Min mamma är död

Självklart, men jag skulle själv inte vara arbetsförmögen att kunna jobba i den sitsen TS är i. Fasar för den dagen min egen mamma dör och hoppas hon inte är ensam då. 😢

Jag förstår och jag menar inte att TS inte nödvändigtvis skulle ha rätt till sjukskrivning. :) Jag ville bara lyfta den här "gå och få en sjukskrivning"-attityden. Det är inte en beställning man gör, det är en läkarbedömning.
 
Jag är helt enig och tror ingen läkare skulle neka en sjukskrivning i det här fallet.
Nej men försäkringskassan kanske gör det. En släkting blev sjukskriven för krisreaktion när hens partner dog. Partnern var ung och det var helt oväntat. Där pratar vi krisreaktion av sådan grad att hen bara satt rakt fram, kunde inte äta, sova, prata eller något. Hen fick ändå avslag från försäkringskassan.
 
Nej men försäkringskassan kanske gör det. En släkting blev sjukskriven för krisreaktion när hens partner dog. Partnern var ung och det var helt oväntat. Där pratar vi krisreaktion av sådan grad att hen bara satt rakt fram, kunde inte äta, sova, prata eller något. Hen fick ändå avslag från försäkringskassan.
Och jag fick en handläggare som ringde mig efter de 3 första veckorna som man normalt är sjukskriven och sa åt mig att gå till läkaren och bli sjukskriven 5 månader till. Handläggaren ansåg att det behövdes efter en sån chock. Så man kan få vettiga handläggare också.
 
Och jag fick en handläggare som ringde mig efter de 3 första veckorna som man normalt är sjukskriven och sa åt mig att gå till läkaren och bli sjukskriven 5 månader till. Handläggaren ansåg att det behövdes efter en sån chock. Så man kan få vettiga handläggare också.
Självklart kan man det. Glad för din skull att iallafall det löste sig smidigt :heart
 
Jag är enda barnet. Finns bara jag som kan sköta dödsboet. Dessutom är det en bra sorge bearbetning att ta hand om mammas dödsbo. Så jag hade inte velat avsäga mig jobbet heller. Jag är ändå tacksam för att mamma hade en slant på sitt bank konto. Hade hon inte haft några pengar, vet jag faktiskt inte hur detta hade gått. Ska höra med juristen om dödsboet kan betala hyrbilen framöver.
Jag beklagar verkligen det som har hänt.
Det är jätteenkelt att göra en bouppteckning om du är ensam efterlevande/arvinge och om din mamma bara har vanliga tillgångar/skulder. Slösa inte pengar på en jurist isf. Jag gjorde min pappas bouppteckning, det var bara mamma och jag som var efterlevande. Blanketten hittar du på Skatteverkets hemsida och det finns förklaringar hur du ska fylla i den om något är oklart.
 
Jag beklagar verkligen det som har hänt.
Det är jätteenkelt att göra en bouppteckning om du är ensam efterlevande/arvinge och om din mamma bara har vanliga tillgångar/skulder. Slösa inte pengar på en jurist isf. Jag gjorde min pappas bouppteckning, det var bara mamma och jag som var efterlevande. Blanketten hittar du på Skatteverkets hemsida och det finns förklaringar hur du ska fylla i den om något är oklart.
För sent för det nu. Jag har redan skrivit under hos en jurist som ska hjälpa mig. Vid tillfället jag skrev under, befann jag mig i en så svår chock efter mammas död, att jag tog för givet att jag skulle behöva hjälp av en jurist. Har aldrig gjort en bouppteckning förut. Samtidigt sas det att den måste bli rätt gjord, annars får jag bekymmer framöver, om den inte blir rätt utförd.

Men strunt samma. Bouppteckningen kommer göras via telefon, så då får jag för mig att det kommer gå snabbare=billigare.
 
För sent för det nu. Jag har redan skrivit under hos en jurist som ska hjälpa mig. Vid tillfället jag skrev under, befann jag mig i en så svår chock efter mammas död, att jag tog för givet att jag skulle behöva hjälp av en jurist. Har aldrig gjort en bouppteckning förut. Samtidigt sas det att den måste bli rätt gjord, annars får jag bekymmer framöver, om den inte blir rätt utförd.

Men strunt samma. Bouppteckningen kommer göras via telefon, så då får jag för mig att det kommer gå snabbare=billigare.

Det låter ändå klokt att ta hjälp av en jurist, kan vara lite jobb med att sammanställa allt trots allt och särskilt eftersom du inte bor på plats. Den kommer ju ändå att betalas av dödsboet, men det minskar ju bara arvet lite. Det kan ju också vara skönt att veta allt är korrekt gjort från början.
 
Det var en retorisk fråga, jag är läkare. :)
Då kan jag tala om att jag nyligen har rehabiliterats ut ur en utmattningssyndrom, och vid tillfället när mamma dog hade jag bara jobbat i ett år, efter en lång sjukskrivning i utmattning och depression.

Har domningar i ena armen, trött hela tiden, och har dödsångest sedan mamma hittades död på toan. Varje gång jag själv går på toaletten, har jag dödsångest. Tänk om jag dör samma snabba, plötsliga död som hon, när jag sitter på toan? Då kommer jag också sitta på toan död länge, för jag lever också ensam, precis som mamma gjorde. Tankar om vad hennes dödsorsak var, plågar mig något hemskt. Svårt att sova på nätterna. Jag borde nog sjukskriva mig, men jag har helt enkelt inte haft tid. Har så mycket att göra med dödsboet hela tiden. Plus att det regelbundet dyker upp nya saker rörande dödsboet. Senaste nyheten var att hon inte har inkomstdeklarerat för förra året och att Skatteverket har skickat ett föreläggande att jag som sköter dödsboet, ska deklarera åt henne, fast hon är död.

Jag har försökt nå Skatteverket i tre dagar nu, men det är tydligen så långa telefonköer att de ber mig prova vid ett senare tillfälle. Jag har mejlat dem med, men inget svar.

Och kvar står jag med luren i handen och undrar hur jag ska deklarera åt en människa som är död? Jag har varken hennes deklarationspapper eller hennes Bank ID. Fruktansvärt frustrerande att jag inte når dem, när jag behöver snabbt svar på hur jag deklarerar åt en död person.

Jag är helt slut. Jag bara kör på ändå, och ser glad ut, för om inte jag gör det, så blir inget gjort i mammas dödsbo.

Men nog känner jag att jag borde gå till läkaren och få en sjukskrivning, helt klart. Frågan är när jag får tid över till att göra ett läkarbesök? Jag är upptagen med dödsboet dygnets alla timmar, eftersom det hela tiden kommer upp nya grejer som behöver göras. Är det inte saker som ska göras på hennes hus, så är det att sitta i timtal i telefonköer, hela dagarna.

Jag är som sagt helt slut, ändå känner jag mig uppstressad till max.Och har svårt att sova. Och domningar i ena armen. Jag antar att det är tecken på att min utmattning är på väg tillbaka......:(
 
Sjukskriven kan du bli genom ett läkarmöte på telefon. Gå in på 1177 och boka tid.
Jag ringde min vårdcentral förra veckan och de sa att de ville att jag skulle komma in på ett fysiskt läkarbesök. Så via telefon räcker inte, Jag har bara inte hunnit åka in. Helt sjukt alltsammans.
Denna situation börjar kännas helt absurd och overklig. Känner mig så galet stressad hela tiden.

Just nu, i denna skrivandets stund, är jag hemma hos mig. Men senare idag ska jag köra ner 50 mil till mammas hus igen, och fortsätta med det jag håller på med där nere. Möta upp hantverkare med mera.

Känns som att den här karusellen, att jag pendlar fram och tillbaka, aldrig tar slut. Jag har inget eget liv. Hela mitt liv går åt till att pendla 50 mil med hyrbilen varje vecka. Varje vecka har jag tider att passa med hantverkare nere i mammas hus. Såhär har mitt liv sett ut sedan jag fick beskedet att mamma gått bort. Alltså över en månads tid nu.

Alla andra lever sina liv, och jag är fast i denna karusell, som aldrig verkar vilja stanna, så jag kan koppla av och bara andas.....
 
Jag ringde min vårdcentral förra veckan och de sa att de ville att jag skulle komma in på ett fysiskt läkarbesök. Så via telefon räcker inte, Jag har bara inte hunnit åka in. Helt sjukt alltsammans.
Denna situation börjar kännas helt absurd och overklig. Känner mig så galet stressad hela tiden.

Just nu, i denna skrivandets stund, är jag hemma hos mig. Men senare idag ska jag köra ner 50 mil till mammas hus igen, och fortsätta med det jag håller på med där nere. Möta upp hantverkare med mera.

Känns som att den här karusellen, att jag pendlar fram och tillbaka, aldrig tar slut. Jag har inget eget liv. Hela mitt liv går åt till att pendla 50 mil med hyrbilen varje vecka. Varje vecka har jag tider att passa med hantverkare nere i mammas hus. Såhär har mitt liv sett ut sedan jag fick beskedet att mamma gått bort. Alltså över en månads tid nu.

Alla andra lever sina liv, och jag är fast i denna karusell, som aldrig verkar vilja stanna, så jag kan koppla av och bara andas.....
Nät/appdoktor! Kry, min doktor, doktor24 välj en och be om hjälp!
 
Jag ringde min vårdcentral förra veckan och de sa att de ville att jag skulle komma in på ett fysiskt läkarbesök. Så via telefon räcker inte, Jag har bara inte hunnit åka in. Helt sjukt alltsammans.
Denna situation börjar kännas helt absurd och overklig. Känner mig så galet stressad hela tiden.

Just nu, i denna skrivandets stund, är jag hemma hos mig. Men senare idag ska jag köra ner 50 mil till mammas hus igen, och fortsätta med det jag håller på med där nere. Möta upp hantverkare med mera.

Känns som att den här karusellen, att jag pendlar fram och tillbaka, aldrig tar slut. Jag har inget eget liv. Hela mitt liv går åt till att pendla 50 mil med hyrbilen varje vecka. Varje vecka har jag tider att passa med hantverkare nere i mammas hus. Såhär har mitt liv sett ut sedan jag fick beskedet att mamma gått bort. Alltså över en månads tid nu.

Alla andra lever sina liv, och jag är fast i denna karusell, som aldrig verkar vilja stanna, så jag kan koppla av och bara andas.....

För att försöka minska stressen lite:
* hur många olika hantverkare är det? Jag brukar lämna ut nycklar till de som ska in fler omgångar
* vad gäller deklarationen: beställ ny deklarationsblankett eller ansök om att bli deklarationsombud och logga in med ditt eget bank-id

Ansökan om att bli deklarationsombud: https://www.skatteverket.se/privat/...er/info/4809.4.39f16f103821c58f680006732.html

Eller skicka ett brev och begär en ny deklarationsblankett, SKV skriver:
"Endast via brev
Det går bara att beställa pappersblankett genom att dödsboet skickar in en skriftlig begäran om en ny förifylld deklarationsblankett till Skatteverket. Begäran ska vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare."

Jag har gjort detta åt både mamma och pappas dödsbo, det är inte så omständigt oftast.
 
Det var en retorisk fråga, jag är läkare. :)

Jag håller helt med, jag var med om en väldigt traumatisk händelse med närstående 2012, trots jobbig situation vägrades jag sjukskrivning av läkare då jag fortfarande fungerade. Sorg i sig är inte en sjukdom, det som kanske följer (utbrändhet etc) kan vara det.

Att ha mycket att ordna med, vara stressad etc är inte en sjukdom.
 
Senast ändrad:
Jag håller helt med, jag var med om en väldigt traumatisk händelse med närstående 2012, trots jobbig situation vägrades jag sjukskrivning av läkare då jag fortfarande fungerade. Sorg i sig är inte en sjukdom, det som kanske följer (utbrändhet etc) kan vara det.

Att ha mycket att ordna med, vara stressad etc är inte en sjukdom.

Du och Modest har helt rätt. Jag kontaktade en läkare på Doktor24 nu på morgonen, över telefon. Vi pratades vid via videosamtal. Blev inte sjukskriven trots att jag ville bli det. Jag är helt enkelt inte tillräckligt sjuk. Bara väldigt stressad just nu.
Och det kan jag väl på något sätt förstå också. Att vara stressad och att ha sorg, är ju faktiskt ingen sjukdom i sig.

Att känna stress,press, och sorg vid en nära anhörigs bortgång tillhör ju faktiskt sorgeprocessen.

Själv jobbar jag som Uska, så jag om någon borde väl veta det.....:)

Men jag får kämpa på.

Tack alla för att ni är så förstående och stöttande:heart
 
Jag håller helt med, jag var med om en väldigt traumatisk händelse med närstående 2012, trots jobbig situation vägrades jag sjukskrivning av läkare då jag fortfarande fungerade. Sorg i sig är inte en sjukdom, det som kanske följer (utbrändhet etc) kan vara det.

Att ha mycket att ordna med, vara stressad etc är inte en sjukdom.

Precis så. Sen att man har en tråkig chef som inte låter en få ledigt under sådana här omständigheter är ju såklart beklagligt.

@Solvarma jordgubbar Hoppas allt ordnar upp sig och lugnar ned sig snart så att du mår bättre. Det låter som att du gör ett jättebra jobb. :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 292
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp