Bukefalos 28 år!

Min kisse har blivit påkörd :(

Lindsen

Trådstartare
Igår kom min kisse hem och haltade, hade skrapsår på huvudet och blod på tassarna. Han gick raka vägen (långsamt) till sovrummet o ville upp i sängen vilket jag fick hjälpa honom med då han inte kunde hoppa.

Han somnade direkt så jag ringde kliniken och vi åkte dit. Han har blivit påkörd av en bil :cry: Alla klorna är borta och de klorna som sitter lite högre var helt bortslitna. Han har ont i ett bakben men röntgen visade att det inte finns några frakturer på ryggen eller bäcken.

Han har fick smärtstillande och jag fick en flaska Metacam med mig hem. Idag har han sovit precis hela dagen. Han åt lite fisk imorse och i eftermiddags fick jag honom att dricka lite. Annars har han bara sovit.
Är lite orolig över honom. Hur länge klarar han sig utan mat o vatten? Någon annan som varit med om påkörd kisse som klarat sig fint?
Hoppas min kisse mår bättre imorgon :(
 
Igår kom min kisse hem och haltade, hade skrapsår på huvudet och blod på tassarna. Han gick raka vägen (långsamt) till sovrummet o ville upp i sängen vilket jag fick hjälpa honom med då han inte kunde hoppa.

Han somnade direkt så jag ringde kliniken och vi åkte dit. Han har blivit påkörd av en bil :cry: Alla klorna är borta och de klorna som sitter lite högre var helt bortslitna. Han har ont i ett bakben men röntgen visade att det inte finns några frakturer på ryggen eller bäcken.

Han har fick smärtstillande och jag fick en flaska Metacam med mig hem. Idag har han sovit precis hela dagen. Han åt lite fisk imorse och i eftermiddags fick jag honom att dricka lite. Annars har han bara sovit.
Är lite orolig över honom. Hur länge klarar han sig utan mat o vatten? Någon annan som varit med om påkörd kisse som klarat sig fint?
Hoppas min kisse mår bättre imorgon :(

Han bör inte vara utan mat mer än 24 h i alla fall. Så äter han inte själv måste du mata. Hoppas det går bra med stackaren :love:
 
Igår kom min kisse hem och haltade, hade skrapsår på huvudet och blod på tassarna. Han gick raka vägen (långsamt) till sovrummet o ville upp i sängen vilket jag fick hjälpa honom med då han inte kunde hoppa.

Han somnade direkt så jag ringde kliniken och vi åkte dit. Han har blivit påkörd av en bil :cry: Alla klorna är borta och de klorna som sitter lite högre var helt bortslitna. Han har ont i ett bakben men röntgen visade att det inte finns några frakturer på ryggen eller bäcken.

Han har fick smärtstillande och jag fick en flaska Metacam med mig hem. Idag har han sovit precis hela dagen. Han åt lite fisk imorse och i eftermiddags fick jag honom att dricka lite. Annars har han bara sovit.
Är lite orolig över honom. Hur länge klarar han sig utan mat o vatten? Någon annan som varit med om påkörd kisse som klarat sig fint?
Hoppas min kisse mår bättre imorgon :(
Håller tummarna att det går bra. Om veterinären släppte hem honom måste de ju bedömt att det inte är kritiskt, men han är säkert både rejält chockad och mörbultad och behöver vila mycket, stackars liten. Vilken tur att du åkte in med honom, det är alltid bättre att veta och snabbt hjälpa. :)
 
Jag vill inte vara den som är den, men hur tusan lyckas en bil slita bort klorna utan att det blir andra skador?? Känns som att tassen eller benet borde vara brutet eller nånting?

Hoppas han tillfrisknar fort!!
 
Jag vill inte vara den som är den, men hur tusan lyckas en bil slita bort klorna utan att det blir andra skador?? Känns som att tassen eller benet borde vara brutet eller nånting?

Hoppas han tillfrisknar fort!!

Alla hans klor är borta förutom några trasor på ena tassen :( Veterinären förklarade att det är ganska vanligt när de flyger genom luften så landar de på asfalten i hög fart och försöker bromsa fallet med klorna som då slits sönder. Han har inga brutna ben iallafall. Det är något med hans ena baknä men inget på röntgen så antagligen ngt ligament som vi får kolla upp längre fram. Han är rejält mörbultad
 
Ja han är rejält mörbultad och blåslagen, men han har haft änglavakt som klarat sig utan frakturer i rygg och höft som tygdligen är vanligt att dom får. Fick honom att dricka lite kattmjölk (favorit) inte så mycket men lite iallafall. Hoppas det räcker och att han mår bättre imorgon och äter o dricker mera då. Stackars min lille kisse :(
 
Åh stackars liten :(
Min katt har blivit påkörd två gånger och han lever och mår.
Första gången så blev han förlamad i bakdelen men röntgen visade inga skador alls så han fick krya på sig i vila och kom igen fint.
Andra gången så fick han en skada på ena knät samt urinblåsan, inte heller där syntes något annat på röntgen men sen visade det sig nån månad efteråt så hade han även fått ett diafragma bråck som han nu precis är opererad för.

Mitt tips är att kolla upp katten lite extra efter att den har piggat på sig så att där inte finns nått dom missade första röntgen. Som med min kisses diafragmabråck.

Att han sover är bara bra han behöver vila och läka. Försök ge små portioner av det han gillar bäst och gärna mat med mycket energi som han också behöver för att läka. Tycker han om köttfärs kan du ju prova ge det.
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 582
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 966
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 296
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 874
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp