Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Av ren nyfikenhet undrar jag över Bonqat när jag googlar står det som ångest dämpande och att man ger det vid resor och veterinärbesök, men jag antar att det är menat att fungera på ett annat sätt för er?Vi har varit på återbesök. Toni blev sur när veterinären tog försiktigt på henne. Hon har alltid varit sån. Försiktigt petande, tafsande och osäkerhet brukar hon ogilla. När veterinären däremot tog "hårt" i katten så blev det ingen reaktion.
Men veterinären ser att Toni inte rör sig som hon ska. Och ihop med mina övriga iakttagelser så kommer hon att behandlas som en katt med diskbråck. Hon ska nu ha Bonqat 2 gånger per dag i stället för en. Det blir ny telefonkontakt med veterinären om ett par veckor för att se hur hon svarat.
Veterinären är verkligen grundlig och förklarar hur hon tänker kring Tonis symptombild. Och tyvärr går det inte att säga tvärsäkert att si och såhär är det.
Ja, det stämmer. Det används mot nervsmärta i det här fallet.Av ren nyfikenhet undrar jag över Bonqat när jag googlar står det som ångest dämpande och att man ger det vid resor och veterinärbesök, men jag antar att det är menat att fungera på ett annat sätt för er?
Det fungerar på samma sätt (samma verksamma ämne) som Gabapentin och är mycket riktigt registrerat som ångestdämpande för katt, men används off-label mot smärta, ffa nervsmärtaAv ren nyfikenhet undrar jag över Bonqat när jag googlar står det som ångest dämpande och att man ger det vid resor och veterinärbesök, men jag antar att det är menat att fungera på ett annat sätt för er?
Det fungerar på samma sätt (samma verksamma ämne) som Gabapentin och är mycket riktigt registrerat som ångestdämpande för katt, men används off-label mot smärta, ffa nervsmärta![]()
Det är inte samma verksamma ämne, men det fungerar liknande. I smärtlindringssyfte är pregabalin (Bonqat, Lyrica etc) att föredra framför gabapentin hos katt. Dosen för nervsmärta är också lägre än när det ges i ångestdämpande syfte, på så sätt får katten också mindre biverkningar (som trötthet). Gabapentin behöver dessutom ges var 8:e timme medan pregabalin bara ges var 12:e timmeDet fungerar på samma sätt (samma verksamma ämne) som Gabapentin och är mycket riktigt registrerat som ångestdämpande för katt, men används off-label mot smärta, ffa nervsmärta![]()
Men stackars… När ska ni tillbaka för MR?I morse hade en katt kissat på golvet i badrummet. Har Toni urinvägsproblem igen? Orkar inte.
Jag vet inte. Tydligen är det fullbokat en månad framåt, men veterinären skulle se om det går att lösa det på något sätt ändå så att hon får komma tidigare. Jag hoppas på återkoppling i veckan.Men stackars… När ska ni tillbaka för MR?
Håller tummarna… Så bra att du är så uppmärksam på hur hon mår. Har själv en katt med autoimmun sjukdom och det underlättade för veterinären att lägga pusslet att jag hade bra koll på kattens beteende.Jag vet inte. Tydligen är det fullbokat en månad framåt, men veterinären skulle se om det går att lösa det på något sätt ändå så att hon får komma tidigare. Jag hoppas på återkoppling i veckan.
Så skönt! Håller tummarna.Vi fick en tid för MR redan på torsdag. Nu hoppas jag att vi får svar.