Status
Stängd för vidare inlägg.
I morgon är det äntligen dags att träffa en psykolog för bedömning. Det är ju inte en dag för tidigt. Jag hoppas det ger något. Det är ju "bara" 5½ månad sedan jag blev utkastad från allmänpsyk. Under den tiden har mitt psykiska mående satt sig även i kroppen. Jag är spänd, stel och har diffus värk lite här och där. Grattis till mig liksom :meh:.

Senaste tiden har det varit en del häst i mitt liv och det har varit bra. Jag märker att det är positivt för mig. Den här veckan har jag gått med islänningen både igår och idag. Han har skött sig exemplariskt dessa dagar, om man bortser från försöken att äta av skogen. Men han har inte stått på bakbenen eller slagit med frambenen. Vi är uppe i 20 minuter promenad, som går i rätt rask takt. Jag ska gå med honom på torsdag och lördag också.

I morgon ska jag till det andra stallet och rida igen. Hoppas det blir bättre än sist. Den ridturen var ingen höjdare.

Jag längtar efter att få komma igång och rida för tränare, för att utvecklas som ryttare. Det är ledsamt att jag liksom aldrig kommer någonstans. Men det känns hela tiden som om möjligheterna fattas. När ska det bli min tur? Jag bara går år ut och år in och inget händer. Hela livet tycks mest gå till att vara sjuk.
 

Hoppas psykologen är nån du får förtroende för.

Vad gäller ridningen, finns det nån tränare du kan hyra (gå ihop med nån för att få ner priset?) och rida för ibland?
 
Hoppas psykologen är nån du får förtroende för.

Vad gäller ridningen, finns det nån tränare du kan hyra (gå ihop med nån för att få ner priset?) och rida för ibland?
Det här är bara en bedömning gällande om jag ska remitteras till allmänpsyk eller inte. Denne kommer inte ha en behandlande roll.

Jag behöver en häst att rida för det första, innan träning är aktuellt. Hos en del här har det varit möjligt att låna häst att träna med, men jag har tyvärr inte varit nöjd med någon av dem. Islänningen behöver komma igång mer innan jag kan rida lektion med honom, men jag siktar tyvärr högre än han kan ta mig, så det blir ändå så begränsat. Inte kan han hoppa heller så jag fastnar i dressyren med honom. I stallet med de 4 hästarna är ingen aktuell för att rida lektion på.

Vad gäller att komma framåt i ridningen så är det bara hinder på hinder på hinder som jag ställs för. Det är tröttsamt. Jag är liksom 45 år vid det här laget och har inte kommit längre än till LC nätt och jämt, och i hoppning är jag inte i närheten av att klara en bana på 90 cm.
 
Men alltså, varför försöka övertyga @Magiana om en islännings förträfflighet? När hon tydligt säger att det inte är hennes ras?

Jag ställde bara en fråga och skrev om mina upplevelser om hoppning med den rasen.

Jag försökte inte övertala henne till något och vad jag ser är jag den enda som nämnt något om den rasen här så jag misstänkte att du syftar på mitt inlägg.

Har du lagt ditt inlägg rätt eller skall den månne ligga i en annan tråd ang hur hon skall utvecklas som ryttare?
 
Jag ställde bara en fråga och skrev om mina upplevelser om hoppning med den rasen.

Jag försökte inte övertala henne till något och vad jag ser är jag den enda som nämnt något om den rasen här så jag misstänkte att du syftar på mitt inlägg.

Har du lagt ditt inlägg rätt eller skall den månne ligga i en annan tråd ang hur hon skall utvecklas som ryttare?

Aj fan:D sorry!
 
@Magiana har dom provat att hoppa med islandshästen? Har haft många av samma ras med rätt bra hoppteknik. En av dom hoppade jag 80-90 cm banor med.
Jag tror inte det. Hon som har hästen är nog inte intresserad och har väl haft hästen i så gott som hela dess liv. Jag kan ju prova att skutta med den så småningom, men det är rätt många månader fram i tiden. Men det finns bara dressyrsadel till den.
 
Det här med tillgång på häst brukar variera tycker jag. Ena säsongen finns det kanske två medryttarannonser ute, några månader senare finns det möjlighet att göra ett urval bland 10-talet. Att ta chansen att rida även om det bara handlar om basic saker, med och på en häst som inte riktigt är så välutbildad som man önskar, tror jag bara kan vara av godo, du får sadeltimmarna och kan bli en fena på de saker som hästen klarar av och till våren har du fysiken att börja rida annan häst om tillfället uppenbarar sig. Ta kontakt med ridskolan du nämnde. Det blir en helt ny pepp att rida tillsammans med andra vuxna och jag längtar till mina lektioner som ett barn inför julafton! Dessutom skulle det kanske gå att bli medryttare på någon privathäst i ridskolans stall? Jag vet att det finns en anslagstavla på vår ridskola med annonser som söker eller säljer saker och tjänster med jämna mellanrum 👍

Rider själv islänning men får inte heller alltid ren tölt om jag rider någon häst som är okänd för mig. Tar ju lite känsla och tid för att hitta alla ”knappar”. Mitt tips är att hålla sig till de gångarter man känner till och sedan när hästen har kondition och framåtanda känna lite på de olika växlarna. Ofta känner man när det känns ”rätt” även om det bara är dom första stegen och sen blir grisepass resten. Övergångar övergångar övergångar!
 
Det här med tillgång på häst brukar variera tycker jag. Ena säsongen finns det kanske två medryttarannonser ute, några månader senare finns det möjlighet att göra ett urval bland 10-talet. Att ta chansen att rida även om det bara handlar om basic saker, med och på en häst som inte riktigt är så välutbildad som man önskar, tror jag bara kan vara av godo, du får sadeltimmarna och kan bli en fena på de saker som hästen klarar av och till våren har du fysiken att börja rida annan häst om tillfället uppenbarar sig. Ta kontakt med ridskolan du nämnde. Det blir en helt ny pepp att rida tillsammans med andra vuxna och jag längtar till mina lektioner som ett barn inför julafton! Dessutom skulle det kanske gå att bli medryttare på någon privathäst i ridskolans stall? Jag vet att det finns en anslagstavla på vår ridskola med annonser som söker eller säljer saker och tjänster med jämna mellanrum 👍

Rider själv islänning men får inte heller alltid ren tölt om jag rider någon häst som är okänd för mig. Tar ju lite känsla och tid för att hitta alla ”knappar”. Mitt tips är att hålla sig till de gångarter man känner till och sedan när hästen har kondition och framåtanda känna lite på de olika växlarna. Ofta känner man när det känns ”rätt” även om det bara är dom första stegen och sen blir grisepass resten. Övergångar övergångar övergångar!
Jo, tillgången på medryttarhästar varierar uppenbarligen. Precis när jag flyttat hit och hittat en medryttarhäst, så ställde jag en fråga i det lokala forumet på FB var det fanns ställen man kunde träna på. Jag fick massor av svar på frågan men också 3 erbjudanden om medryttarhäst, trots att jag inte hade efterfrågat det. Nu hade jag redan en häst att rida och fler fanns inte tid till.
 
Jag förstår att det känns svårt att se sig själv som tävlande och aktiv ryttare nu i den situationen du är i för stunden och jag tror att det kanske är ett för stort kliv att fokusera på det just nu? Att lägge upp en plan för den närmsta framtiden i första hand tror jag kan kännas lättare?
Jag tänker mig att man börjar enkelt och ser över sin fritid. Kan man vara i hästiga situationer två dagar eller mer i veckan? Orkar man träna på sin egen fysik lika många dagar? Då har man ju kommit en bra bit på vägen.
Och har en fritidsaktivitet som är i riktning till sitt mål= att träna och tävla aktivt på en högre nivå.
 
Hur gick det idag?
Det hände f.ö. en rätt kul grej i väntrummet på VC. Jag har ett väldigt ovanligt förnamn och har i Sverige aldrig träffat någon med det namnet. När psykologen kom till väntrummet och sa mitt namn så var det en annan kvinna som reste sig samtidigt som jag. Det visade sig att hon hade samma förnamn som jag så det blev lite förvirrat ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 019
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Coras star
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp