar så att jag slipper handdisken.
DSC_1884.JPG
 
Jag varierar något beroende på tillfälle. Har fyra koppar från Åhléns (höger i bild) när jag vill ha mycket te utan att plocka fram kannan. Kopparna är rätt så intetsägande men rejäla och trevliga att hålla i.

Favoritmuggen är Iitalas Ego (vänster i bild). Den slutade, till min stora sorg, produceras för ett antal år sedan och figurerar numera som sällsynta dyrgripar på Tradera. Är väldigt förtjust i det rejäla örat och den lätt assymetriska formen på koppen. Då koppen är i minsta laget så kombineras så den gott som alltid med min älskade tekanna. Kannan var något av det första (och dyraste) jag köpte när jag som 26-årig student flyttade in i min första egna lägenhet.
Visa bifogad fil 91797

På jobbet har jag en "muminmugg" med fladdermusmotiv från någon av Elsa Beskows sagor. Muggen kom som en lämplig julklapp ett par månader innan jag fick nuvarande anställning. Den är ingen favorit vare sig ergonomiskt eller estetiskt men den är min jobbmugg och har varit så de senaste fyra åren.
Vilken fin kanna!
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 612
Senast: TinyWiny
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 432
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Om ni enbart fick dricka två koppar kaffe om dagen (eller annan valfri varm favoritdryck). När hade ni valt att dricka dem? Till...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
2 989
Senast: Tilly_85
·
  • Omröstning
Tjatter Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
12 794
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp