Minderårig som hästägare??

B

Brittastina

Jag undrar om minderårig verkligen får stå som hästägare? Måste inte målsman vara hästägare då? Någon som vet och gärna var jag kan hitta svar på sådana här frågor.... Tack på förhand!
 
Sv: Minderårig som hästägare??

Jag står som ägare på ena hästen, jag är 17 år.
På den andra hästen står jag som ägare fast där står mammas namn med också.
Tredje hästen står jag som delägare på.
 
Sv: Minderårig som hästägare??

Jag står som ägare på min häst och är 17 år. Mina föräldrar står som delägare.
 
Sv: Minderårig som hästägare??

Mitt shettisföl sålde jag till grannfamiljen. Sonen på 13 år skrev på kontraktet som ny ägare även om hela familjen sluter upp och att det är de vuxna som tar ansvaret.
 
Sv: Minderårig som hästägare??

Min pappa skrev på pappret när jag fick min första ponny, men då var jag bara 11 år. När vi gjorde hästpasset till ponnyn sen var jag 16 och då skrevs jag som hästens ägare, så visst, man får stå som ägare trots att man är under 18 år.
 
Sv: Minderårig som hästägare??

Min dotter står som ägare tll bägge sina ponnyer, jag är givetvis ansvarig om det skulle bli något. Anledningen till att hon står som ägare är att det är hennes ponnier och att om jag skulle dö kan inte hennes bröder få tillgång till dom.
 
Sv: Minderårig som hästägare??

Jag har stått som ägare på ena sen jag var 14 år (redan vid köpet), den andra gjorde vi ett ägarbyte på när jag var 16 år.
 
Sv: Minderårig som hästägare??

en omyndig person får inte skriva kontrakt själv.
OM en omyndig person ska stå som hästägare så måste målsmans underskrift vara med också.
 
Sv: Minderårig som hästägare??

Bara för att ni har varit minderåriga och skrivit på kontrakt betyder inte det att det är ok. Precis som __Stilett__ säger måste målsman också skriva under. Men som sagt, minderåriga får stå som hästägare OM målsman har godkänt det genom att också skriva under.

Minderåriga har ingen rätt att ingå avtal, det gör kontrakten ogiltiga i lagens mening.
 
Senast ändrad:
Sv: Minderårig som hästägare??

Det går alldeles utmärkt för minderårig att stå som ägare till häst. Min dotter har har stått som hästägare sen hon var 7 år.:laugh:
Jag undertecknade dock kontraktet.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 297
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 391
Senast: Halcyon
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 404
Senast: Ise
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 082
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp