Min katt är sjuk

Bukefalos 30 år!

Lilla gumman! :heart Skönt att hon är trygg med dig även om hon inte riktigt verkar vara sig själv. Hoppas att värme, kärlek och vila gör susen! Bara att vänta och se vad som visar sig på återbesöket.

Ryggsmärta på katter är tyvärr oerhört underdiagostiserat. Det hjälper inte att katterna gör allt de kan för att dölja smärta. Katter kan markera en gång vid smärta och sedan inte alls. Men många katter har rygg-/höftsmärta. Om de dessutom har förstoppningsproblematik eller att de bajsar utanför lådan har man starka indikationer på rygg-/höftsmärta. Bra att ni utreder vidare.

Nu när det blivit vinter på riktigt så använder katterna sina lådor. Det ligger bajs utanför lådan ibland och det stärker min misstanke att Toni har ryggproblem. Hon är heller inte lika smidig på att hoppa och ibland händer det att jag ser en rörelsestörning också.

Vi har varit på återbesök. Toni blev sur när veterinären tog försiktigt på henne. Hon har alltid varit sån. Försiktigt petande, tafsande och osäkerhet brukar hon ogilla. När veterinären däremot tog "hårt" i katten så blev det ingen reaktion.

Men veterinären ser att Toni inte rör sig som hon ska. Och ihop med mina övriga iakttagelser så kommer hon att behandlas som en katt med diskbråck. Hon ska nu ha Bonqat 2 gånger per dag i stället för en. Det blir ny telefonkontakt med veterinären om ett par veckor för att se hur hon svarat.

Veterinären är verkligen grundlig och förklarar hur hon tänker kring Tonis symptombild. Och tyvärr går det inte att säga tvärsäkert att si och såhär är det.

Vi har varit på återbesök. Toni blev sur när veterinären tog försiktigt på henne. Hon har alltid varit sån. Försiktigt petande, tafsande och osäkerhet brukar hon ogilla. När veterinären däremot tog "hårt" i katten så blev det ingen reaktion.

Men veterinären ser att Toni inte rör sig som hon ska. Och ihop med mina övriga iakttagelser så kommer hon att behandlas som en katt med diskbråck. Hon ska nu ha Bonqat 2 gånger per dag i stället för en. Det blir ny telefonkontakt med veterinären om ett par veckor för att se hur hon svarat.

Veterinären är verkligen grundlig och förklarar hur hon tänker kring Tonis symptombild. Och tyvärr går det inte att säga tvärsäkert att si och såhär är det.
Av ren nyfikenhet undrar jag över Bonqat när jag googlar står det som ångest dämpande och att man ger det vid resor och veterinärbesök, men jag antar att det är menat att fungera på ett annat sätt för er?

Av ren nyfikenhet undrar jag över Bonqat när jag googlar står det som ångest dämpande och att man ger det vid resor och veterinärbesök, men jag antar att det är menat att fungera på ett annat sätt för er?
Ja, det stämmer. Det används mot nervsmärta i det här fallet.

En bieffekt är att hon med bonqat kommer bättre överens med sin syster, vilket i sin tur också är positivt. Det kan ju vara så att eftersom hon inte gillar sin syster så värst mycket, så kan det vara en stress som utlöser urinvägsproblem. Men det kan ingen säga säkert.

Det fungerar på samma sätt (samma verksamma ämne) som Gabapentin och är mycket riktigt registrerat som ångestdämpande för katt, men används off-label mot smärta, ffa nervsmärta :)

Det fungerar på samma sätt (samma verksamma ämne) som Gabapentin och är mycket riktigt registrerat som ångestdämpande för katt, men används off-label mot smärta, ffa nervsmärta :)
Det är inte samma verksamma ämne, men det fungerar liknande. I smärtlindringssyfte är pregabalin (Bonqat, Lyrica etc) att föredra framför gabapentin hos katt. Dosen för nervsmärta är också lägre än när det ges i ångestdämpande syfte, på så sätt får katten också mindre biverkningar (som trötthet). Gabapentin behöver dessutom ges var 8:e timme medan pregabalin bara ges var 12:e timme ☺️

Men stackars… När ska ni tillbaka för MR?
Jag vet inte. Tydligen är det fullbokat en månad framåt, men veterinären skulle se om det går att lösa det på något sätt ändå så att hon får komma tidigare. Jag hoppas på återkoppling i veckan.

Jag vet inte. Tydligen är det fullbokat en månad framåt, men veterinären skulle se om det går att lösa det på något sätt ändå så att hon får komma tidigare. Jag hoppas på återkoppling i veckan.
Håller tummarna… Så bra att du är så uppmärksam på hur hon mår. Har själv en katt med autoimmun sjukdom och det underlättade för veterinären att lägga pusslet att jag hade bra koll på kattens beteende.

64123200-d2d3-48d9-add9-442f9ce07688.webp

Vi har ägnat hela dagen åt att vara på Strömsholm. MR är genomförd. Och det finns fortfarande inga klara besked över varför min katt beter sig som om hon har ont.

Det var något med diskarna/kotorna, men tydligen är det vanligt för katter i hennes ålder, att ha förändringar där utan att katten har besvär av det. Jag behöver ringa och få det tydligare förklarat för mig, hur det var.

Sen var hon förstoppad igen. Hon fick laxermedel.

Hennes njurar är inte heller tip-top utan visar begynnande njursvikt. Prover som togs för några månader sedan var inom normalintervallet, men i den övre delen. Men det syns på MR att det är på G.

Toxoplasma undersöks igen. Det tar 1-2 veckor innan jag får svar på det provet.

Veterinären är inne på att behandla mot psykiska problem, för Toni har varit rätt vass mot sin syster och innan höjningen av Bonqat, till två gånger per dag i stället för en, så attackerade hon mig också ibland. Men det har inte alltid varit så. Hon har inte alltid varit aggressiv mot mig.

Och nu känner jag mig trött, ledsen och har tappat hoppet om att min katt någonsin kommer att må bra.

Men stackars… 😢 Kom ihåg att du känner din katt bäst. Du kan inte göra mer än vad du gör och om det inte blir bättre så har du i alla fall gjort vad du kan. 💕

Liknande trådar

• Solensia katt
  • Beteendestörning
  • Vad tänka på vid kattköp?
  • Hittekatt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat