Sv: Mina föräldrar vill inte lyssna
Jag ville precis som du skaffa hund när jag bodde hemma men fick blankt nej av båda mina föräldrar. Pappa gillade inte hundar och långt senare när jag väl blev hundägare insåg jag att mamma var jätterädd för hundar, alla sorter.
Jag tycker faktiskt att man får acceptera vad föräldrarna vill, du är snart tillräckligt stor för att flytta hemifrån och då kan du ju skaffa hund.
Men att göra det utan att ha stöd från resten av familjen avråder jag starkt ifrån! Som de andra redan har skrivit så är hunden hela familjens angelägenhet även om den är din.
Nu i efterhand så inser jag att det hade blivit katastrof om jag hade "tvingat mig till" en hund när ingen av de andra i familjen ville ha den, det hade blivit totalfel. En hund förtjänar att älskas och uppskattas av ALLA i familjen även om en person har huvudansvaret.
Och så är det kostnaderna. Inköpspriset är det man minst av allt behöver tänka på när man skaffar hund utan det är allt det där andra.
Min hund som är liten äter tex ett specialfoder för flera hundra spänn i månaden, hon får medicin som kostar runt 100 spänn i veckan, hon går på koll varje halvår vilket kostar runt 2000:- när försäkringsbolaget har ersatt sin del och då har hon inte ens insjuknat ordentligt än (hon har njurisufficiens), hon kommer att behöva bra mycket mer veterinärvård och mediciner innan jag kommer att få ta bort henne alldeles för ung.
Min förra hund översteg de sista sju åren av sitt liv försäkringens maxbelopp varje år vilket kostade mig åtskilliga tusenlappar. Dessutom gick även hon på medicin som visserligen inte var så dyr men ändå...
Och min andra hund översteg även hon maxbeloppet sista året, jag fick låna över 10 000 spänn av min mamma och då gick hunden ändå inte att rädda. Visserligen efterskänkte mamma beloppet men det kan man ju inte räkna med.
Visst, jag har haft otur men vem som helst kan hamna i den sitsen och att ta bort en hund för att man inte har råd att ge den adekvat veterinärvård måste kännas förj-vligt.
Så - eftersom du inte har stödet hemifrån, vänta tills du kan flytta, spara pengar till hunden, de löpande utgifterna och en buffert och sen kan du skaffa din efterlängtade hund. Det är väl värt väntan, jag lovar!
Och fundera lite mer över vilken ras du vill ha, inte bara att det skall vara en liten sällskapshund, det är ganska mycket som skiljer de olika raserna åt

.
Lycka till med hundköp i framtiden!