Nej, jag vet. Det är en dröm. Men det finns. Inom rimlig budget men det kräver att vi flyttar. Oavsett om det är perfekt eller ej så kan jag åtminstone styra saker som vindskydd, foderautomater, termobar mm. På det när och hur jag vill hålla hästarna. Sen är man ju låst på ett annat sätt. Vi är lite inne på att denna medelväg kan vara en slags utvärdering.
Tipset ovan var ju dock hur häftig som helst! Det gav mig nya perspektiv, men egen gård ska till! Tar den med mig

Jag har en liiiiten gård. Egentligen Villa med möjlighet att ha häst. Alltså inte perfekt hästgård egentligen. Jag valde ändå att bygga ett litet stall i befintlig loge för 23 år sedan och tog hem min häst efter att ha stått inackorderad i några år. Skaffade en shettis som sällskap. Har ingen stor hage, men nyttjar marken så gått det går. Vi har en långsmal tomt och mycket är gräsmatta med gamla äppleträd. Den betesmark som fanns var en platt yta bakom uthuset. Stort som en paddock.
För att få en bra rörelseyta till hästarna så valde vi att hänga in en drygt 100 m lång gammal traktorväg. Traktorvägen gör att får till en helt OK rasthage och vägen används som galoppsträcka av mina pållar. Vi har matstationer utplacerade i de olika delarna av hagen. Vi har byggt ligghall. I år så lägger vi ut hagströ för att bättra på gångstråken för att slippa att det blir så söndertrampat och lerigt. Jag har lagt ut typ "bommar" av mindre träd för att hästarna ska lyfta på hovarna när de rör sig i hagen. Under årens loppa har jag hyrt sommarbete av en granne så min egen hage har fått vila. Tyvärr är marken nu såld så i år får hästarna gå hemma. Blir lite mer pyssel, men det är bara att gilla läget.
Så som jag har byggt upp min hage - och fortsätter att bygga - kan man säga är lite av stuket typ Paddock Paradise. Fast begreppet fanns nog inte för 23 år sedan

.Min hästar står på stall - har testat lösdrift, men min gamling slutade äta och bara vandrade runt. Eget stall gör ju ändå att jag kan bestämma över utetider, fodringstider, thermobar etc. Jag vill också att hästarnas utemiljö ska vara så berikande som möjligt för dem så de får sina grundläggande behov tillgodosedda - matsök, interaktion med hästkompis, tillgång till vatten och möjlighet till rörelse. Jag mår verkligen dåligt när jag ser ensamma hästar i små rutor till hagar. Utan skydd och utan kompisar. Det finns nämligen folk som bygger sina hästargårdar numera - bor inte långt ifrån ett sådant ställe.
Så vill du ha bra tips för upplägg när det gäller lösdrift - googla på Paddock paradise - det finns mycket bra att hämta från det upplägget.
För övrigt så säger jag köp och stå inackorderad tills ni hittar er gård. När du väl har egen gård så kommer du ha betydligt mindre tid till att umgås med din häst eftersom det alltid är en massa annat som behöver göras

.
Varför väljer jag att bo kvar istället för att köpa en annan gård?
Därför att vi tog över stället när min mormor dog för 31 år sedan. Jag är uppväxt i trakten och hängde mycket hos mormor och morfar. Jag är 4:e generation som bor på gården och jag är hårt rotad. Jag vill alltså inte bo någon annanstans. Samtidigt vill jag inte vara utan mina hästar och vill verkligen inte stå inackorderad. Då gäller det att göra det bästa av situationen.
/Lizzie