Min pappa är rasist

Skulle jag klippa banden med alla som sagt saker som gjort mig arg eller upprörd så skulle jag inte ha några vänner kvar så förstår inte folk som verkar göra sånt slentrianmässigt.
Att folk sen har vissa åsikter som jag absolut inte håller med om är en annan sak. Men så är jag en sån som kan gilla att diskutera saker ifall någon envisas med att köra upp sina åsikter i ansiktet på mig och jag är envisare än de allra flesta när det kommer till sånt så när den andra parten i diskussionen ledsnar brukar det bli tyst.
Nu har jag inga barn men kan inte påstå att jag skulle vara speciellt orolig för vilken påverkan mina föräldrars politiska åsikter skulle ha på mina barn. Det jag kommer ihåg om min mormor är tex att hon brukade göra våfflor och hade plast på möblerna. Vet även att mormor jobbade rätt hårt för att vi skulle bli mer religiösa, både jag och mina syskon är fortfarande ateister så det gick ju inget vidare. Och då hjälpte mamma även till en hel del genom att låta oss vara med på diverse kyrkoaktiviteter.

Alla tycker inte lika, så enkelt är det. Då skulle jag få bryta med en hel del, både släktingar och vänner pga olika åsikter. Tänk om det varit tvärtom? Att din pappa inte respekterade dina tankar och åsikter? och inte ville ha någonting med dig att göra.

Jag skulle prata med min pappa om att vissa saker tycker vi olika om PUNKT. Då kan ni prata och diskutera om andra trevliga saker ist.

Jag gillar att diskutera med andra som tycker olika, det måste inte leda till osämja och brutna kontakter ;)

Jag blir lite fundersam över de svar som så nonchalant anser att man bara "tycker olika", som om det gällde färgen på soffan eller annan åsikt som inte betyder nåt.

Säg att dottern i huset är sjutton år. Hon fyller år, släkten är inbjuden. Dottern har sin nye pojkvän hemma, han har en annan hudfärg. Morfar häver ur sig nåt om koncentrationsläger.

?

Jag blir lite fundersam över de svar som så nonchalant anser att man bara "tycker olika", som om det gällde färgen på soffan eller annan åsikt som inte betyder nåt.

Säg att dottern i huset är sjutton år. Hon fyller år, släkten är inbjuden. Dottern har sin nye pojkvän hemma, han har en annan hudfärg. Morfar häver ur sig nåt om koncentrationsläger.

?
Då är det han som får lida, hon har ju gjort sitt val och står för det.
Dessutom kan hon ju upplysa honom om att de flesta som satt i och dog i KZ var "vita"

Jag hade nog inte brutit kontakten med en så nära släkting på grund av detta, för det ska det mycket till (och jag uppfattar det som att dessa kommentarer är det enda, ni hade fram till detta en mkt trevlig middag), men jag hade däremot varit tydlig med vad jag tycker och förklarat att varken jag eller barnet vill höra sådana saker. Sen tror jag barnet lyssnar mer på dig som förälder än på sin morförälder om du är tydlig med att du tycker det är fel och att morfar inte är rättvis alls i det ämnet.

?
Då kickar man ut morfar, undrar om han börjar bli senildement och hotar med hemmet om han glömt hur man uppför sig. Att vara oförskämd är inte samma sak som att ha avvikande åsikter.

Det är både olyckligt och tragiskt att svenskar inte kan skilja på don eller person.
Har du inte rätt värdegrund så får du inte vara med i Sandlådan. Det är bara i Sverige där man inte ens får debattera något som helst problem med invandringen. Är det farligt? Jante när den är som bäst.
Här skriver du att de som bott, levt och har förstahandsinfo är rasistiska och har fördomar. Ma n kan även kalla det för verkliga erfarenheter.
Lever man i skyddad verkstad är det klart att det kan te sig så.
Vilken splittring det blir även inom familjer för att det rättrogna anser sig ha tolkningsföreträde.
Acceptera andra människor och inom familj och vänskap behöver man inte diskutera politik eller hur det ser ut i dag. Bara att lalla på.
Jag vet inte vad mina vänner har för partitillhörighet och det är oväsentligt. De är inte dåliga människor för det, men de flesta har levt i verkligheten o har inte stängt den ute.
Jag skulle aldrig tycka illa om någon för att den inte håller med mig! Det är helt barockt.
Här verkar man inte ens inse hur mycket man påverkar sina barn. Man ska bevaka dem och stoppa i dem rätt värdegrund. Vad tror ni att Pisaförfallet beror på? Många barn idag har ett rent :devil: i skolan idag. Ingen studiero o även lärare stoppar i dem de enda rätta åsikterna. Ingen tänker på alla de barn som rånas, trakassera våldsamt. Mobbningen har eskalerat sedan föräldrar mobbar andra vuxna.
De gör inte som vi säger utan som vi agerar. Det borde alla veta om.
Varför rånas svenska barn, vuxna och våra gamlingar?
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/
När verkligheten kommer nära.
Vad gör ni när barnen kommer hem och har haft hemska erfarenheter? Säger åt dem att de har fel?
Då är man inte bättre än de mammor som skyddar den mannen de lever med som utsätter barnen för obehagligheter o bara avfärdar barnet. Sen om det blir riktigt illa så skyller man på att man har varit helt ovetandes.
Vilken splittring och HAT vi har fått när vi inte kan respektera att andra inte har samma åsikter.
Som om det vore farligt.
Här anser alla samma sak. Nu ska den som inte håller med bespottad och mobbas.
Då är man riktigt duktig även om ni här inte representerar hela den svenska befolkningen . Tack och lov.
Så visa nu er bästa sida som ni överför till era barn.
Kommer era barn att förskjuta er för vad ni har gjort mot dem? Jag skulle ta mig en rejäl funderare över mitt eget beteende.
Det är ganska stor skillnad på att debattera invandring och att vara rasistisk. Jag har svårt att respektera folks åsikter som inte anser att alla har ett lika värde, jag har svårt att respektera folk vars sanning kommer från rasistiska hatsajter, jag har svårt att respektera de åsikter som skyller på invandring och som delar upp världen i våra egna och nån sorts grå massa andra. Jag har också svårt när diskussionen går ner på individnivå och inte kan höjas över den.

Det är ganska stor skillnad på att debattera invandring och att vara rasistisk. Jag har svårt att respektera folks åsikter som inte anser att alla har ett lika värde, jag har svårt att respektera folk vars sanning kommer från rasistiska hatsajter, jag har svårt att respektera de åsikter som skyller på invandring och som delar upp världen i våra egna och nån sorts grå massa andra. Jag har också svårt när diskussionen går ner på individnivå och inte kan höjas över den.
Det torde ingå i normalt beteende att inte förstöra en festlighet med att diskutera känslig politik.
Man att gå i klinch inför öppen ridå brukar ofta förvärra situationen.
Ta det med personen ifråga enskilt så förstör man inte stämningen ytterligare.

Det torde ingå i normalt beteende att inte förstöra en festlighet med att diskutera känslig politik.

Jag tycker inte det är min uppgift att släta över rasisters/homofober/anti-feministers uttalanden, det är DOM, inte jag som förstör stämning och fest om de drar igång

De gånger jag har hamnat med en meningsmotståndare där jag tycker personen har riktigt obehagliga åsikter har jag faktiskt fortsatt diskussionen och låtit personen visa hela färgpaletten.

Jag känner med dig.

Jag har släktingar som är rasistiska. Tyvärr är det personer jag i grunden gillar så jag gör så att jag gärna diskuterar med de personerna, men de måste lyssna på mitt tankesätt också. Kanske lyckas jag få dem att tänka till lite, oftast kan vi tala om det på ett lugnt vis. Som någon annan skrev, rasism bottnar oftast i rädsla.
Däremot de som delar massa rasistiskt skit på fb och liknande plockar jag bort.

Jag kan förstå dig. Min lillebror är nuförtiden frireligiös och har utvecklat en hel rad obehagliga åsikter. Han tycker att homosexualitet är en synd, att abort är mord och lite annat sådär lagom obehagligt..
Jag har haft ganska stora svårigheter under åren att hitta ett förhållningssätt till det här. Han är min älskade bror, och jag har svårt att acceptera att han verkligen har dessa åsikter nuförtiden. Samtidigt så står jag inte ut när dessa saker luftas.
Nu är min bror och hans fru så taktiska att de sällan tar upp saker självmant. Men jag har varit väldigt tydlig med vart jag står och jag skulle inte tveka att säga ifrån ordentligt om det kommer upp saker vid tex en middag. Även om min stackars mamma typ bryter ihop om hon tror att vi ska bli osams.

Hade inte min bror haft barn hade jag nog inte haft så mkt kontakt med honom. Men nu har han två, snart tre, små flickor som jag tycker väldigt mycket om och jag är också mån om att finnas i deras liv som en "sund motpart" till all religiös propaganda de får till sig från andra håll..

I ditt fall hade jag nog tagit mig ett ordentligt snack med pappa och förklarar hur jag kände. Om inte pappa kan acceptera hur hans åsikter påverkar mig så är det hans val att vi inte har så mkt kontakt. Om pappa månar om kontakten får han tänka sig för och hålla sina obehagliga åsikter för sig själv.

Ett annat scenario:

Du har träffat Mannen i ditt liv. Ni är djupt förälskade, han betyder allt för dig. Ni bjuder hem dina föräldrar mfl, så han ska få träffa din släkt. Mitt i gräddtårtan så häver din pappa ur sig att "det är dags att nån rensar upp bland judesvinen igen, de förökar sig som kackerlackor och tar över världen".

Till saken hör att din nye Man är jude. Han blir naturligtvis förkrossad

?

Ungarna har rasistisk släkt. Det har "lösts" så att de inte umgås utan någon vuxen med som säger ifrån rejält och direkt det poppar upp, och sedan diskuterar man med barnen vad som blev sagt, var det kommer ifrån, betyder, osv, på vägen hem. De började ganska tidigt själva märka när kommentarerna kom och säga emot eller gå därifrån.

En nära släkting är inte någon vem-som-helst på stan som säger något dumt, de har en relation till barnen som gör att det de säger har en mycket större inverkan. Jag hade inte låtit en sådan som din far umgås med barnet utan övervakning (och ja, jag menar ordet som det står), jag hade satt ner foten direkt han ger minsta uttryck för dumheterna, och slutar han inte så tog jag ungen och for hem. Jag hade förklarat reglerna för honom innan också. När barnet blir större hade jag förklarat för hen vad som händer också. Jag hade absolut inte låtit dem umgås fritt.

Sen står det alla fritt att tycka att det är fånigt att sortera på det viset, det tycker jag i min tur är fånigt. :up:

Jag tycker inte det är min uppgift att släta över rasisters/homofober/anti-feministers uttalanden, det är DOM, inte jag som förstör stämning och fest om de drar igång

De gånger jag har hamnat med en meningsmotståndare där jag tycker personen har riktigt obehagliga åsikter har jag faktiskt fortsatt diskussionen och låtit personen visa hela färgpaletten.
Jo men vid ett sådant tillfälle förstörs stämningen för alla om du tar offentlig strid.
Min gamla morsa skulle ha svarat dig när du säger att han började, hon skulle svarat, men du fortsatte...

Att INTE gå i klinch inför öppen ridå när folk är rasistiska skulle jag ALDRIG kunna leva med, och då är jag ändå känd i min bekantskapskrets för min sociala kompetens. Det är att sakna civilkurage det.

Möter smygrasister i min vardag överallt - tar striden utan problem och väljer bort den släkt som inte passar mig. Det handlar inte om huruvida vi har olika åsikter eller inte. Det handlar om att jag inte vill umgås med folk som tycker genuint illa om min man för att han är muslim utan att känna honom (eller vilken muslim, jude, rosa, svart människa som helst). Visst har vi alla olika åsikter, men JAG behöver inte umgås med sådana människor, varför skulle jag?

Nu tror jag som någon annan skrev, det handlar oftast om rädsla. De har de flesta i min närhet i alla fall bevisat.

Jo men vid ett sådant tillfälle förstörs stämningen för alla om du tar offentlig strid.
Min gamla morsa skulle ha svarat dig när du säger att han började, hon skulle svarat, men du fortsatte...

Så då blev det mitt fel O_o

Jag anser fortfarande att problem ska ligga där dom hör hemma.
Om en rasist går igång är stämningen redan förstörd - då tycker jag lika bra att den kan visa hela sin idioti inför alla.

Min pappa är nazist och röstar garanterat på SD. Mig kvittar det lika så länge han aldrig öppnar munnen i dessa frågor vilket han aldrig skulle ens våga andas nåt om. Han vet att aldrig får träffa sina barnbarn om han pratar om detta, han får inte vara själv med dem heller av den anledningen.

Nej det är inte ditt fel att han för fram dessa åsikter. Men du väljer hur du vill svara upp.
Är kvällen, dagen viktig för någon annan än dig själv kanske det är bättre att backa än att gå i konfrontation.
Du väljer

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 962
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
183
· Visningar
24 009
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 785
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har... 2
Svar
39
· Visningar
7 435
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka