Min stackars häst..

Sv: Min stackars häst..

Nu förstod jag inte riktigt din formulering.Att travare lätt drar på sig skador?Det är väl därför de flesta travare slutar i den branchen, för att de dragit på sig ngn skada.Nu tycker jag att travmänniskor för det mesta är otroligt nogranna med sina hästar, vet inte många andra häst kategorier som man verkligen försöker behandla med allt möjligt, kiropraktorer,massage osv, när de skadat sig.

Men när en travare drar på sig för mkt skador så blir det olönsamt för hästägaren å tränaren å då säljs de som promenad ridhästar eller så slaktas de.Vet många travare som slaktats för att ingen velat köpa dem å många gånger slaktas ästar utan att ägarna ens försöker sälja dem:

Nu låter jag kanske hjärtlös men med tanke på vad en del hästar får utstå bara för att de är billiga i inköp så har man kanske räddat några hästar på att välja att slakta dem istället.
Detta betyder inte att jag tycker att hästägarna följt sitt ansvar.Jag skulle inte slakta en häst som kunde fortsätta leva utan att plågas tex, bara för att bli av med den, men sån är jag :smirk:
 
Sv: Min stackars häst..

Självklart är det hästägarna som bestämmer över om hästen ska slaktas eller ej, jag har inte påstått ngt annat.
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Jag vet att man ska ta hand om de djur man skaffat, men att betala 10.000kr/mån i stallhyra har jag (mina föräldrar) helt enkelt ej råd med, det var ju därför vi skickade iväg hästen... Egentligen skulle hon bara ha varit till salu, men eftersom ingen nappade (det var precis efter jul, och hon var ganska dyr för att vara ett vbl), så fick vi lämna ut henne på foder, eftersom det var fler som svarade då, och vi var tvugna att göra oss av med henne snabbt..
Tanken är ju också att tjejen ska få köpa henne om allt funkar bra... Men nu har jag verkligen blivit tveksam :mad:


JESUS! ger ni 10.000 i stallhyra!!! jag ger 300...
 
Sv: Min stackars häst..

får jag fråga vad som var "fel" med din förra häst eftersom hon tydligen inte dög längre åt dig? För oavsett vad så är hon DIN häst, inte dina föräldras, eller din tränares utan DIN! Och DU har ansvaret för att hon mår bra och får det hon behöver! Du kan inte skylla det på alla andra! Ta ditt ansvar och få hem eller sälj hästen till nån annan! Och varför är det otänkbart att sälja/låna ut nya hästen?
Är inte din gamla häst lika "fin" längre? Är hon inte värd samma nogranna, kärleksfulla och viktiga skötsel och omvårdnad längre?
Du skrev att din tränare hittade "världens bästa häst" åt dig.
Vad var din gamla då?
 
Sv: Min stackars häst..

Jag tror jag har svarat i tråden tidigare, men den första hästen var iaf ett vbl (travare alltså).
 
Sv: Min stackars häst..

Pontevecchio skrev:
Sen måste jag försvara dig mot alla dumma vuxna här ;). Det är inte lätt med föräldrar som inte är så kunniga men du är mer bestämd än de flesta 15-åringar så fortsätt tjata på pärona! Jag vet att du gör så gott du kan och snacket om att du bytt ut golden är bara blaj.

Ursäkta men att skriva "min tränare hittade världens bästa häst åt mig och då var jag tvungen att få iväg min gamla häst" uppfattar jag som att den gamla inte längre duger för att hon hittat en ny.
Alltså bytt ut henne för att den nya var finare:smirk:
 
Sv: Min stackars häst..

break_a_leg skrev:
Jag tror jag har svarat i tråden tidigare, men den första hästen var iaf ett vbl (travare alltså).
jo vet:D menade att vad betydde den hästen för henne när nu den nya var "världsbäst"
 
Sv: Min stackars häst..

hehe det är lugnt:D

Etoile: hur har det gått? såg nu att tråden är från förra året:o ;)
 
Sv: Min stackars häst..

Tråden är gammal men ämnet alltid aktuellt. När jag läste början på tråden så tänkte jag på alla dessa ponnyföräldrar utan hästkunnande som står där och hoppas på sin lilla unge och tror att bättre ponny så.... Har varit pónnyförälder ch är evigt tacksam att det är över. De värsta är de som inte har eget hästintresse utan kommer in i hästvärlden genom barnen. Som alla andra sportföräldrar. De står och skryter för varandra om sina ungar och de kan och vet allt och vet exakt hur alla ponnyer skulle ridas och deras värld går under om ungen inte vinner.
Tränare hejar på och vissa ungar blir totalt självupptagna, eller sönderstressade, beroende på hur ungen är själv. Eller både och.

Har sett föräldrar skrika åt ungen efter en dålig ritt:
" Nu när du ahr fått den där dyra ponnyn så för du väl för fan rida ordentligt!"

Ponnyer blir slit och slängvaroir för dessa föräldrar.
Nej, alla ponnyföräldrar är inte såna, men jag har mött massor, och de hästokunniga är värst av alla!
Måste bara säga det om nu såna föräldrar av nån anledning läser den här sidan, så skaffa kunskaper om hästar först eller låt ungen få vuxna omkring sig som kan något.

Säger inte att Etoiles föräldrar är såna men det gav mig onda aningar att läsa inlägget.
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Har tagit en promenad med hunden så jag har lugnat mig lite nu.. Kan tillägga att hästen egentligen inte såg SÅ hemsk ut, det var mer känslan av att hon var så himla lugn, väldigt tunn, utan musklar och så lång och glanslös päls(konstigt att hon inte har börjat fälla!!)...
När jag hade henne såg hon ut som en tävlingshäst full med energi och bus.. Nu såg hon, som sagt, ut som en 20årig ridskoleponny.. :cry:
Sen så är jag lite överpedantisk...

Gud va tråkigt att sånt händer...:cry:
Sålde ni henne eller lånade ut henne på foder till tjejen?
 
Sv: Min stackars häst..

Man hade du satt ut för pris när hon skulle säljas? Det är väl bättre att sälja för ett billigt pris till nån som tar hand om henne, än att låta fodervärden ha henne? (om du inte trivs med den skötsel hästen får)
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Jag vet att man ska ta hand om de djur man skaffat, men att betala 10.000kr/mån i stallhyra har jag (mina föräldrar) helt enkelt ej råd med, det var ju därför vi skickade iväg hästen... Egentligen skulle hon bara ha varit till salu, men eftersom ingen nappade (det var precis efter jul, och hon var ganska dyr för att vara ett vbl), så fick vi lämna ut henne på foder, eftersom det var fler som svarade då, och vi var tvugna att göra oss av med henne snabbt..
Tanken är ju också att tjejen ska få köpa henne om allt funkar bra... Men nu har jag verkligen blivit tveksam :mad:


VART kostar stallhyran 10.000/månad?:eek: :crazy: mitt stall i södertälje, har allt man kan tänka sig, två STORA ridhus, en jätte jätte fin utebana med trappa, bank, en stor vattengrav och en liten mm. Vi har jätte fina hinder, massa fina ridvägar, fräsch, modernt stall och bästa omvårdnad för 3000.:banana:
 
Sv: Min stackars häst..

10 000 är för två hästar...

För alla som undrar kan jag berätta att allt gått bra, att den gamla hästen är såld och mår bra.

Den nya är inte "finare" men har betydligt mer kapacitet.
 
Sv: Min stackars häst..

shit vilken hysteri en del verkar/har verkat haft i den här tråden! man blir ju nästan rädd!!!:eek:
 
Sv: Min stackars häst..

Jag kan bara säga en sak, men den är redan sagd... Jag håller helt med Apo!! :bow:
Man skaffar inte ny häst innan man har arrangerat för den " gamla " att få ett bra hem!! Ta ert ansvar och ta hem hästen!
Jag satt i exakt samma situation, och har banklånet kvar som påminnelse om hur det kan vara att äga häst när det går fel... i slutet gav jag min häst till en jättegullig tjej som tar hand om honom helt suveränt!! Glöm pengarna och skänk hästen till nån som kan älska den!!!! Man får bara inte vara skälvisk i en sådan här situation!!
TÄNK!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 842
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 823
Senast: Hedwig
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 590
Senast: Lavinia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 889
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp