Min nya drömsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 796
D

diny

Måste bara skriva att jag tror jag hittat den perfekta sadeln till mig (om den passar hästen så)
Var på islandstävlingarna på romme förra helgen och då visade Stall Akur lite av sina saker. Hade hört om deras nya sadel med halvbom och passade på att kolla på den och provsitta. Den var underbar att sitta i och var som att korsa bomlöst men med stöd som i en bomsadel. Det jag tycker är jobbigt med många bomlösa är att många modeller känns väldigt breda att sitta i. Då jag har ont i höfterna ibland så är det jobbigt men i den sadeln satt man smalt. Den är dock så ny att den inte har något pris än men ska vara billigare än deras andra sadlar. Väntar med spänning med mer info och pris.

Man ser inte så mkt på bilden på deras hemsida men man får en aning om hur den ser ut i alla fall

Squid_360_web.jpg

Sv: Min nya drömsadel

Den såg ju rätt shyst ut.Såg skön ut o rejält stöd. Men som sagt deras andra sadlar de hade på hemsidan var ju rätt dyra. Hur funkar det med halvbom ? borde det inte bli felbelastat på hästen på nåt viss typ?

Mmmm... jag såg den där i våras på en tävling i Stockholmstrakten..

Såg häääärlig ut :love:

Jag funderar bara lite på hur de löst själva övergången från främre bommen till ingen bom... Finns det inte risk att "skarven" liksom viker ner sig i hästryggen om man sitter på den? Skulle vilja se hur den ser ut inuti *nyfiken*

Jag pratade som hastigast med ryttaren som också är med och utvecklar den, och som jag förstod det skulle det bara finnas en bomvidd?? :confused: Det lät lite skumt... Då har vi ju ändå problemet med att sadeln kan bli för trång om hästen breddar sig? :confused:

Ska bli spännande att höra mer :bump:

Har ridit mycket i deras sadlar sedan jag gick över till islänningar och de har den enda bomsadel jag kan rida i när jag har rejält ont (loftur). Lägger hellre pengarna på en begagnad kvalitetssadel än en billig ny. Bor i närheten så det är lätt att få sadeln omstoppad och fixad om det skulle vara något.

Tyckte jag frågade allt jag funderade på men när man kom hem så kom man på 300 frågor till :D . Men har inte råd att köpa en dyrare sadel än så har ingen panik då jag troligtvis skaffar en pfiffs bomlös tills jag sparat ihop och hästen kommit lite mer i form.

Har läst på lite på nätet om halvbom och hittade några varianter och ska läsa på lite mer. Det verkar hittills vara klart vanligast vid galoppsadlar och enligt reklamen ska de passa "alla" hästar.

Det här är 2 bilder jag hittat hur bommen kan se ut och blev då lite fundersam hur skönt det är för hästen med en sådan:
half_tree_detail.jpg
ex-tree.png

Senast ändrad av en moderator:

Usch, ortspetsar som kan trycka rätt ner i ryggen när man belastar stiglädrena :crazy:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 177
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 346
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 311
Senast: Tossa90
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 331
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka