Min kaffe/te-mugg

Jag har ett problem. Jag älskar muggar och hittar ofta fina som jag vill ta med hem, men jag dricker ju varken kaffe eller te :arghh: Kanske får börja dricka all dryck ur mugg bara så att jag får använda fina muggar??

Jag dricker inte heller kaffe eller te, men mina muggar får användning ändå. Jag har dem till varm choklad, nyponsoppa, smoothies, Proviva, glass och milkshakes. Jag tycker att i stort sett alla släta soppor funkar utmärkt att äta ur mugg.
Cola Zero och annan läsk föredrar jag dock ur glas. ;)
 
1455173_10151870755549538_283253125_n.jpg

Mina favoritmuggar. Handgjorda, hittade när jag just hade slagit sönder min gamla favoritmugg. De rymmer lagom mycket te (mycket!), är sköna att dricka ur och vackra.
 
Den här tråden påminde mig om att jag borde köpa fler av mina favoritmuggar innan de går ur produktion, så jag gjorde det. Enkla, stora, och perfekt rund form att hålla om med båda händerna, samtidigt som öglan faktiskt är bekväm att använda om en vill det:
2512438250_2_7_1.jpg


Men för det mesta använder jag mina antika små tekoppar med fat. Då kan jag ha en hel kanna på värmning medan jag arbetar och fylla på en liten kopp i taget. I stor mugg måste en ju dricka allt väldigt fort innan det svalnar.

Kaffe dricks ur raka, mindre muggar som är bekväma att hålla i. Men jag tycker inte de är särskilt snygga, så ingen bild på dem :)
 
Köpte du på plats eller skickar hon till Sverige?
Hon skickar till Sverige, snabbt och väl inpackat (i alla fall 2013 när jag köpte de här men jag har ingen anledning att tro att det ändrats). Googla på "lepottery" så hittar du henne, och passa på att titta på hennes raku-hästar när du ändå är där. Jag ska inte ha prydnadshästar, men tycker om att beundra dem på bild. :heart
 
Det här är en av mina gamla favoriter. Den är inte snygg alls, men otroligt skön att dricka ur... :) Det står "Romania" under och jag tror att det är en gammal Ikea-mugg.
20220612_170321.jpg
 
Jag dricker inte kaffe och minimalt med te... men det hindrar mig inte från att köpa koppar och muggar :angel: Det finns ju glögg och varm choklad :D

_20220612_173049.JPG



Alla är 1800-tal, den längst ner till vänster är yngst (Gustavsberg 1890) och de andra två Rörstrand från någonstans i mitten på 1800-talet.
 
Där kan jag ändå tycka att det är ashäftigt, det är ju så mycket historia bakom jämfört med någon som har tre muggar från Ikea, två från Rusta, fyra med olika företagsloggor, etc 😅

Jag dissar verkligen inte vad andra har i sina skåp (jag har billiga från IKEA, ICA etc också) :)

Men gammalt porslin är ju ett intresse för mig och jag anser ju att det ska användas även om det är gammalt (och i vissa fall rätt värdefullt).
 
Oh no, mina ögon skulle blöda 😧😂
Jag har massor av olika glas men jag har flera av varje sort som står noga sorterade i skåpen och jag skulle aldrig ställa fram olika modeller när jag får gäster. Allt måste vara enhetligt 😂

Samma här! Min udda kaffemugg funkar bara för att jag har en till udda mugg till choklad bredvid. Sådana jag vill behålla (födelsedagshästmuggar) står i ett hörnskåp med annat udda jag vill behålla men inte se 😅

Stör mig ganska mycket på att jag haft sönder ett champangeglas så har 5 men använder dem så extremt sällan att jag inte vill köpa 6 nya och ställa undan 5. Här är det enbart billiga Ikeaglas och porslin i skåpen nämligen så mesta i flerpack. Men enhetligt måste det vara för min sinnesro.
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 536
Senast: TinyWiny
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 290
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Om ni enbart fick dricka två koppar kaffe om dagen (eller annan valfri varm favoritdryck). När hade ni valt att dricka dem? Till...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
2 948
Senast: Tilly_85
·
  • Omröstning
Tjatter Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
12 650
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp