Min pappa är rasist

Och jag kommer i mitt jobb regelbundet i kontakt med både forskning som bedrivs på yoga & meditation, samt personliga berättelser om förbättringar av folks hälsotillstånd, både av fysisk och psykisk karaktär när de använt en terapeutisk form av yoga.

Visst förstår jag att det kan vara provocerande, men med det jag sett och upplevt, så skulle jag nog känna mig lite taskig om jag inte berättade om det.
Det är inte provocerande. Det är enahanda och onödigt.

Jag är ledsen, men i den här tråden höll jag på att sätta i halsen när du kom dragande med yoga som lösning.

Alltså: om nu yoga faktiskt vore lösningen på världens alla problem, då tror jag att den skulle tillämpas. Den deppiga sanningen är nog att lösningen på världens alla problem ännu inte har sett dagens ljus.

Jag är glad att min syster har en mer realistisk syn på sitt yrke än vad du har, faktiskt.

Alltså: om nu yoga faktiskt vore lösningen på världens alla problem, då tror jag att den skulle tillämpas. Den deppiga sanningen är nog att lösningen på världens alla problem ännu inte har sett dagens ljus.
.

Jag har aldrig påstått att det är en lösning på alla problem. Däremot kan det lösa en hel del vilket jag sett bevis på rätt många gånger och visst tillämpas yogan terapeutiskt mot en rad olika problem, både fysiska och psykiska. Forskning visar också på många positiva effekter av yoga och meditation. Här är en i raden av dem som forskat på ämnet.

Jag har aldrig påstått att det är en lösning på alla problem. Däremot kan det lösa en hel del vilket jag sett bevis på rätt många gånger och visst tillämpas yogan terapeutiskt mot en rad olika problem, både fysiska och psykiska. Forskning visar också på många positiva effekter av yoga och meditation. Här är en i raden av dem som forskat på ämnet.

Innebandy löser också många fysiska och sociala problem och är till och med mycket bra när det gäller att mota rasism. Men ändå irrelevant.

Precis som du uttrycker dig, uttrycker sig religiösa missionärer. Det vore taskigt att inte berätta om ljuset jag sett.

Och jag kommer i mitt jobb regelbundet i kontakt med både forskning som bedrivs på yoga & meditation, samt personliga berättelser om förbättringar av folks hälsotillstånd, både av fysisk och psykisk karaktär när de använt en terapeutisk form av yoga.

Visst förstår jag att det kan vara provocerande, men med det jag sett och upplevt, så skulle jag nog känna mig lite taskig om jag inte berättade om det.
Fast då undrar nog jag hur du bedömer den forskning du kommer i kontakt med. Första gången jag lade märke till dina yogatips var när du skrev att 95 procent av alla med migrän fick lindring av yoga. När jag googlade uppgiften fick jag träff på en åldrad yogaguru i Indien. Det var han som påstod det.

Det är två problem här, tycker jag. Det ena är den forskning du åberopar. Det är underligt att det skulle finnas ett specialspår av forskning där yoga visar sig vara så outstanding, utan att detta får mer gehör än det får, både vetenskapligt och medicinskt.

Det andra problemet, som jag ser det, handlar om att psykologisera över personers värderingar. Att förklara i det här fallet rasism i psykologiserande termer. Det är obehagligt, tycker jag. Dels för att det ser ut som att personer med - i det här fallet - rasistiska värderingar blir i något mindre grad moraliskt ansvariga för sina attityder, dels för att du sätter dig i en ovanifrånposition: du vet vilken psykologi som kan förklara deras åsikter och du har dessutom botemedlet till hands.

Sammanlagt blir det alldeles för religiöst för att vara rimligt.

@Magiana Hur tänker du kring frivilligheten gällande att utöva yoga? Skulle det, rent hypotetiskt, gå att tvinga någon, t ex en rasist, att deltaga i yoga? Och vad skulle det få för effekt i så fall, tror du?

@Magiana Hur tänker du kring frivilligheten gällande att utöva yoga? Skulle det, rent hypotetiskt, gå att tvinga någon, t ex en rasist, att deltaga i yoga? Och vad skulle det få för effekt i så fall, tror du?

Det går givetvis inte att tvinga någon att yoga. Tanken är horribel. Man kan lägga det som ett förslag. Inte mer.

Okej, händelserna i Bryssel ledde här hemma till besvärliga diskussioner med obehagliga åsikter som jag frågade på källor för. Svaret blev "Fria tider"... finns det någon som spontant kommer på rimliga texter från vedertagna källor som inte är uppenbart vinklade, som man kan be vederbörande att läsa för en ökad förståelse?

Okej, händelserna i Bryssel ledde här hemma till besvärliga diskussioner med obehagliga åsikter som jag frågade på källor för. Svaret blev "Fria tider"... finns det någon som spontant kommer på rimliga texter från vedertagna källor som inte är uppenbart vinklade, som man kan be vederbörande att läsa för en ökad förståelse?

Jag tycker det är svårt med sådana källor - då de som plockar info från t ex fria tider ofta då menar att vanlig media är just vinklad fast åt andra hållet.

Jag tycker det är svårt med sådana källor - då de som plockar info från t ex fria tider ofta då menar att vanlig media är just vinklad fast åt andra hållet.

Jo, jag uttryckte mig nog lite luddigt, när jag ville ha några som inte är uppenbart vinklade åt andra hållet, utan mer objektiva och neutrala texter. Jag skulle gärna tipsa om vetenskapliga texter, men de är förslagsvis lite svårsmälta.

Jo, jag uttryckte mig nog lite luddigt, när jag ville ha några som inte är uppenbart vinklade åt andra hållet, utan mer objektiva och neutrala texter. Jag skulle gärna tipsa om vetenskapliga texter, men de är förslagsvis lite svårsmälta.

Vad är det du letar efter? Information om vad?

En bra och relativt tillförlitlig källa är engelska The Guardian. Ett citat saxat ur en lång och mycket läsvärd artikel om hur unga franska muslimer radikaleras i fängelse (något som skett i alla västländer):

"The terrorist attacks of the last year – and the fact that most of the perpetrators were French citizens – have induced a nationwide panic about “homegrown” terrorism and the radicalisation of France’s Muslim minority. On 3 February, a banner headline in the rightwing Le Figaro, France’s second-largest newspaper, announced that the Interior Ministry had identified 8,250 French people who had been “radicalised”. The story went on to report that this represented a more than 100% increase on the March 2015 figure. What it neglected to say is that this remains an infinitesimal proportion of France’s estimated Muslim population of 4.7 million, still less its total population of 66 million."

Hela artikeln finns här som sagt lång men mycket läsvärd om man vill förstå hur radikalisation i fängelser fungerar och vad franska (svenska?) myndigheter gör för att bekämpa den.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 959
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
181
· Visningar
23 512
Senast: Görel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 785
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har... 2
Svar
39
· Visningar
7 435
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka