Min stackars häst..

Sv: Min stackars häst..

en sak fattar jag inte riktigt. du var tvungen att sälja hästen omgående, visst. men vad ajg fattade dte som så hade dte med pengar att göra, då undrar jag bara hur du akn ha råd med den nya hästen om du inte hade råd med den förra? :confused:
 
Sv: Min stackars häst..

Det är ju exakt det jag vill ha fram, att föräldrarna tycker att det räcker att de ställt upp med hästar å inte kan betala 2 stycken, att det helt enkelt inte är läge att klaga över fodervärden som ser till att dra ner kostnaderna för dem.
Det har inget med hästkunnande från föräldrarnas sida att göra.
 
Sv: Min stackars häst..

Jo föräldrarna har hela ansvaret, men det hjälper ju inte när föräldrarna vägrar lyssna på såna som är mer hästkunniga :eek: Då slutar det med att hästen får lida tyvärr.
Jag tycker oxå det är skit av föräldrarna i det här fallet att inte lyssna på dottern.
 
Sv: Min stackars häst..

Lyssna på dottern? :smirk: Så du tror att hon vägrade provrida den nya hästen innan köp och sa till sina föräldrar att "tack snälla, men jag är så nöjd med vad jag har och jag vill se så hon får ett bra hem innan vi köper några fler hästar." :crazy:
 
Sv: Min stackars häst..

Var kommer det in i bilden hur hästen hade det hos sin ägare? :confused: Jag har aldrig dragit upp det så håll dig till sak. Man köper inte fler djur än vad man kan ta hand om. Jag betvivlar inte att hennes nya leksak får fullvärdig skötsel för 5000:-/månad, det jag reagerar på är hur de har "skött" hur den gamla blev mer eller mindre slängd på soptippen. Är det så bråttom att bli av med den gamla hästen att de skåpar iväg den till första bästa hade det varit bättre att de slaktat den. :mad:

Jag tycker du ska funderar mer på hur folk behandlar sina djur än över att andra reagerar på missförhållanden. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Min stackars häst..

Jag är så dryg att jag då måste påpeka att dottern borde se till att göra sig av med bägge sina hästar - om hennes föräldrar inte tar sitt ansvar och ser till att djuren har det bra.
 
Sv: Min stackars häst..

Fy,vad hemskt! tänk vad fort det kan ändras för ett djur! sak köpa ponny till dottern,vi har kollat in lite försäljningsstall.Vilka är seriösa?Vi har kollat in ponny hos satll J:son,men då sa en att han var helt klart oseriös,men hon som sa det ville själv sälja en ponny till oss,kan vara så att hon ljög! lite tips om försäljare skulle vara tacksamt att få!!!!!!! :smirk:
 
Sv: Min stackars häst..

Då är jag lika grym för så tycker jag oxå tyvärr.Dottern har inte makt över föräldrarna om hon inte är 18, föräldrarna har makt att bestämma över hästen, fast de inte har nog med kunskap.Det bästa är att göra sig av med hästarna så de inte lider av föräldrarnas okunskap å sedan skaffa häst när man fyllt 18 år å får bestämma över den själv å se till att den har det bra.
 
Sv: Min stackars häst..

Hej vännen !!

Jag har ett par saker att säga i frågan - och jag tycker inte att det är ditt fel eller att du gjort nåt dumt och jag tvivlar inte på din kärlek till din häst.

Men det är svårt att se nån annan ta hand om ens älskling, och så fort det sköts på ett sätt som inte är ens eget så blir man upprörd - såklart, det är ju ens bebis och man vill ju bara det allra bästa för dem. Men jag tror i det här fallet att du överreagerat lite. Inte mycket, för sår i mungipor och dålig skoning, mugg och ingen saltsten är väldigt upprörande. Men om tjejen har hjärtat på rätt ställe kanske det ordnar till sig nu när du pratat med henne.
Om du känner att du måste ta henne tillbaka för att det inte funkar, så är det ju några sommarbetsmånader nu - du kan ju ställa av henne, låta henne gå på sommarbete ett tag och leta efter ny fodervärd. Ett sommarbete här i stockholm kan ju kosta 500-1000 kr/mån, och är ju inte så dödligt dyrt. 5000 däremot är ju jättedyrt :eek: Jag betalar 3000 för ridhus, tränare och underbara ridvägar.

Är hästen svårriden, het och så, eller är hon lättriden och 'promenadhäst' ute i skogen? Om hon inte är 'svår' kan jag tänka mig många lösningar, har nog folk här som skulle kunna tänkas ta hand om henne ;) . Så hör av dig om det inte funkar.

Kram och lycka till !
 
Sv: Min stackars häst..

Pontevecchio skrev:
Jag förstår inte meningen med att klaga på en 15-åring tjej?

Etoile hade säkert gärna haft två hästar men hennes föräldrar ville det inte. De trodde de hittade ett bra hem men nu blev etoile besviken över skötseln.

Som sagt, hästen kanske inte lider egentligen men Etoile blev lite ledsen.

Varför vara så hårda mot henne?
Vad hjälper det nu att berätta vad hon skulle ha gjort innan?

Nej, jag blir faktiskt besviken på er. Bete er som vuxna och ge tjejen lite råd istället.

Dompan, låt inte tanterna skrämma bort dig. Du har ju mig :)
Håller med dig kommen så här långt i tråden, jösses vilken besserwisserattityd en del har. En del verkar behöva känna sig urduktiga och präktiga på andra människors bekostnad och slår ner på allt som går. Det hon "skulle ha" gjort innan (oh hon varit lika duktig som dom) är faktiskt helt ointeressant NU. Kom med goda och stödjande råd : hjälper både häst och trådstartare bättre tycker jag. Fast det kanske inte är meningen att hjälpa förståss :devil:
 
Sv: Min stackars häst..

jag har skrivit vad jag tycker - om hästen far illa, ta hem hästen, det är betesäsong nu och det år inte så dyrt att ha häst - då har man iafall 3 månader på sig att försöka lösa situationen. Antingen hittar man en bra fodervärd eller så säljer man hästen, eller i värsta fall så slaktar man den.
Sen tar man sig en rejäl funderare på det här med att äga häst!
Jag förstår at etoile inte har så stora möjligheter att påvera - det är henens föräldrars ansvar - och kan de inte ta det så kansek maninte ska äga en häst.
 
Sv: Min stackars häst..

Hej! Nu har jag läst och begrundat och visst har alla som har skrivit i denna "tråd" på sätt och vis rätt,man har bara så många olika förutsättningar och infallsvinklar, ung gammal etc.
Vad man vt om man har en omskolad travare är ju det att man måste nästan kunna vara cynsk för att veta att en sån typ av häst kommer till ett bra hem, de har ju inte samma värde ( penningmässigt) som andra hästar och därav risken att de hamnar i fel hem. alla ni som har eller haft travare kanske vet en del om vilka bakgrunder de kommer i från!
Nu är situationen som den är och om någon har nämnt tidigare så går det väl att påverka fodervärden att bli lite kunningare om det nu är det som fattas och under tiden annonsera ut hästen igen och se vad det kan ge. ägaren har ju fortfarnade ett inflytande och kan påverka fodervärden till det bättre och allt kanske kan sluta väl alt. hittar man nog efter långt letande ngn som verkligen kan ta hand om henne och då får hästen flytta. Hur är det nu: ett beslut är redan fattat och tag då konsekvenserna av det beslutet, gå vidare och gör vad som står i din makt att det kan bli bättre eller tilloch med väldigt bra.Tips om hur man går tillväga finns ju i mängder i denna tråd.

Dessa travare, vackra, snabbfotade, känsliga-nog förtjänar de de bästa hem som går att få ,nästan bättre än alla andra, bara därför att deras livsvillkor från början inte har varit lika bra som andras ( gäller givetvis inte alla men många!!) så vi får göra vårt yttersta den dan om den dan kommer att vända upp och ner på jorden för att hitta ett hem som är det bästa för dessa ljuvliga hästar! :p
 
Sv: Min stackars häst..

svansjö skrev:
Dessa travare, vackra, snabbfotade, känsliga-nog förtjänar de de bästa hem som går att få ,nästan bättre än alla andra, bara därför att deras livsvillkor från början inte har varit lika bra som andras ( gäller givetvis inte alla men många!!) så vi får göra vårt yttersta den dan om den dan kommer att vända upp och ner på jorden för att hitta ett hem som är det bästa för dessa ljuvliga hästar! :p

Nu hör inte det här till tråden, men varför anser du att travare inte har haft bra livsvillkor? I många fall har de nog haft det bättre i proffsträning än att agera ridhästar åt okunniga småtjejer som vissa får göra.
 
Sv: Min stackars häst..

jo absolut men det skriver jag ju att alla givet inte har haft en " taskig barndom" men som du själv nämner är det många som hamnar efteråt i orätta händer travare kommer till då det visar sig att de inte duger till tävling och det måste ju vara många eller hur? men som sagt det hör inte till denna tråd.
 
Sv: Min stackars häst..

Travare har det ganska bra när de är i travträning fortfarande, det är efter deras "karriär" de riskerar att få det dåligt.Det är lockande för nybörjare å folk utan pengar att köpa travare då de är billiga.Nu vet ajg massor med duktiga ridtjejer som sköter sina travare, de får massage, kiropraktor behandling regelbundet samt ryktas i timmar å besikigas av veterinär baar som rutin lite då å då.Men det finns folk som skaffar travare just för att inte har lika stort värde utanför banan, vissa tror de kan behandla dessa hästar hursomhelst.Om de inte säljs efter träning så slaktas de :eek:Så man kan ju diskutera livsvärdet hos dem...
 
Sv: Min stackars häst..

chrysler skrev:
.Om de inte säljs efter träning så slaktas de :eek:Så man kan ju diskutera livsvärdet hos dem...

Så länge man slaktar hästarna i Sverige är det väl upp till varje hästägare att bestämma vad de vill göra med sin häst. Hur stor erfarenhet har du av travbranschen?
 
Sv: Min stackars häst..

självklart bestämmer hästägaren om en häst ska slaktas eller inte men det som kan gälla mer för "travare" efter det att det inte visar sig att de lyckas på banan är att de kan hamnai orätta händer i större utsträckning än andra kusar, det vet ju alla! sen undrar jag också om inte travare hur bra den än har haft det på träning/banan under uppväxttiden att den lätt har dragit på sig skador för att den tränas intensivt vid tidig ålder och därmed ökar på "sårbarheten".Undrar hur många travare som går till slakt varje år ?
 
Sv: Min stackars häst..

OK ett råd ifrån Apo:

Läs igenom ditt kontrakt du har med fodervärden. Är det av typen förtryckt och köpt, finns det en klausul "Hästägarens instruktioner"
Där ska hästägaren skriva ner hur hästen skall skötas. Jag rekomenderar att Etoile sätter sig ner och författar en bok där allt precis allt skall stå. Gå sedan igenom det med fodervärden. Skriv ner allt detaljerat. Får hästen lätt mugg - skriv det! Skriv också hur du brukar hantera det - tvätt, salvor, medikamenter mm Skicka med en diskett med ett enkelt foderräkningsprogram, förklara hur det fungerar. Hjälp fodervärden med en ekonomisk foderstat, välj inte bara något ur högen av foder och kör på det, pressa priserna där du kan. Skriv in att hästen ska ha en saltsten och varför.

Det tar sin lilla tid att författa allt, jag håller själv på med det. Men det är mödan värt!
Regelbundna besök är bra, för då kan man disskutera eventuella problem och frågor.
Men man måste också acceptera att fodervärden inte gör exakt samma som en själv.

Apo

Etoile kan PMa mig sin mailadress så kan jag skicka över en kopia av min "bok"
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 842
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 823
Senast: Hedwig
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 590
Senast: Lavinia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 888
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp