Min pappa är rasist

"Så är det" var svaret på vad han menar. Alltså han tror att det är sant, att religionen gör så att de våldtar.

Tja är svaret bara "så är det" så är han ju inte en person som vill diskutera alls, då är det ju ingen större idé att försöka. Kvinnosynen är totalt skit i många kulturer där islam är dominant, det är iofs inget större chockbesked, men att det automatiskt medför våldtäkt är ju såklart felaktigt.

Det vet jag inte faktiskt då jag aldrig nått den gränsen.

Du kan ju inte ha testat den heller då?

Den här artikeln är bara 3 är gammal och bevisar i alla fall att min pappa har fel när han påstår att invandrare leder våldtäktsstatistiken.
http://www.svt.se/opinion/hogerextrema-valdtaktsmyter-faller-pa-eget-grepp

Nu är detta väl ingen debatt som behövs här eller nått du måste bevisa för nån här på forumet. Jag blir bara lite illamående på Researchgruppen, det var väl de som drev en hel kampanj mot flashback vilket tydligen är enbart ett tillhåll för nazister och extrema, hatande människor enligt dem och aftonbladet.. :/ Synd att det inte går att se källorna i artikeln du länkar till, de verkar vara borttagna från deras sida. Jag vill tex se att de menar per capita om de ska räkna antal namn, eller iaf hur de har räknat? Annars blir det ganska lätt för extremhögern att debattera sånt här, tror jag.

Du får ha förståelse för att samhället förändras och att människor i olika generationer har olika värderingar. Rasism var standard för bara 50 år sedan och det lever kvar hos många.

Självklart ska du umgås med din far och självklart ska dina barn träffa sin morfar. Däremot kan du ju förklara för barnen att farfar har en ålderdomlig syn om de nu skulle råka ut för rasistiska kommentarer.

Att säga upp bekantskapen från nära familjemedlemmar för att man inte gillar deras åsikter är extremt destruktivt. Vem vet. Dina barnbarn kanske följer ditt förslag och tar avstånd från dig i framtiden.

Skojar du? Varför skulle det varit standard att vara rasist för 50 år sedan? Vad har du för belägg för det? Rötägg har funnits i alla tider men att det skulle varit standard för 50 år sedan att vara rasist är inget annat än en stor fet lögn.

Poängen är nog att inte döma ut folk som någon slags "ist" innan man har pratat/umgåtts med dem på riktigt. Jag tror de flesta människor är mångsidiga, och det första intrycket kan vara helt annorlunda än vad man får se när man lär känna dem. Nej, det är säkert inte utvecklande för nån av oss att umgås med typ.. Goebbels. Men det är inte såna människor iaf jag tänker på när jag hör folk beskrivas i tex den här tråden..

Bara av intresse, var går din gräns för hur avvikande åsikter folk får ha för att du ska umgås med dem överhuvudtaget?

Det går som du säkert förstår inte att säga, men en grundförutsättning är i så fall tron på alla människors lika värde.

@Milosari jag hade nog inte brutit med min pappa men aldrig låtit liknande stå oemotsagt. Jag hade bett honom respektera att vi har vitt skilda åsikter och att dessa aldrig luftas om vi ska kunna ha ett umgänge över huvud taget.

Jag förstår hur du menar. Men å andra sidan kan det ju vara så att x antal personer på samma bjudning som gör just det där (tar hänsyn och håller tyst när någon vräker ur sig något rasistiskt) tycker det är oerhört BEFRIANDE när en person faktiskt säger ifrån.
Jag har en gång suttit på en middag för många år sedan när samtalet kom in på invandring/flyktingar och två personer i ett sällskap på kanske tolv totalt började "spåra ur" (enligt min mening). Jag sa ifrån; minns ej exakt vad, men jag upplevde att merparten av övriga faktiskt verkade väldigt tacksamma över att jag stoppade "snacket" (såg jag på deras miner). Stämningen blev lite "tryckt" just då när jag sa till, men den var ju "tryckt" redan när rasisterna orerade och alla andra satt tysta.

Rasisterna höll snattran och alla började snart prata om annat och kvällen blev faktiskt riktigt trevlig till slut.
jo det är ett alternativ, men de räcker ju att ett par personer säger bä och ett par andra säger bu så är bråket igång. men som sagt, det är en bedömning och ett val som måste göras på plats

Hänsyn till tredje part? Tänk om tredje part blir illa berörd av den som uttrycker sig rasistiskts uttalanden? Om tredje part känner sig ansatt? Rädd? Rasism är inte som vilken politisk åsikt som helst. I mina ögon skulle det vara bra mycket obehagligare att sitta i ett sällskap där någon fäller rasistiska uttalanden och ingen reagerar än det obehag en konfrontation skulle innebära.
Tredje part är de som inte vill deltaga i diskussionen
och att ta upp tråden i ett infekterat ämne riskerar att "ta" hela konversationen. sedan är det ju individens val om hon eller han vill lyfta eller driva ett så dominerande ämne på ett bröllop exempelvis.

Tredje part är de som inte vill deltaga i diskussionen
och att ta upp tråden i ett infekterat ämne riskerar att "ta" hela konversationen. sedan är det ju individens val om hon eller han vill lyfta eller driva ett så dominerande ämne på ett bröllop exempelvis.
Jag har nog högre tankar om människor i allmänhet än så. Skulle det komma upp rasism vid en middag vill jag nog tro att samtliga, som inte själva hyser rasistiska åsikter tycker att det är mycket obehagligt och inte önskar låta sådant passera obemärkt förbi.

I ett P1-program härom dagen handlade det om civilkurage och ett reportage gjordes från en förening i Malmö som arbetar med träning i civilkurage. De håller bland annat i övningar i hur man kan bemöta rasism i sin vardag på ickekonfrontativa sätt. Att reagera måste inte innebära aggression och stenhård skyttegravsdiskussion.

Jag backar inte från en diskussion, även om många skulle argumentera emot mig. Men det gäller att välja tillfälle. Här i forumet är det ok, men att på en fest/ett bröllop lyfta fokus från det egentliga festobjektet till en diskussion som all sannolikhet kommer att bli känsloladdad och högljudd...jag tror att det skulle krävas många och grova övertramp innan jag öppnar en sådan diskussion.

Du ser ju här hur lätt diskussioner övergår till personangrepp o beskyllningar.

Och att oberoende vad det gäller, riskera långvariga släktbråk för en skitsak.

Kan bara säga : tänk efter före...

Du kan ju inte ha testat den heller då?

Nja, har umgåtts med såväl enstaka AFA-medlemmar som nazister. Nu skulle jag förvisso inte välja dessa som nära vänner men träffar jag dem på stan hälsar jag och stannar om det finns tillfälle och utbyter några ord. Om någon av dessa individer vore nära släktingar hade jag umgåtts med dem på ett nära plan ändå.

Vill vi ha ett varmt eller kallt samhällsklimat?

Den här artikeln är bara 3 är gammal och bevisar i alla fall att min pappa har fel när han påstår att invandrare leder våldtäktsstatistiken.
http://www.svt.se/opinion/hogerextrema-valdtaktsmyter-faller-pa-eget-grepp

Om han säger att invandrare begår flest våldtäkter så ja. Om han däremot menar att de är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken så har han rätt.

Fast det är ju förvisso obildat att tala om invandrare i grupp då vissa invandrargrupper är underrepresenterade och andra är överrepresenterade.

Sedan är grundfelet din far gör att han generaliserar extremt grovt och missvisande. Han ser en grupp som är överrepresenterad i brottsstatistiken och applicerar det på alla i gruppen. Sanningen är den att oavsett var du kommer ifrån så är sannolikheten att du är en våldtäktsman extremt liten.

Jag backar inte från en diskussion, även om många skulle argumentera emot mig. Men det gäller att välja tillfälle. Här i forumet är det ok, men att på en fest/ett bröllop lyfta fokus från det egentliga festobjektet till en diskussion som all sannolikhet kommer att bli känsloladdad och högljudd...jag tror att det skulle krävas många och grova övertramp innan jag öppnar en sådan diskussion.

Du ser ju här hur lätt diskussioner övergår till personangrepp o beskyllningar.

Och att oberoende vad det gäller, riskera långvariga släktbråk för en skitsak.

Kan bara säga : tänk efter före...

Sedan när är rasism en skitsak?

Sedan när är rasism en skitsak?
Att ta strid för eller emot en politisk åsikt på exempelvis ett bröllop riskerar att lyfta fokus från orsaken till festen. Vill man göra det, vill man riskera att första för brudparet så gör man det.
Jag anser nog att den striden är en skitsak just då jämfört med varför människor samlats.
Men som alltid det är individen som avgör.

Att ta strid för eller emot en politisk åsikt på exempelvis ett bröllop riskerar att lyfta fokus från orsaken till festen. Vill man göra det, vill man riskera att första för brudparet så gör man det.
Jag anser nog att den striden är en skitsak just då jämfört med varför människor samlats.
Men som alltid det är individen som avgör.

Du tycker inte att festen blir förstörd om någon börjar göra Hitlerhälsningar till alla gäster och ingen reagerar? Eller är gränsen överträdd där?

Om jag gifte mig skulle jag bli illa berörd om någon dryftade rasistiska åsikter, och dubbelt illa berörd om övriga gäster lät det passera.
Där ser du,varje individ väljer.
Men jag vet av erfarenhet att politiska diskussioner kombinerat med släktingar o alkoholhaltiga drycker kan leda till surt efter.
Alltså brukar jag säga att politik o diskussion om affärer lämnas utanför festlokalen.

Du tycker inte att festen blir förstörd om någon börjar göra Hitlerhälsningar till alla gäster och ingen reagerar? Eller är gränsen överträdd där?
Jag skulle ta ett snack med individen mellan 4 ögon, där skulle jag inte spara på krutet.
Om ingen reagerar så blir nog inte festen förstörd men om 1/3 reagerar häftigt mot och 1/3 för då lär med säkerhet festen bli förstörd (och kanske lokalen med)

Jag skulle ta ett snack med individen mellan 4 ögon, där skulle jag inte spara på krutet.
Om ingen reagerar så blir nog inte festen förstörd men om 1/3 reagerar häftigt mot och 1/3 för då lär med säkerhet festen bli förstörd (och kanske lokalen med)

Om någon reagerar för Hitlerhälsningar så är festen och vänskapen förstörd tills detta avslutas och personerna antingen gett avbön eller lämnat. Oavsett om det vore medlemmar av någons släkt eller inte.

Om du arrangerar festen är det väl så, men om du är gäst?
När jag liftade runt i öst-Europa före murens fall så hände det inte sällan att man blev bjuden på festligheter. Gick jag i taket om ngn började sjunga kommunistiska kampsånger med knuten näve? Nej. Samma sak då jag reste i Italien eller Spanien, började världen sjunga Fascistiska sånger och vifta med öppen hand istället så lät jag det vara. För att det hade förstört festen för alla inkl mig själv att hävda min egen åsikt gentemot värdarna.
Men det är ju som alltid beroende på plats o individ.

I en diskussion om politik vet du vid det här laget var jag står.
Men ex en bröllopsfest är inte platsen för en hård politisk clasch.
Jag är så pass gammal i gamet att jag har vett att för andras skull hålla tillbaka på principerna ibland.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 962
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
183
· Visningar
24 001
Senast: Palermo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 785
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har... 2
Svar
39
· Visningar
7 435
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka