Min valp äter så dåligt...

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej hopp!

Min magra lilla plutt äter så dåligt ibland. Efter att ha besökt uppfödaren igår ville hon att vi skulle öka fodret till honom. Så det har vi gjort.. men han vill inte äta mer än det han gjort tidigare.

Ska vi "muta" honom och blanda in något smarrigt som köttfärs eller så, eller ska vi låta honom vara? Låta maten stå framme hela tiden?

Såååå himla mager är han inte, inte så att han är undernärd på något sätt, men han får absolut inte rasa i vikt. Nu får han mat fyra gånger per dag, och maten står framme i ca 20 minuter innan vi plockar bort den.

Vad tycker ni?
Pinglan
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Kalaspinglan skrev:
Hej hopp!

Min magra lilla plutt äter så dåligt ibland. Efter att ha besökt uppfödaren igår ville hon att vi skulle öka fodret till honom. Så det har vi gjort.. men han vill inte äta mer än det han gjort tidigare.

Ska vi "muta" honom och blanda in något smarrigt som köttfärs eller så, eller ska vi låta honom vara? Låta maten stå framme hela tiden?

Såååå himla mager är han inte, inte så att han är undernärd på något sätt, men han får absolut inte rasa i vikt. Nu får han mat fyra gånger per dag, och maten står framme i ca 20 minuter innan vi plockar bort den.

Vad tycker ni?
Pinglan

Had jag varit som du så hade jag provat att fodra tre gånger om dagen istället. Om han hinner bli hungrig mellan målen så äter han säkert bättre. Då kan du öka mängden per mål.

I övrigt tycker jag att du gör rätt som tar bort maten. Jag gjorde inte det med vår äldsta hund och han har (o)vanan att äta när han har lust. Jag har med andra ord ingen större koll på hur mycket han äter om dagen. Vissa dagar äter han mer, andra mindre - men han är i ganska fint hull, så jag behöver inte oroa mig.

Sedan är hundar olika. Min pappas dobermann åt aldrig bra, men var alltid i perfekt hull. De rottisar jag haft har varit så matglada att jag fått hålla ett vakande öga på vad de åt.

Jag vet inte hur det är med rhodesian ridgebacks - kanske är de inte den "matglada" sorten?
 
Senast ändrad:
Sv: Min valp äter så dåligt...

Absolut inte börja dalta och muta eller blanda in godsaker i maten! De lär sig supersnabbt att vägra äta för att få godbitar. Till slut har du en hund som bara äter kokt kycklingfilé...

Bättre då att dra ner ett mål, dela upp på tre istället och ta undan matskålen efter en viss tid, tex 15 min. Var stenhård! Efter några gånger lär han sig att om han inte äter när maten bjuds så får han vänta på nästa mål.

Ingen frisk hund svälter sig till döds.
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Mina valpar var lite tråkiga med att äta ett tag. För oss funkade det med att lägga maten på en bricka istället för i en skål och så penslade jag på lite smält smör i nån vecka eller så. Nu äter dom som dom ska igen. Jag minskade ner till mat 3 gånger istället för 4 också. Om du sväller maten kan du prova att ge den torr istället. Ingen av mina hundar äter om maten är svälld.

Mia.
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Man kan försöka att värma maten så att den är ljummen
eller blötlägga den. Vad ger du för foder?
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Tack för era svar!

Vi ska börja ge honom mat tre gånger per dag istället som ni rekommenderat, och ta bort matskålen när "mattiden" är slut. Jag har försökt att aktivera honom ordentligt innan och se till att han coolar ner lite innan han får mat.

Jag blötlägger maten, men försöker att inte göra den för blöt - det verkar som om han inte gillar det. Han får NutraNuggets.

Pinglan
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Min golden var också liten i maten när hon var mindre, hon gillade inte upplött torrfoder så jag började ge henne torrt och hällde vatten över precis innan jag gav henne maten och då åt hon bättre.

Nu för tiden (hon är 5 månader nu) så äter hon ALLT och vill ha mat hela tiden, hon slukar allt vad hundmat heter på några sekunder och skulle säkert smaska i sig hela säcken tills hon sprack om hon fick det!

En sak som du kan göra om din hund är för tunn är att byta till ett "kraftigare" (mer fett och proteiner) foder för då behöver hunden inte äta så mycket för att få i sig tillräckligt med näring.
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

jobbigt med hund av stor ras som är liten i maten, jag har haft tur, min 5-månaders flat äter som en galning, så matfrist hund har jag aldrig träffat :P

Om han är liten i maten kanske du ska sätta i lite a-fil eller kokt ris i maten? kanske det får upp aptiten? så har jag fått göra med mina småhundar som är otroligt dåliga på att äta ordentligt.
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Jag hade mutat, hällt lite buljong på eller något. Vuxna hundar är en sak - de kan klara sig utan mat några dagar, men valpar och unghundar behöver sin näring för att kunna växa.
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Problemet är bara att börjar man muta får man oftast fortsätta med det och vips har man en hund/valp som vägrar äta om de inte får det allra godaste! De är inte dumma de små liven...
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Har funderat på en sak och det är i bästa välmening så ta inte illa upp är du snäll! Du skriver ju i en annan tråd att din valp har klåda. Främst i ett öra, har jag för mig. Om jag vore du skulle jag nog ändå kolla med veterinär så att det inte är nåt som hör ihop....oförklarlig klåda och nedsatt aptit/matlust. Finns det fler tecken/symptom om du tänker efter? Ibland hör saker samman, ibland inte. Men när det gäller bebisar (dvs valpar) så tycker jag gott man kan ta och kolla upp ordentligt med veterinär och ta lite prover så att det inte är nåt behandlingsbart, som förvärras för att man väntar och ser.

Som sagt, i all välmening, så ta inte illa upp nu!
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Hej Lupin!

Du behöver inte be om ursäkt för att ger mig goda råd. Jag skriver ju här och vill ha tips, då måste jag också tåla de svar jag får.. :-)

Jag har faktiskt funderat över om det finns ett samband, men öronproblemen kom tidigare än matproblemet. Dessutom funkar maten riktigt bra vissa dagar, och andra dagar inte alls. Men visst kan det vara så. Jag har kontakt med en annan tjej som har en valp från samma kull och hennes valp äter också väldigt dåligt. Han öron har blivit mycket bättre nu, och vi kör en sista kur med öronrens.

Filiduttan; Vår lilla plupp gillar filmjölk, kanske jag ska ge honom det som efterrätt - när han ätit upp maten får han lite fil.. Testa kan man ju alltid göra.

Pinglan
 
Sv: Min valp äter så dåligt...

Hej igen! Skönt att du inte tog illa upp. Det kan ju finnas ett samband även om det ena symptomet dyker upp före det andra. Allt kommer ju inte samtidigt. Nu är väl risken ganska liten att det finns nåt samband mellan öronklåda och matvägran iofs, men ibland snöar man in på detaljerna och missar helheten. Och tvärtom. Hoppas allt blir bra!

Men vad du än gör så ha IS i magen och vägra ge godbitar i maten. Försök att inte göra matsituationerna stressande och krävande, valpar/hundar märker snabbt att matte/husse är spända och oroliga och bara en sån sak kan få en känslig hund att bli störd över ätandet. Ge honom maten, säg varsågod eller vad du brukar, GÅ DÄRIFRÅN och gör nåt annat. Efter kanske en kvart tar du undan matskålen, oavsett. Ja, inte om han står och äter i godan ro såklart. Men du förstår säkert principen. Gör så varje mål så ska du se att snabbt fattar galoppen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 641
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 620
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp