Min katt är sjuk

Bukefalos 30 år!

Det är en jobbig väntan på den där tiden hos veterinären. Även om Toni agerar normalt (äter, dricker, gosar o.s.v) så upplever jag inte att hon är som vanligt beteendemässigt. Hon är en energisk katt i vanliga fall, men den energin finns inte nu. Hon känns "off". Jag vill verkligen ha det här utrett så fort som möjligt.

Är det nytt att hon spyr? jag förstår att hon varit sjuk och spytt men är hon en katt som annars inte spyr alls? har för mig att hon är långhårig eller är det den andra katten?

Är det nytt att hon spyr? jag förstår att hon varit sjuk och spytt men är hon en katt som annars inte spyr alls? har för mig att hon är långhårig eller är det den andra katten?
Bägge katterna är rätt håriga. Jag kan inte tvärsäkert säga att det är Toni som spytt nu, men det är sannolikt då hon brukar sova där spyan fanns. Ingen av dem brukar spy, annat än i undantagsfall.

Andra katten är f.ö. inte avmaskad än så teoretiskt sett kan det även vara hon. Jag brukar avmaska båda samtidigt även om bara en visar symptom, men nu har det inte blivit gjort.

Nu har vi varit på Strömsholm. Veterinären hade flera teorier, bl.a. ett par sjukdomar som det togs prov på. Men jag tror mer på diskbråck faktiskt.

Toni var väldigt tolerant vid den neurologiska undersökningen, men innan sista momentet (känna igenom ryggen), som veterinären sa kunde bli riktigt jobbig för katten, så gjorde vi en paus men då blev veterinären lite för närgången trots allt, tyckte Toni, så hon bet veterinären. Vet avstod då från att känna igenom ryggen. MR blev det inte heller för den sköterskan som brukade sköta den, var inte där och då hade hon fått trolla lite med knäna.

Vet tyckte att jag kunde prova att medicinera mot smärta och skulle skriva ut recept.

Ena provet visade inget och det andra får jag svar på om en vecka.

Min tuffa krigare är ganska mammig ändå.
1000007315.webp

När man står där hos veterinären är det inte så enkelt att tänka klart. Jag känner idag att vi borde struntat i proverna och gått på MR direkt. För jag tror som sagt att proverna inte kommer att visa något.

Vad är syftet med MR? Det kanske är olika nu mot några år sen men min hunds neurolog sa att MR kan bekräfta misstanken men behandlingen blir det ingen skillnad på. Så vi gjorde aldrig MR utan hon fick gå på smärtlindring resten av livet. Kanske det varit annorlunda om hon var yngre, det vet jag inte.
Men operation var inte det tals om oavsett (pga hon var inte förlamad).

Vad är syftet med MR? Det kanske är olika nu mot några år sen men min hunds neurolog sa att MR kan bekräfta misstanken men behandlingen blir det ingen skillnad på. Så vi gjorde aldrig MR utan hon fick gå på smärtlindring resten av livet. Kanske det varit annorlunda om hon var yngre, det vet jag inte.
Men operation var inte det tals om oavsett (pga hon var inte förlamad).
Det kan vara så veterinären tänker här också. Och operation är det heller inte tal om i Tonis fall då hon inte är så sjuk.

Idag har Toni känt sig så pass fräsch att hon hoppat upp på bokhyllan. Även om det finns ytor att ta sats ifrån bredvid bokhyllan på betydligt högre nivå än golvet, så är det ändå ett rejält språng som krävs för att komma dit upp. Så där ligger hon nu och sover med syrran.

Jag har sett en video online där en tjej tränat sina katter att ta medicin frivilligt. Fejk? Eller inte. Jag har då tänkt tanken att försöka träna Toni att ta medicin frivilligt och har börjat träna med klicker (penna). Nån som vet hur man går vidare från första steget?

Jag har sett en video online där en tjej tränat sina katter att ta medicin frivilligt. Fejk? Eller inte. Jag har då tänkt tanken att försöka träna Toni att ta medicin frivilligt och har börjat träna med klicker (penna). Nån som vet hur man går vidare från första steget?
Tror jag vet vilken du menar. ”Pixel and Friends” heter kontot. Finns på Facebook och Instagram, YouTube vet jag ej men går väl att söka efter henne där.
https://www.instagram.com/pixel.n.friends/
https://www.facebook.com/pixelandfriends/videos/

Hennes katter har kroniska sjukdomar så hon har nog tränat dem länge.

Liknande trådar

• Solensia katt
  • Beteendestörning
  • Vad tänka på vid kattköp?
  • Hittekatt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat