Min mamma är död

@Solvarma jordgubbar
Begravningsbyrån eller din mammas bank borde kunna rekommendera någon jurist för hjälp med bouppteckningen, om de inte kan/gör själva. Men då blir det på hennes ort, vilket kanske är mer opraktiskt för dig? Jag hade en liten familjejurist-byrå till hjälp. Det som kan vara bra att kolla är medlemskap i ex fack eller föreningar, koll med arbetsgivare (fd. om hon var pensionär). Ibland finns det försäkringar som faller ut vid dödsfall och vissa AG bistår ekonomiskt till begravning, även efter pension. Men man måste då fråga efter det.
Detta med bouppteckningen är inga problem. Jag tänker anlita en jurist, och vi kommer tydligen att köra bouppteckningen via telefon, eftersom det även är Corona säkert också. Så det är inte bouppteckningen som utgör något bekymmer.

Det är detta att jag måste pendla 50 mil för att sköta städningen och sköta huset som mamma bodde i, som utgör ett problem för mig. Jag måste finnas till hands för att släppa in Anticimex när de luktsanerade mammas hus eftersom hon låg två veckor död i sitt hus. Polisen bröt även upp dörren, så jag fick byta lås på ytterdörren med.

Har fått hyra en hyrbil för mitt pendlande till mammas hus, fram och tillbaka, eftersom min egen bil inte hade klarat så många mils körande. Det är den för gammal för. Jag ska höra med juristen sedan, om dödsboet kan betala hyrbilen, så jag själv slipper ta den kostnaden. Det skulle underlätta mycket för mig ekonomiskt.

Det finns även andra saker i huset som måste bytas ut, pga sanitära olägenheter, och då måste jag finnas på plats för att släppa in de som ska göra jobbet i huset.

Allt detta innebär att jag måste vara ledig från jobbet längre tid än vid ett vanligt dödsfall, vilket min arbetsgivare inte har någon vidare förståelse för tyvärr....

För pendla fram och tillbaka är jag tvungen till, eftersom jag har djur här hemma som ska skötas om. Och pälsdjur får inte tas med i hyrbilen. Annars hade jag kunnat ta dem med mig.

Så detta är verkligen ett komplicerat fall....:banghead:
 
Alla dessa råd ni ger om hjälp med bouppteckning av begravningsbyrå och jurister förutsätter att det finns pengar att betala med. Så även om i detta fall finns tillgångar så är det ingen självklarhet att få hjälp.

Jag fick fixa allt efter pappa själv då han bara hade skulder och hade han inte haft en begravningsförsäkring som jag lyckades hitta så hade jag fått be socialen att betala kistan.
 
Står det i avtalet? Jag har många gånger hyrt bil och till och med frågat efter hundbur, vilket jag fått. Har hyrt mycket av Avis genom åren.
Det är nog beroende på var du hyr bilen,skulle jag tro. Jag bor i en liten by ute i skogen. Här finns inga hundburar i hyrbilarna. Dessutom står det tydligt och klart inuti hyrbilen. "Pälsdjur förbjudet". Dessutom har jag rätt många djur. Även om det vore tillåtet, skulle inte alla få plats i hyrbilen ändå.....;)
 
Går det inte att lämna en fullmakt eller liknande till någon granne eller någon annan på orten som kan öppna för och hjälpa de som behöver in i huset av olika anledningar?

Beklagar sorgen ❤
På orten mamma bodde på, har jag inte bott i, på 30 år. Jag känner ingen där som jag vill ge ett sådant förtroende till.
 
Alla dessa råd ni ger om hjälp med bouppteckning av begravningsbyrå och jurister förutsätter att det finns pengar att betala med. Så även om i detta fall finns tillgångar så är det ingen självklarhet att få hjälp.

Jag fick fixa allt efter pappa själv då han bara hade skulder och hade han inte haft en begravningsförsäkring som jag lyckades hitta så hade jag fått be socialen att betala kistan.
Vad ledsamt att läsa. Jag beklagar sorgen.
 
På orten mamma bodde på, har jag inte bott i, på 30 år. Jag känner ingen där som jag vill ge ett sådant förtroende till.

Det finns ingen på typ socialtjänsten eller liknande man kan få hjälp av i en situation som din? Tänker om du hade bott ännu längre bort, hade det ändå förväntats att du skulle vara på plats för allt detta? Lider med dig.
 
Det finns ingen på typ socialtjänsten eller liknande man kan få hjälp av i en situation som din? Tänker om du hade bott ännu längre bort, hade det ändå förväntats att du skulle vara på plats för allt detta? Lider med dig.
Jag är enda barnet. Finns bara jag som kan sköta dödsboet. Dessutom är det en bra sorge bearbetning att ta hand om mammas dödsbo. Så jag hade inte velat avsäga mig jobbet heller. Jag är ändå tacksam för att mamma hade en slant på sitt bank konto. Hade hon inte haft några pengar, vet jag faktiskt inte hur detta hade gått. Ska höra med juristen om dödsboet kan betala hyrbilen framöver.
 
Jag är enda barnet. Finns bara jag som kan sköta dödsboet. Dessutom är det en bra sorge bearbetning att ta hand om mammas dödsbo. Så jag hade inte velat avsäga mig jobbet heller. Jag är ändå tacksam för att mamma hade en slant på sitt bank konto. Hade hon inte haft några pengar, vet jag faktiskt inte hur detta hade gått. Ska höra med juristen om dödsboet kan betala hyrbilen framöver.

Jag önskar dig all lycka till. Förstår att det måste vara fruktansvärt. Vad fint ändå att du kan se det som ensorgebearbetning. En av mina bästa vänner gick just bort, det var väldigt struligt kring dödsboet och dess tillgångar/icke tillgångar. Vad jag lärde mig då är att alla svenska medborgare har rätt till en skälig begravning. Finns det inte pengar i dödsboet finns det särskilda regler som gör att staten (eller kommunen kanske) går in och betalar. En skälig begravning betyder såklart i det fallet en så billig begravning som möjligt, men alla har rätt till en värdig sista vila.
Jag hoppas det löser sig smidigt för dig och att dödsboet tar kostnaden för din pendling.
 
Jag önskar dig all lycka till. Förstår att det måste vara fruktansvärt. Vad fint ändå att du kan se det som ensorgebearbetning. En av mina bästa vänner gick just bort, det var väldigt struligt kring dödsboet och dess tillgångar/icke tillgångar. Vad jag lärde mig då är att alla svenska medborgare har rätt till en skälig begravning. Finns det inte pengar i dödsboet finns det särskilda regler som gör att staten (eller kommunen kanske) går in och betalar. En skälig begravning betyder såklart i det fallet en så billig begravning som möjligt, men alla har rätt till en värdig sista vila.
Jag hoppas det löser sig smidigt för dig och att dödsboet tar kostnaden för din pendling.
Tack Bapelsin. Jag beklagar sorgen när din vän gick bort. Ett dödsfall av nära anhörig/vän är alltid omskakande. Man är i sorg lång tid efteråt. Jag tror det kommer lösa sig i mitt fall, eftersom det finns pengar i dödsboet.
 
Det är 14 år sedan nu men det var ju en chock att hitta honom död och sen inse att det inte fanns någon hjälp att fixa det juridiska. Och en lägenhet som var tvungen att tömmas o städas så dödsboet inte fick mer skulder.
Jag förstår hur du känner. Det blir bara ett kaos en måste hantera. Beklagar sorgen.
Ja "kaos" är ett ord som verkligen passar in i min situation. Det hela känns så overkligt med tanke på att min arbetsgivare inte vill förstå min svåra sits heller. Jag blir liksom förvirrad. Har kanske min arbetsgivare rätt när hon säger att jag borde jobba istället för att sköta dödsboet? Jag måste ju göra en prioritering någonstans. Och just nu känns dödsboet som en viktig prioritering istället för att jobba. Jag har dessutom absolut ingen ork eller energi att jobba. All min energi går åt till att sköta dödsboet. Förstår verkligen inte hur en arbetsgivare inte kan förstå min sits, i detta läge.
 
Ja "kaos" är ett ord som verkligen passar in i min situation. Det hela känns så overkligt med tanke på att min arbetsgivare inte vill förstå min svåra sits heller. Jag blir liksom förvirrad. Har kanske min arbetsgivare rätt när hon säger att jag borde jobba istället för att sköta dödsboet? Jag måste ju göra en prioritering någonstans. Och just nu känns dödsboet som en viktig prioritering istället för att jobba. Jag har dessutom absolut ingen ork eller energi att jobba. All min energi går åt till att sköta dödsboet. Förstår verkligen inte hur en arbetsgivare inte kan förstå min sits, i detta läge.
Men gå till en läkare och få en sjukskrivning. Du ska ju inte behöva bråka med din chef om detta.
 
Det är nog beroende på var du hyr bilen,skulle jag tro. Jag bor i en liten by ute i skogen. Här finns inga hundburar i hyrbilarna. Dessutom står det tydligt och klart inuti hyrbilen. "Pälsdjur förbjudet". Dessutom har jag rätt många djur. Även om det vore tillåtet, skulle inte alla få plats i hyrbilen ändå.....;)
Det finns ingen på hemmaplan som kan hjälpa dig med djuren då, så då du slipper åka fram och tillbaka hela tiden?
 
Depression så kort inpå är inte rätt diagnos (du söker nog efter diagnosen krisreaktion). Men min poäng var att ett sjukintyg måste bygga på TS sjukdomstillstånd, inte att arbetsgivaren inte ger ledigt.
Självklart, men jag skulle själv inte vara arbetsförmögen att kunna jobba i den sitsen TS är i. Fasar för den dagen min egen mamma dör och hoppas hon inte är ensam då. 😢
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 293
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp